Share, Tag or Dye: Fascinanta alkimie a fotografiei alb-negru și analog
https://www.ziarulmetropolis.ro/share-tag-or-dye-fascinanta-alkimie-a-fotografiei-alb-negru-si-analog/

Proiectul „Share, Tag or Dye” este o provocare atât pentru artişti cât şi pentru public de a sonda şi extinde limitele mediului online şi a interacţiunilor posibile cu mediul offline. Despre antotipie, cum se vede lumea prin ea şi de ce merită să vizitaţi acest proiect – în interviul de mai jos.

Un articol de Cristina Enescu Aky|1 septembrie 2022

Foto: Atelier de antotipie (Sabina SUru)

Pe 3 septembrie, între orele 19:00 – 21:00, la VAGon – spațiu in(ter)disciplinat, din cadrul Atelierelor Malmaison (Calea Plevnei nr. 137C, etaj 2, București), va avea loc vernisajul instalației Share, Tag or Dye, parte a proiectului omonim derulat de Asociația Fotografică Allkimik. În urma apelului deschis, peste 200 de artiști au contribuit cu link-uri din feed-urile lor de social media pentru materializarea instalației colective, care poate fi vizitată până pe 24 septembrie, cu o programare în prealabil prin DM pe Facebook sau Instagram Allkimik.

Proiectul Share, Tag or Dye chestionează mediile de diseminare ale artei atât pe filieră digitală, cât și participativă, colaborativă și expozițională și pune în discuție social media ca mediu de consum pentru obiectele artistice – în ce măsură poate micul ecran contemporan, pe care îl deținem cu toții,  să redea complexitatea unei lucrări de artă?

„Portrait as Duchamp’s Mon Lisa” (cianotip dupa ambrotipie), foto credit Alex Spineanu & Stefan Dinu

Autorii proiectului și-au propus să adune conținut din social media și să-l materializeze folosind tehnici alternative cum este anttipia și cianotipia, rezultatul fiind o instalație foto inedită chiar și pentru creatorii ei. Un alt obiectiv a fost democratizarea ideii de open call prin absența uzualului proces de selecție, în urma căruia o bună parte dintre candidații înscriși sunt, în mod obișnuit, refuzați din motive care nu întotdeauna țin de calitatea propunerilor. Astfel, peste 200 de lucrări înscrise de artiști din toată lumea, din Chile și până în India, Suedia și Noua Zeelandă, au fost incluse integral, fără selecție, în instalația ce a transpus lucrările înapoi în plan material, folosind tehnici de fotografie analog cu aproape 200 de ani de istorie.

Pe lângă open call, proiectul aduce și o serie de evenimente diverse menite și să cristalizeze comunitatea de fotografi și artiști interesați din București. Pe 6 august a avut loc un workshop de antotipie, care a celebrat prima ediție a World Anthotype Day, organizată de Alternative Photography, partener în proiect, în care participanții au aflat mai multe despre această tehnică sustenabilă bazată pe materiale naturale și eco-friendly (antotipia este una dintre primele tehnici fotografice, ce implică decolorare prin intermediul soarelui a unor emulsii pigmentate, realizate din plante, fructe ori legume).

Antotipie sfecla, work in progress, foto credit Tudor Popa

Sabina Suru (foto Andrei Tudose)

Sabina Suru din partea Asociației Fotografice Allkimik ne-a explicat acest proiect și a oferit argumentele pentru care vernisajul și descoperirea acestui demers pot fi o experiență incitantă și interesantă chiar și pentru cei care nu sunt familiarizați cu acest domeniu al artei fotografice.

Ce face o asociație fotografică în România anului 2022, când lumea parcă se afundă tot mai adânc în frenezia online și multimedia?

Face cel mai natural și necesar lucru: construiește legături între toate componentele atât de diverse ale culturii vizuale în care trăim. De aproape două decenii, se ridică încet și sigur un val de revitalizare a unor tehnologii de imagistică analogice – de la tineri care fac fotografie pe film alb-negru sau color cu aparate point-and-shoot și scanează filmele, la cercetători și artiști care reanalizează și experimentează cu tehnici obsolete – de la colodiu umed la holografie argentică, de la cianotipie și antotipie (tehnici vechi de aproape două secole, non-toxice și bazate pe materiale naturale) la tehnici hibride, în care analogicul și digitalul se potențează reciproc. În acest context, la care Allkimik participă deja de mai bine de 10 ani, vrem să deschidem uși de colaborare și sa cristalizăm comunități de profesioniști și pasionați deopotrivă.

