Festivalul Enescu 2019 – parteneriat cu Muzeul Municipiului București
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-2019-parteneriat-cu-muzeul-municipiului-bucuresti-si-expozitie-dedicata-muzicii-in-avanpremiera-festivalului/

Festivalul Internaţional George Enescu şi Muzeul Municipiului Bucureşti (MMB) anunţă lansarea parteneriatului care are ca principal obiectiv să extindă interacţiunea dintreFestival şioraş şi să diversifice experienţa festivalieră pentru publicul festivalului şi cel bucureştean, deopotrivă.

Un articol de Petre Ivan|4 aprilie 2019

Ca primă acțiune sub egida acestui parteneriat, MMB anunță proiectul expozițional ”Muzica de acasă – Cum alungăm plictiseala” –  o istorie ilustrată a muzicii în viața românilor, începând cu secolul al XIX-lea și până în zilele noastre. Expoziția va putea fi văzută la Palatul Suțu (Bd. I.C. Brătianu, nr. 2), începând cu data de 15 iulie și constituie o avanpremieră tematică pentru Festivalul Internațional George Enescu, ediția 2019.

Acest proiect expozițional al MMB se înscrie în seria de inițiative prin care muzee, instituții, galerii și diverse organizații din București dezvoltă proiecte pe tema muzicii în parteneriat cu Festivalul Internațional George Enescu cu scopul de a extinde interacțiunea acestuia cu orașul și de a diversifica experiența festivalieră a publicului.

Muzeul este o proiecție culturală a comunității. Este, prin urmare, firesc să integrăm în proiectele noastre uneveniment muzical intens al orașului cum este Festivalul Internațional George Enescu. În avanpremiera festinului muzical din sălile de concert, expoziția noastră invită publicul să vadă cum a intrat muzica în viața românilor și cum a evoluat ascultarea acesteia până în zilele noastre, de la o experiență inițial rezervată elitei urbane, la accesul pe scară largă asigurat de tehnologie”, punctează Adrian Majuru, Managerul Muzeului Municipiului București.

În cadrul expoziției ”Muzica de acasă – Cum alungăm plictiseala”, vizitatorii vor vedea exponate care ilustrează modul în care se asculta muzica la români începând cu anul 1830, când întâlnirea cu acest gen de artă avea loc, în special, acasă, în spațiul restrâns al protipendadei urbane.

Urmează o vedere de ansamblu a sfârșitului de secol XIX și a perioadei interbelice, foarte fecunde în relația românilor cu muzica, în care viitori mari muzicieni, cum ar fi Ciprian Porumbescu sau George Enescu, primesc în copilăria lor, drept cadou, un instrument muzical. În orașele românești muzica este la loc de cinste și practicarea ei coagulează elitele în orchestre ale medicilor, ale inginerilor sau avocaților.

După 1947, perioada comunistă stigmatizează practicarea muziciica obicei burghez. Apariția tehnologiei democratizează accesul la muzică, însă polarizează relația în favoarea ascultării față de practicarea ei.

Expoziția va include săli în care vizitatorii vor afla detaliidespre tehnologia pentru ascultarea muzicii și vor vedea expuse aparate, dar și afișe de epocă ale unor concerte în mare vogă. Una dintre săli va fi dedicată secolului XIX, surpriza fiind aceea că, sub supravegherea unui muzeograf, se va putea asculta muzică, de pildă, la patefon. În sala dedicată secolului XX, se vor putea face audiții la pick-up, se va asculta muzică de pe discuri vinil, sau de pe benzi de magnetofon.

Expoziția ”Muzica de acasă – Cum alungăm plictiseala” va fi accesibilă publicului pe toată durata Festivalului Internațional George Enescu 2019, fiind un prilej de a extinde experiența întâlnirii cu muzica dincolo de concertele din sălile de spectacol.

Festivalul George Enescu este un eveniment muzical major la nivel mondial și cu atât mai mult pentru București, iar noi ne dorim să conectăm cât mai mult orașul, publicul la această experiență minunată a întâlnirii cu marea muzică clasică a lumii. Am găsit deschidere și entuziasm la partenerii noștri și sperăm ca aceste inițiative să fie începutul unei construcții comune pe termen lung de care să beneficieze, în primul rând, publicul”, a spus Mihai Constantinescu, directorul Festivalului Internațional George Enescu.

Despre Festivalul Internațional George Enescu

Ajuns la cea de-a XXIV-a ediție, Festivalul Internațional George Enescu se va desfășura în perioada 31 august-22 septembrie 2019. În sălile de concerte din București, vor urca pe scenă peste 2.500 dintre cei mai valoroși muzicieni ai lumii, având 50 de naționalități și vor fi prezentate 84 de concerte și recitaluri. Ediția din acest an a festivalului totalizează 34 de prezențe în premieră în România: 25 de artiști, printre care Marion Cotillard, Kiril Petrenko, Mitsuko Uchida și nouă orchestre de talie mondială.  Ediția 2019 a Festivalului Enescu își așteaptă publicul la Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio și la Sala Mică a Palatului la concerte și recitaluri grupate în jurul a șase mari secțiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul nopții”, „Recitaluri și concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” și „Forumul Internațional al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte și evenimente în Piața Festivalului, conferințe, lansări de discuri și de carte, spectacole extraordinare.

Mai multe detalii, aici.

