Extraordinarul Daniel Barenboim
https://www.ziarulmetropolis.ro/extraordinarul-daniel-barenboim/

Din fericire, am avut ocazia să-l vedem de mai multe ori la Bucureşti pe extraordinarul pianist şi dirijor Daniel Barenboim; la 73 ani, Daniel Barenboim pare neobosit şi veşnic tânăr – proiectele sunt multe şi împlinirile pe măsură. Pe 11 martie 2016, sub semnătura lui Daniel Barenboim au apărut două discuri. Pe primul dintre ele evoluează ca pianist, pe al doilea ca dirijor.

Un articol de Cristina Comandașu|14 mai 2016

 

Nu doar un celebru nume de pianist găsim pe discul “Live from Buenos Aires”, ci două: Daniel Barenboim apare alături de prietena sa, Martha Argerich, de care-l leagă multe puncte comune – sunt practic de aceeași vârstă (Martha Argerich are 74 ani), s-au născut amândoi în Argentina, la Buenos Aires, au debutat amândoi foarte devreme, la vârsta copilăriei, au dezvoltat amândoi cariere impresionante muzicale și sunt implicați amândoi și în proiecte sociale și umanitare. Apropo de proiecte deosebite, să marcăm și faptul că la Concursul Enescu de anul acesta, un tânăr violonist are șansa de a câștiga o bursă constând în posibilitatea de a studia la Academia Barenboim-Said de la Berlin.

Personal, am participat la concertul susținut în 2013 de Daniel Barenboim și Radu Lupu în deschiderea Festivalului Enescu – și am putut vedea pe viu rodul excepționl al colaborării dintre doi artiști de foarte mare calibru, cu temperamente însă sensibil diferite. De aceea, pot să-mi imaginez entuziasmul trezit în vara anului trecut, la Buenos Aires, de recitalul la două piane susținut de Daniel Barenboim și Martha Argerich, personalități cu temperamente asemănătoare, cu o istorie comună; și în înregistrare se simte comunicarea extraordinară dintre cei doi, colaborarea empatică ce conduce la un rezultat artistic absolut excepțional.

Programul prezentat anul trecut de Barenboim și Argerich la Teatrul Colon din Buenos Aires a inclus trei lucrări interpretate în versiunea pentru două piane: Studiile op.56  în formă canonică de Robert Schumann, Suita “În alb și negru” de Claude Debussy și Sonata pentru două piane și percuție de Bela Bartok, aceasta din urmă prezentată alături de doi muzicieni din Orchestra West Eastern Divan înființată de Daniel Barenboim. Un program dificil, dens, prezentat rar pe scenele de concert și de aceea, cu atât mai interesant; apreciez că momentul de climax al recitalului a fost interpretarea Sonatei de Bela Bartok, o lucrare inovativă din 1937 în care regăsim o tratare a pianului însuși ca instrument de percuție, capabil, însă să producă emoție…

Acest album este al doilea apărut la casa Deutsche Grammophon, cu Daniel Barenboim și Martha Argerich în recitaluri live la două piane – primul a fost lansat în 2014, și cuprindea lucrări de Mozart, Schubert și Stravinski. Și sper că vor mai urma și altele…

Discul apărut pe 11 martie 2016 semnat de Martha Argerich și Daniel Banreboim poate fi ascultat la Radio România Muzical duminică, 15 mai, de la ora 13.05 sau oricând pe site-ul campaniei “Votează discul de muzică clasică al anului 2016”.

Elgar cu Daniel Barenboim dirijor

Tot pe 11 martie 2016 a fost lansat de casa Decca un disc semnat,  de data aceasta, de dirijorul Daniel Barenboim; este continuarea unui proiect început tot în 2014, acela de a înregistra simfoniile lui Edward Elgar alături de Capela de Stat din Berlin, unde Barenboim este director din 1992 și dirijor pe viață din 2000. Capela de Stat din Berlin este una dintre cele mai vechi orchestre ale Europei, cu o istorie de 450 ani; funcționează ca orchestră a Operei Germane din Berlin, însă susține anual și un număr important de concerte simfonice. De altfel, am putut asculta această orchestră și la București, ultima dată, în 2013; concertul despre care am amintit în debutul articolului, cu Daniel Barenboim și Radu Lupu, a fost susținut atunci tocmai alături de Capela de Stat din Berlin.

În tinerețea sa, Daniel Barenboim a studiat dirijatul, printre alții, și cu reputatul Sir John Barbirolli, un foarte bun cunoscător și promotor al lucrărilor lui Edward Elgar, unul dintre cei mai cunoscuți compozitori britanici ai tuturor timpurilor și un nume important al componisticii de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. În Londra acelui timp, Edward Elgar a fost o veritabilă vedetă: la premiera primei lui simfonii, aplauzele nu mai conteneau – și nu doar la final, așa cum era de așteptat, ci chiar după partea a treia, cea lentă.

În urmă cu 40 ani, Barenboim a mai înregistrat cele două simfonii de Elgar; iată că revine cu o nouă viziune acum, încărcată de experiența importantă acumulată în această lungă perioadă de timp. Astăzi Daniel Barenboim este unul dintre cei mai influenți și importanți muzicieni ai timpurilor noastre, o personalitate în adevăratul sens al cuvântului.

Simfonia I de Elgar, așa cum poate fi ascultată pe albumul lansat pe 11 martie 2016, cu înregistrări realizate în timpul unor concerte live în sala Filarmonicii din Berlin, sună majestuos, matur, cu linii clar individualizate. Este o construcție potrivită pentru o simfonie a cărei primă audiție a avut loc în 1908 și care portretizează foarte bine spiritul britanic al acelui timp.

În 2014, tot sub semnătura lui Daniel Barenboim și a Capelei de Stat din Berlin a apărut și Simfonia a II-a de Edward Elgar, disc care a primit numeroase premii, ceea ce nu mă îndoiesc că va dobândi și actualul disc, cu Simfonia I. În 2013, Simfonia a II-a de Elgar a răsunat în interpretarea Capelei de stat din Berlin, condusă de Daniel Barenboim, în deschiderea Festivalului Enescu.

Simfonia I de Elgar poate fi ascultat la Radio România Muzical pe 22 mai, de la ora 13.05 sau oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.