Expoziție Irinei Dumitrașcu Măgurean, în cadrul festivalului internațional Expolaroid
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-irinei-dumitrascu-magurean-in-cadrul-festivalului-international-expolaroid/

Atelierul artistei Irina Dumitraşcu Măgurean – Atelier Irina M. din incinta Fabricii de Pensule Cluj-Napoca a găzduit vineri, 1 aprilie, vernisajul expoziţiei de fotografii polaroid intitulată „8/3”. Evenimentul a făcut parte din festivalul internaţional Expolaroid. 

Un articol de Liliana Matei|3 aprilie 2016

Inițiat în Nantes, Franța în 2013, Expolaroid (www.expolaroid.com) este un festival internațional care, în fiecare an, dedică întreaga lună aprilie punerii în lumină a fotografiei instantanee și a utilizărilor acesteia. Expolaroid dorește să încurajeze utilizarea polaroidului și a filmului instantaneu. Mesajul este simplu: în practică, în utilizarea sa, fotografia instantanee este accesibilă, gestionabilă și populară.

În cadrul expoziției “8/3” – intitulată astfel pentru că cei 8 metri liniari ai pereților din Atelier Irina M. sunt împărțiți în trei expoziții semnate de trei artiști, Irina Dumitrașcu Măgurean își propune ca, prin intermediul unei instalații, să prezinte imagini ca entități de sine stătătoare, însă unite între ele în cadrul unei constelații speciale. “Fotografia prinde propria ei viață, fiind limitată de marginile ei și de imaginația privitorului. Marginile dau imaginii forma circulară care sugerează forma pământului, a planetelor în general. Planetele – locurile unde se desfășoară viața, existența, unde este punctul de început și punctul de sfârșit”, detaliază artistul vizual Irina Dumitrașcu Măgurean.

“Fiecare din fotografiile expuse constituie universul său propriu unde ia naștere existența imaginii odată cu atingerea/contactul cu privirea spectatorului”, punctează Irina Dumitrașcu Măgurean. În contextul expoziției, artista vorbește despre cerc ca fiind forma care închide/separă interiorul de exterior, iar viața din interiorul imaginii, statică (prin însuși statutul său de imagine), dar dinamică prin ce reprezintă este una separată și de sine stătătoare față de viața exterioară, dinamică în totalitate.

Preferința Irinei Dumitrașcu Măgurean pentru polaroid s-a conturat încă de la începuturile carierei sale. „Polaroidul are un alt farmec, e mai intim, mai apropiat de tine, e un obiect. Îl iei în mânӑ, îl priveşti, rezonezi cu el altfel decât cu o fotografie “normalӑ”. În plus, dimensiunea lui te face sӑ o priveşti de aproape şi nu de la distanţӑ”, punctează Irina. “Oferӑ unicitate. E un moment unic, irepetabil. Trebuie să fii sigur de concept, de luminӑ şi de tehnicӑ. La fotografia pe film, pânӑ la urmӑ rӑmâne negativul. La Polaroid nu mai ai o a doua şansă”, detaliază artista.

Alături de Irina Dumitrașcu Măgurean, în cadrul “8/3” vor expune Andrei Budescu și Dan Tămaș.

INFO

Expoziția va putea fi vizitată până în 30 aprilie, de luni până vineri, între orele 16 și 20, la Atelier Irina M din incinta Fabricii de Pensule, etaj IV, strada Henri Barbusse, nr. 59-61, Cluj-Napoca.

Irina Dumitrașcu Măgurean trăiește și creează în Cluj-Napoca.  Predă la la Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca și este membru al Federației Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule. Irina a studiat ca bursier în Berlin, Praga, Salzburg și Budapesta. Între expozițiile ei se numără “Zooming” – Berliner Liste, Berlin, “Retratos de Natureza Rumena em Lisboa”, la Muzeul Apei, Lisabona, cu sprijinul ICR, “De aproape” – împreună cu Rie Kuroda (Berlin/Tokyo), Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca, „Intro” – instalație, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca.

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.