Festivalul Filmului European se vede de acasă
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-filmului-european-se-vede-de-acasa/

Cea de-a 24-a ediţie a FFE se mută din sălile de cinema în spaţiul online şi oferă acces gratuit de pe 8 până pe 21 iunie pe două platforme: în perioada 8-16 iunie pe platforma FFE.ro, iar între 17-21 iunie pe platforma TIFF Unlimited.

Un articol de Liliana Matei|8 iunie 2020

24.FFE vine cu o selecție de scurtmetraje europene (EUShorts) curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediții, cu o vastă colecție de filme realizate de regizori români în izolarea cauzată de pandemie (Cinem@casa), dar și cu dialoguri live cu realizatorii filmelor, moderate de critici de film.

Cinem@casa – FFE continuă tradiția de a invita regizorii români să preia rolul simbolic de ambasadori ai cinematografiei europene, iar anul acesta am invitat mai mulți regizori români să realizeze filme în contextul autoizolării impuse de criza sanitară. 21 regizori au acceptat să participe și să împărtășească publicului viziunea lor ca răspuns la criză: Alexandru Solomon, Alina Manolache, Andra Tarara & David Schwartz, Andrei Inizian, Bogdan Mureșanu, Bogdan Theodor Olteanu, Laura Pop, Marius Olteanu, Matei Branea, Matei Monoranu, Mona Nicoară & Edin Vélez, Paul Negoescu & Ana Drăghici, Radu Jude, Ruxandra Ghițescu, Sofia Neleaga, Teona Galgoțiu, Vlad Petri și Vlad Popa.

Începând cu 8 iunie, aceste filme vor fi prezentate câte unul pe zi, pe platforma FFE.ro, iar în perioada 17-21 vor putea fi văzute și pe platforma TIFF Unlimited.

Invitația trimisă către cineaștii români a pornit mai întâi ca un impuls moral într-o perioadă incertă pentru întreaga industrie cinematografică. Răspunsul lor pozitiv ne încântă nespus de mult – nu doar pentru că proiectul cuprinde mai multe generații de regizori (consacrați și debutanți), dar și pentru că a generat o selecție diversă: animație, ficțiune, documentar, eseu. Nivelul înalt (conceptual și calitativ) al filmelor subliniază talentul cineaștilor români și confirmă necesitatea de a sprijini arta cinematografică în orice fel.” Andrei Tănăsescu, directorul artistic al 24.FFE

EUShorts – aduce în atenția publicului o selecție de scurtmetraje europene, o veritabilă panoramă a multiculturalității și creativității cinematografice europene, a problemelor, preocupările și aspirațiilor Europei de ieri și de azi.

Cinefilii vor putea vota filmul preferat, iar filmului care va aduna cele mai multe voturi i se va acorda, la sfârșitul Festivalului – Premiul Publicului, un premiu onorific, de popularitate. Scurtmetrajele europene vor putea fi vizionate pe platforma TIFF Unlimited în perioada 17-21 iunie, iar programul complet va fi devoalat curând.

Mă bucură mult faptul că am reușit să provocăm și să sprijinim regizorii români în realizarea unor filme care oferă o reprezentare cinematografică a perioadei dificile pe care o traversăm, dar și că am reușit, și aici menționez și ajutorul important primit de la partenerii noștri, să organizăm această ediție online, extinzând accesul publicului de oriunde din România și din afara țării la acest conținut valoros.” Anca Hrab, coordonator FFE, ICR.

Europa nu și-a pierdut inspirația în timpul pandemiei. O dovedesc în fiecare zi artiștii și creatorii care au găsit alternative pentru a se apropia de public în perioada de distanțare socială. Nu ne așteptăm la mai puțin de la Festivalul Filmului European: avem o ediție foarte specială și suntem bucuroși să fim alături de cinefili și în acest an”. a declarat Cristian Buchiu, Șeful Reprezentanței Comisiei Europene în România.

Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul financiar al Reprezentanței Comisiei Europene în România, în parteneriat cu EUNIC România, ambasadele, centrele și institutele culturale europene și TIFF Unlimited.

Alexandru Solomon – Călătorii reciclate / Recycled Travels

Alina Manolache – Sunt aici / I am here

Andra Tarara & David Schwartz – Ținutul care nu doarme niciodată / The Land That Never Sleeps

Andrei Inizian – 22 mai, lună nouă / May 22, New Moon

Bogdan Mureșanu – The Merry-go-round

Bogdan Theodor Olteanu – Ananas / Pineapple

Laura Pop – Atrii, ventricule / Atriums, Ventricles

Marius Olteanu – Unthinking. Unfeeling

Matei Branea – Exterior în izolare

Matei Monoranu – Viața unui triunghi / A Triangle Life

Mona Nicoară & Edin Vélez – Keep Your Splendid Silent Sun / Păstrează–ți soarele splendid și tăcut

Paul Negoescu & Ana Drăghici – Școlile nu se mai deschid / Schools will not reopen

Radu Jude – Stimați oameni de cultură / Dear Intelectuals

Ruxandra Ghițescu – Iepurele și pisica / The Rabbit and Cat

Sofia Neleaga – Jurnal de cabină / Projection Booth Diary

Teona Galgoțiu – Elefant departe / Elephant far away

Vlad Petri – Cerbul a trecut prin fața mea / The Deer passed in front of me

Vlad Popa – Jurnal cu mama / Diary with my Mother

Filmele acestei secțiuni au fost realizate cu sprijinul financiar al Reprezentanței Comisiei Europene în România și al Institutului Cultural Român.

30
/11
/21

În acest context (încă) ieșit din comun și dificil, cea de-a 25-a ediție a FFE, una extrem de concentrată, se desfășoară hibrid, în cinema (la Elvire Popesco între 10-12 decembrie) și în spațiul online (pe eventbook.ro, între 15-18 decembrie). 25.FFE vine cu o selecție de 4 filme europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediții, dar și cu dialoguri live cu realizatori și critici de film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.