Femei/Bărbați – nuntă, dragoste și băutură în anii ‘70
https://www.ziarulmetropolis.ro/femeibarbati-nunta-dragoste-si-bautura-in-anii-70/

Pentru Linda şi Dave, noaptea de dinaintea căsătoriei lor este un prilej să petreacă, să bea şi să uite.

Un articol de Teodora Gheorghe|16 mai 2015

„Femei/ Bărbați” este un spectacol în regia lui Vlad Massaci, după un text de Willy Russell, dramaturg și muzician englez. Pe 13 mai, ea a ajuns pe scena Teatrului Nottara, grație unor tineri actori de la Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea.

Înțesată de clișee desprinse din love-story-urile adolescentine, povestea se învârte în jurul a două grupuri vesele, unul de fete și altul de băieți, care își fac de cap în noaptea dinaintea căsătoriei prietenei/prietenului lor. Dave (Ciprian Nicula) și Linda (Réka Szász) urmează să-și unească destinele în fața altarului. Fără să știe unul de celălalt, se hotărăsc să petreacă într-un club din Liverpool, fiecare cu gașca. Treaba se complică atunci când Linda îl reîntâlnește pe fostul ei iubit Peter (Tavi Costin), rockerul cu „cizme de gagică” și cu un iepuraș drept animal permanent de companie.

_DSC2521W

Acțiunea are loc în cele două toalete ale clubului, unde pereții decorați cu nuduri abstracte și graffiti sunt martorii muți ai cancan-urilor fără perdea. Cine zice că fetele bârfesc mai mult decât băieții, se înșală. Dialogurile denotă superficialitatea în toată splendoarea ei cu parfum țipător de mondenități și substanțe nocive. Intelectual, personajele lui Russell posedă o mediocritate care nu deranjează, atâta timp cât este privită prin prisma umorului pe care îl generează.

Totuși, există o discrepanță vizibilă între contextul nupțial (fie el și obstrucționat de aburii alcoolului) și maniera juvenilă în care se înfățișează fetele și băieții. Deși trecute de vârsta primului sărut, femeile au alura și comportamentul unor adolescente care încă mai au oră de întoarcere acasă. Viitoarea mireasă seamănă mai degrabă cu o punkeriță rebelă, iar amicii lui Dave sunt ca și decupați din afișul unui chick-flick cu liceeni.

Recunoaștem tipologiile de care scriitorii și regizorii americani sunt atât de îndrăgostiți: tocilarul, tipul cool, arogantul, bătăușul, rockerul. Să se fi avut în vedere o ultimă întoarcere a protagoniștilor la escapadele tinereții furtunoase a anilor ’70? Poate, însă ea nu e susținută de construcția personajelor, care par a fi încremenit atât fizic, cât și psihologic la vârsta eternă a muzicii disco.

Spectacolului nu-i lipsesc ingredientele unei comedii reușite, deși, pe alocuri, exagerările cu intenții umoristice, a la Stan și Bran, devin ușor inoportune. Bernadette (Mădălina Ciotea) o lovește pe Maureen (Iulia Antonie) în mod repetat – pumnul este doar sugerat auditiv – cu o violență gratuită. În absența cuvintelor și posedat de vraja băuturilor spirtoase, viitorul mire devine o marionetă depersonalizată de care ceilalți se împiedică în mod constant, atunci când uită că trebuie să-i ofere o „cârjă”. Dave primește uși în moalele capului, este rotit, târât, ba la un moment dat chiar alunecă printr-o deschizătură misterioasă din toaletă.

Repertoriul umoristic al piesei include un limbaj colorat, o parodie după un cunoscut videoclip muzical, realizarea unui graffiti în direct și un dans simpatic executat de Kav (Vlad Bîrzanu). Băieții te conving, sunt explozivi și dinamici. Fetele, în schimb, nu posedă aceeași forță a interpretării, lipsindu-le naturalețea. „Chimia” dintre Linda și Peter/Dave este aproape insesizabilă, la fel ca și conflictul interior generat de nesiguranțele din preajma căsătoriei.

Muzica de pe fundal, care însoțește povestea, este un deliciu. Ne reamintim hiturile deceniilor trecute: „U Can’t Touch This”, „Boys” „Barbie Girl”. Deși nu sunt rupte din inima anilor ‘70, întrețin cu brio atmosfera.

Aș zice că „Femei/Bărbați” se adresează îndeosebi tinerilor, dar și nostalgicilor care mai suspină încă după nopțile albe din perioada liceului/studenției.

Foto: Teatrul „Anton Pann“



26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.