Festivalul Enescu 2019: Marion Cotillard e Ioana d’Arc, într-un spectacol dincolo de clasificări
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-2019-marion-cotillard-e-ioana-darc-intr-un-spectacol-dincolo-de-clasificari/

Printre copleşitor de multele propuneri de top ale acestei a 24-a ediţii a Festivalului George Enescu se numără una ce îmbină muzica şi actoria, şi o aduce la Bucureşti pe Marion Cotillard, celebra actriţă câştigătoare de Oscar şi numeroase alte premii.

Un articol de Cristina Enescu Aky|18 septembrie 2019

Prezentat pe 19 septembrie la Ateneul Român, oratoriul dramatic „Jeanne D’Arc au bûcher” (Ioana D’Arc pe rug) de A. Honegger are în distribuție mai mulți soliști dar și actori, alături de Orchestra Națională din Lille condusă de dirijorul Alexandre Bloch.

„Ioana D’Arc pe rug” este o lucrare impresionantă prin complexitate dar și prin împletirea diferitor stiluri muzicale (pasaje de operă, muzică corală, simfonică) cu o distribuție cu artiști lirici, actori, cor, cor de copii (aici, cel al Radiodifuziunii Române) și cu orchestră. Compusă în 1935 pe versuri ale celebrului poet francez Paul Claudel, lucrarea prezintă ultimele momente ale vieții Ioanei D’Arc înaintea sacrificării ei pe rug, cu fragmente  retrospective din timpul procesului și din tinerețea ei. Interesantă este și prezența unor pasaje consistente pentru instrumentul numit „ondes Martenot”, creat în 1928 de inventatorul francez Maurice Martenot, care produce sunete asemănătoare cu cele ale unui alt celebru instrument inedit, theremin-ul.

La conferința de presă organizată astăzi, cu o zi înaintea spectacolului „Jeanne D’Arc au bûcher”, dirijorul Alexandre Bloch și actrița Marion Cotillard au vorbit despre provocările de a lucra împreună la acest spectacol, actori și muzicieni laolaltă, dar și despre ce face atât de special și apreciată compoziția lui  Honegger și în mod special această producție cu Orchestra Națională din Lille, al cărei director muzical este Alexandre Bloch din 2016.

Iată câteva idei împărtășite de cei doi artiști despre spectacolul de mâine, 19 septembrie, de la Ateneul Român:

Marion Cotillard:

„Mi-am dorit să dau acestui rol forță dar și emoție și simplitate. Prima dată am jucat acest rol în 2005. Inițial, rolul fusese oferit mamei mele (actrița, regizoarea și profesoara Niseema Theillaud), care însă nu era disponibilă, și atunci mi-a fost propus mie. (…) Eu folosesc mult muzica în munca mea ca actriță, mă ajută să intru în stările necesare rolurilor, deci am rezonat puternic cu ideea de a putea juca pe muzică, așa că am acceptat cu bucurie. Am făcut parte din mai multe producții ale acestui spectacol, cu orchestre și dirijori foarte interesanți, și m-a frapat faptul că aceeași lucrare poate fi atât de diferită în puneri în scenă diferite.”

„Corul poartă foarte bine emoțiile Ioanei D’Arc. La început nu reușeam prea bine să mă plasez cum trebuie în cadrul muzicii, dar cu timpul am ajuns să înțeleg și să apreciez subtilitatea textului și a muzicii.”

 „Desigur că munca cinematografică și cea pe o scenă de muzică au dinamici diferite. La prima repetiție a acestui oratoriu sub bagheta lui Alexandre Bloch, pentru prima dată am stat cu fața la orchestră. De obicei, la repetiții stăteam în poziția din spectacol, adică cu fața spre public. De această dată, experiența de a privi orchestra m-a făcut să disting instrumentele și să înțeleg muzica mai bine.”

Alexandre Bloch:

Este o lucrare excepțională, extrem de poetică, iar Honegger a reușit să compună o muzică perfect adaptată acestor versuri și sentimentului dramatic din ele. Unul din momentele mele preferate este cel al procesului Ioanei D’Arc, când cei care o judecă sunt prezentați ca niște animale personificate, ceea ce aduce o notă sarcastică în poveste. Iar înaintea finalului am impresia că muzica își ia zborul spre sfere înalte, poate odată cu cenușa rugului. Ultimele 15 măsuri sunt una dintre cele mai frumoase muzici scrise pe pământ.”