Ce înseamnă „fotografie analog” și ce public este atras de ea?

Fotografia analog este, în esență, tehnologia de înregistrare a unei imagini folosind săruri de argint ca material fotosensibil. Mai simplu, este ceea ce numim fotografie pe film. Alături de ea, se dezvoltă și fotografia alternativă, care este un cumul de tehnici istorice adunate de la începuturile fotografiei și reactivate în ultimele decenii – colodiu umed, albumină, cianotipie, antotipie etc. Nu mi se pare că publicul lor este unul perfect delimitat – include profesioniști care practică aceste tehnici, amatori, educatori din zona artistică, terapeutică sau științifică, oameni interesați de istorie și tehnologie sau, pur și simplu, oameni care se intersectează cu aceste tehnici măcar o dată. Multe dintre aceste tehnici sunt cu adevărat spectaculoase, nu uiți ușor cum arată o fotografie care se revelează sub ochii tăi în câteva secunde.

De ce și cu ce scop s-a născut proiectul Share, Tag or Dye?

Share, Tag or Dye a apărut foarte firesc într-o perioadă de mare încărcătură online și offline deopotrivă: în marginea pandemiei. Sperăm că s-a terminat, dar ne-am obișnuit deja să dublăm aproape integral munca pe care o facem fizic și în online. Ne-am dat seama, într-o zi, că social media sharing a devenit o condiție esențială a diseminării unui demers artistic. În același timp, există o dorință puternică de a face parte dintr-o comunitate, de a împarți idei și de a colabora. Asta implică și o renunțare la controlul auctorial, implică să nu mai fie vital cine, ce, cât, cum face, ci mai degrabă de ce și pentru cine. Astfel, am structurat un proiect în care nu mai există niște granițe compacte de authorship, tehnică și motivație, un proiect în care digitalul curge ironic și firesc, în același timp, în offline prin intermediul unor tehnologii dintr-o perioadă istorică în care online-ul încă nu se profila.

Ce credeți că va realiza acest proiect și pentru cine?

Ne dorim, în primul rând, să atragem atenția asupra dezechilibrului de timp și efort pe care îl investim în diseminarea din social media versus timpul petrecut efectiv în atelier, laborator, scenă etc. De asemenea, o miză importantă este chestionarea unor elemente care s-au instaurat în sectorul cultural – am făcut un open call complet deschis, în care nu a existat judecată subiectivă a calității muncii unui artist, de exemplu. Primii 200 de contributori sunt colaboratorii și coechipierii noștri în acest proiect. Am fost întrebată recent dacă nu mi-e teamă că va ieși o lucrare slabă dacă nu facem niciun fel de selecție. Adevărul este că nu mi-e teamă, avem peste 200 de contribuții și am fost uimită de diversitatea și calitatea materialelor primite.

Ce este „antotipia” și de ce e inclusă în acest proiect?

Antotipia este una dintre cele mai vechi tehnici fotografice (fun fact: primele experimente îi aparțin unei femei, Mary Somerville, care însă nu a putut publica nimic legat de aceste cercetări). Folosește, în locul sărurilor de argint care se înnegresc la lumină, materii vegetale care se decolorează la soare – flori, legume sau fructe. Proiectul este strâns legat de eforturile partenerilor noștri de la Alternative Photography, care lansează anul acesta prima ediție a Zilei Internaționale a Antotipiei (World Anthotype Day). În cadrul acestui eveniment global, Share, Tag or Dye a invitat oameni din public să participe la un atelier de antotipie, în care să poată testa această tehnică. Instalația finală va include contribuții a 200 de artiști din toată lumea, materializată în aceste tehnici de sec. XlX.

Care credeți că sunt principalele efecte negative ale dependenței de social media (inclusiv în zona culturală și artistică) și, mai ales, cum pot fi ele combătute?

Ne-am obișnuit să vedem artă în mediul digital, deși suntem conștienți că diferă foarte mult față de experiența de a interacționa direct cu o lucrare într-un spațiu expozițional. Deși expansiunea online are și niște avantaje importante, cum ar fi diseminarea independentă de teritoriul fizic, e important de menținut un echilibru între online și offline. Ne dorim să extindem practica artistică înspre inclusivitate, transdisciplinaritate și, mai ales, către experiment. Share, Tag or Dye este o provocare atât pentru artiști cât și pentru public de a sonda și extinde limitele mediului online și a interacțiunilor posibile cu mediul offline.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.