Despre Muzeul Municipiului București (MMB)

Muzeul Municipiului București (MMB) este un muzeu pavilionar, care include 9 muzee și case memoriale deschise publicului în componența sa. MMB s-a afirmat ca centru informațional, cultural și educațional activ al unei rețele de organizații. Muzeul este un punct de reper pentru comunitățile culturale bucureștene, precum și pentru mediul academic și științific. Din MMB fac parte: Palatul Suțu (Bd. I.C. Brătianu, nr. 2), Muzeul Theodor Aman (Str. C.A. Rosetti nr. 8), Casa Filipescu-Cesianu (Calea Victoriei nr. 151), Muzeul Dr. Nicolae Minovici (Str. Dr. Nicolae Minovici, nr. 1), Palatul Voievodal Curtea Veche ( Str. Franceză nr. 21-23, momentan închis pentru reconsolidare), Muzeul George Severeanu (Str. Henri Coandă nr. 26), Colecția de Artă Ligia și Pompiliu Macovei (Str. 11 lunie, nr. 36-38), Muzeul Victor Babeș (Str. Andrei Mureșanu, nr. 14A), Muzeul Frederic și Cecilia Cuțescu Storck (Str. Vasile Alecsandri, nr. 16)și Observatorul AstronomicAmiral Vasile Urseanu(Bd. Lascăr Catargiu, nr. 21).

Mai multe detalii, aici.

Foto: Festivalul Enescu 2019  – facebook

05
/02
/16

Cea dintâi premieră a anului 2016, "Hapciu în RE major", adaptare după celebra operetă "Mam'zelle Nitouche" (de F.R. Hervé, libret de Henri Meilhac și Albert Millaud), marchează un moment unic în istoria Operei Comice pentru Copii: este pentru prima dată când pe scena instituției se montează un spectacol de operetă. Premiera are loc sâmbătă, 20 februarie, de la ora 17.00, și duminică, 21 februarie, de la ora 11.00.

05
/02
/16

Un frumos recital conceput în jurul a doi mari compozitori ai repertoriului german – Beethoven și Brahms – este ceea ce ne propun miercuri, 10 februarie (19.00) la Sala Radio violonista Cristina Anghelescu (solistă a Orchestrelor și Corurilor Radio) și pianistul Daniel Goiţi.

05
/02
/16

„Aphonopelma johnnycashi” se va numi păianjenul care a împrumutat numele cântăreţului Johnny Cash. Creatura cu opt picioare este neagră în întregime, așa cum se îmbrăca regretatul artist, decedat în 2003 și care cânta cu chitara sa mai ales "Man in Black", unul din hiturile sale.

02
/02
/16

Filarmonica “George Enescu”  şi  asociaţia “Clasic e fantastic” anunţă cel de-al doilea concert al anului 2016, din ciclul educativ „Clasic e fantastic. Cum să înţelegem muzica”. Duminică, 21 februarie, la orele 10 şi 12.30, copiii sunt invitaţi să afle povestea Bărbierului din Sevilia, capodopera de teatru muzical semnată  de compozitorul Italian Gioacchino Rossini.

01
/02
/16

Așa cum și-a obișnuit publicul și în stagiunile precedente, Orchestra de Cameră Radio îi aduce în fața publicului pe câțiva dintre tinerii muzicieni români care vor „scrie” mai departe istoria scenelor de concert din țară și din străinătate: laureaţii competiţiei naţionale anuale „DRUMUL SPRE CELEBRITATE”. 

23
/01
/16

Mai este loc de noi interpretări pentru Brahms și Beethoven? Mi-am pus întrebarea înainte de a asculta două discuri apărute recent pe piață, semnate de nume importante ale artei interpretative contemporane: violonista olandeză Janine Jansen și dirijorul austriac Manfred Honeck, directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Pittsburgh. Și am descoperit, nu neapărat cu surprindere, ci cu încântare, că Brahms și Beethoven au încă (foarte) multe de spus.

22
/01
/16

Super! Pet Shop Boys lansează un nou album, cel de-al 13-lea al grupului care a cunoscut gloria cu hituri ca "West end girls", "It's a sin", "Domino Dancing" sau "Go west". Noul album, ce urmează să apară pe piaţă pe 1 aprilie, se numeşte, desigur, "Super".

20
/01
/16

Vineri, 22 ianuarie (19.00), Orchestra Națională Radio îi invită pe iubitorii muzicii la un concert MOZART / BEETHOVEN, eveniment ce se va desfășura la Sala Radio sub bagheta dirijorală a lui MĂDĂLIN VOICU - fiul marelui violonist Ion Voicu - și cu participarea apreciatului violonist ALEXANDRU TOMESCU, care se bucură de privilegiul de interpreta pe vioara Stradivarius, instrument pe care a cântat și Ion Voicu.

15
/01
/16

„Muzică, prin fond şi prin formă, poezia lui Eminescu nu mai are nevoie de nici o altă melodie”, spunea criticul şi istoricul literar Garabet Ibrăileanu, încercând să sublinieze ideea, adevăratră în fond, că muzicalitatea poeziei eminesciene, excepţională, îşi este suficientă sieşi. Cu toate acestea, nu puţini au fost artiştii români care, de-a lungul anilor, au pus pe muzică câteva dintre cele mai cunoscute poezii eminesciene.