E o plăcere să fac acest proiect împreună cu Marion Cotillard. Nu e ușor să faci muzică în colaborare  cu actori, dar Marion are un simț muzical extraordinar și mă pot conecta cu ea la fel ca cu cântăreții.”

Mai multe informații despre acest spectacol găsiți aici

Programul complet al evenimentelor din cadrul Festivalului Internațional George Enescu 2019 îl puteți consulta pe  www.festivalenescu.ro

26
/08
/21

Timp de 4 weekenduri, Weekend Sessions la Grădina Botanică prezintă artiști independenți și reunește antreprenori locali din platforma roditorfoodmarket.ro în cadrul unui program de sesiuni acustice de muzică clasică, jazz, alternative&indie, dar și sesiuni de poezie și proiecții de film într-unul dintre cele mai frumoase spații verzi din București.

26
/08
/21

Dirijorul Ion Marin a primit rolul de Consul onorific al României la Lugano, titulatură ce devine mai mult decât o recunoaștere a eforturilor sale constante de diplomație culturală din ultimele decenii, confirmând implicarea sa permanentă în consolidarea relațiilor bilaterale culturale și diplomatice dintre Elveția și România, în excepționala sa carieră de aproape 40 de ani de performanță artistică.

26
/08
/21

Devenită reper, gong inaugural, avanpremieră a sezonului, Promenada Operei vă aşteaptă şi în 2021, cu Gala extraordinară din 27 august, ora 20:00, care anunţă prin glasurile a 14 dintre soliştii Operei Naţionale Bucureşti revenirea la viaţă a artelor spectacolului, şi îşi propune să deschidă apetitul bucureştenilor pentru muzica bună, oriunde va putea fi ea degustată în sezonul 2021-2022: la Festivalul „Enescu”, la Stagiunea aniversară a Operei, la Sala Radio, la Ateneu, în parcurile bucureştene sau chiar pe Esplanada Operei, între 27 august şi 12 septembrie, în aer liber.

26
/08
/21

Sub sloganul "Opera așa cum nu ai mai văzut-o vreodată!", Opera Națională Română din Cluj-Napoca vă invită pe 28 august de la ora 20.30 în Piața Unirii din Cluj Napoca să participați în contextul proiectului Opera Aperta la Gala Ruxandra Donose 30. Evenimentul, o încununare a 30 de ani de activitate artistică pentru îndrăgita mezzo-soprană, se va desfășura sub conducerea maestrului David Crescenzi, deschizând seria evenimentelor desfășurate în Piața Unirii.

24
/08
/21

Cunoscuta interpretă Teodora Enache-Brody va prezenta versiunea vocală a Rapsodiilor I și a II-a de George Enescu, într-un concert extraordinar pe care îl va susține pe 18 septembrie 2021, la Opera Națională București, împreună cu Călin Grigoriu la chitară, Andrei Kivu la violoncel, Joca Perpignan la percuție și având drept invitat special Corul Operei Române.

20
/08
/21

Lucia vorbește, într-un interviu sub formă de alfabet, despre oameni și pisici, piese preferate și vieți visate, mereu cu o melodie bună pe fundal. Lucia va concerta în cadrul festivalului Living Rock 2021, care are loc în perioada 20-22 august, pe Plaja Tuzla (Constanţa), în data de 22 august, la ora 14.00.

19
/08
/21

Festivalul Regal de Operă “Virginia Zeani” va debuta vineri, 20 august, cu Misa Încoronării de Wolfgang Amadeus Mozart, un spectacol dedicat Zilei Naționale a Republicii Ungare, care va fi găzduit în spațiul Bisericii Reformate din Cetate. Îşi dau concursul Orchestra şi Corul Operei Braşov, sub conducerea muzicală a dirijorului Traian Ichim. Organistul Zsolt Garai deschide acest eveniment cu o prețioasă selecție de lucrări ale unor compozitori precum Daniel Kroner, Martin Schneider sau Terényi Ede.

19
/08
/21

Teodora Moroșanu, solista trupei Rockabella, conturează, într-un interviu sub formă de alfabet, o hartă emoțională și personală a traseului său artistic. Trupa Rockabella va concerta în cadrul festivalului Living Rock 2021, care are loc în perioada 20-22 august, pe Plaja Tuzla (Constanța).