Festivalul Internațional George Enescu transmite concerte gratuit online
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-interna%c8%9bional-george-enescu-transmite-concerte-gratuit-online/

Site-ul www.festivalenescu.ro va prezenta un adevărat festival online de muzică clasică, cu înregistrări din ediţiile anterioare ale celor două evenimente

Un articol de Petre Ivan|17 martie 2020

Un program ales, gratuit, de rezistență, solidaritate și vindecare prin muzică * O invitație către public ca, în loc să cumpere bilete, să doneze pentru medici, asistente și spitale.

Un adevărat „Festival Internațional George Enescu online”  va începe pe www.festivalenescu.ro, din data de 18 martie 2020, ora 9.00, pentru a oferi oamenilor din întreaga lume acces gratuit la muzică clasică de calitate. Festivalul Enescu își aduce astfel contribuția în lupta pe care umanitatea o duce împotriva COVID-19, urmând modelul marelui compozitor George Enescu, care s-a implicat în ajutorarea răniților din primul război mondial, prin puterea vindecătoare a muzicii. Festivalul Enescu își îndeamnă publicul să respecte regulile de distanțare socială și, în loc să cumpere bilete la concerte, să facă donații pentru organizațiile neguvernamentale credibile, care strâng bani pentru dotarea spitalelor cu echipamente și materiale necesare rezistenței în fața virusului, precum, dar fără a se limita la, Asociația Dăruiește Viață. 

ARTEXIM, organizatorul Festivalului și Concursului Internațional George Enescu, este în discuții în aceste zile pentru a obține acordul  de difuzare online a concertelor și a recitalurilor înregistrate în cadrul edițiilor din 2018 și, respectiv, 2019, ale celor două evenimente. Programul va fi asemenea unui program de sală, cu diferența că fiecare concert va rămâne postat pe site timp de patru zile. Maratonul muzical va dura pe o perioadă nedeterminată, urmând ca programul să fie actualizat continuu. Informațiile vor fi disponibile pe www.festivalenescu.ro.

În semn de omagiu și de compasiune pentru Italia, pentru oamenii și artiștii săi, deschiderea Festivalului Enescu online, care va avea loc miercuri, 18 martie, la ora 9.00 am, va fi cu Recviemul de Verdi, interpretat de ORCHESTRA ȘI CORUL MAGGIO MUSICALE FIORENTINO, dirijor FABIO LUISI; soprană HIBLA GERZMAVA; mezzosoprană VERONICA SIMEONI; tenor PIERO PRETTI; bas RICCARDO ZANELLATO. 

„În primul rând vreau să mulțumesc public artiștilor români și străini, precum și Televiziunii Trinitas și Radiodifuziunii Române, pentru sprijinul pe care ni-l dau ca să oferim acest serviciu gratuit. Unele orchestre vor prelua înregistrările pe platformele lor. În al doilea rând, am vrea să transmitem un mesaj de sprijin și de compasiune, inspirat din valorile și comportamentul lui George Enescu: în vremuri grele, e bine să ne unim, iar muzica poate să fie liantul. Muzica vindecă sufletele, iar iubitorii muzicii se întăresc când se sprijină reciproc”, a declarat Mihai Constantinescu, directorul executiv al ARTEXIM. 

În timpul Primului Război Mondial, maestrul George Enescu a fost sanitar la spitalul militar condus de profesorul Ion Moscu și a înființat o orchestră simfonică menită să aducă alinare răniților. Luni întregi a cărat răniții între sala de operație și saloane. Apoi le cânta la vioară. Pentru George Enescu, muzica era „limba care vorbește tuturor inimilor”, „o forță” care vindecă.  „Omenirea trebuie să învețe să fie fericită. Artistul dezvăluie omenirii calea spre armonie, care e fericire și pace”, spunea compozitorul George Enescu într-un interviu. El susținea că un artist nu trebuie să fie preocupat numai de arta sa, ci și de destinul omenirii.

După modelul lui George Enescu, Festivalul Enescu nu numai că dăruiește publicului muzica sa, dar transmite și un mesaj de responsabilitate socială: este vital ca oamenii să asculte recomandările autorităților și să stea la distanță fizică unii de alții în această perioadă, păstrând însă apropierea sufletească, bunătatea și respectul reciproc; este esențial ca fiecare să contribuie după puterile sale la rezolvarea crizei, inclusiv prin donații.

„Plecând de la exemplul lui George Enescu din primul război mondial, putem spune că în lupta împotriva COVID-19, linia frontului este în viața fiecăruia dintre noi, în casele noastre. Dar în prima linie sunt în acest moment medicii, asistentele și spitalele. De aceea, recomandăm publicului să contribuie în acest război: să respecte regulile transmise de autorități pentru a preveni răspândirea rapidă a virusului, să se informeze din surse sigure și oficiale și să doneze pentru organizațiile neguvernamentale credibile și cu experiență care strâng bani pentru a achiziționa echipamente și materiale pentru medici, asistente și spitale. În acest moment, riscul cel mai mare acolo este. Donațiile se pot face de acasă, prin sms sau online. Tema Concursului Enescu din acest an este <Frumusețe în viață>. Generozitatea, solidaritatea umană și muzica aduc frumusețe în viața noastră, chiar și în vremuri atât de grele”, a declarat Oana Marinescu, directorul de comunicare al Festivalului Enescu.

PROGRAMUL FESTIVALULUI ENESCU ONLINE – PRIMA LUNĂ 

18-21 martie: Orchestra și Corul Maggio Musicale Fiorentino, avându-l la pupitrul dirijoral, într-o ultimă reprezentație a sa cu ansamblul, special pentru Festivalul Enescu, pe Fabio Luisi, cu lucrarea vocal-simfonică Recviem, de Giuseppe Verdi. Cei patru soliști sunt: soprana Hibla Gerzmava, mezzosoprana Veronica Simeoni, tenorul Piero Pretti și basul Riccardo Zanellato.

22-25 martie: Orchestra și Corul Maggio Musicale Fiorentino, sub bagheta dirijorului Fabio Luisi. Solistul invitat este violonistul rus Sergei Krylov. În program: Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră op. 6 – de Niccolo Paganini și Simfonia a III-a în do major op. 21 de George Enescu.

26-29 martie: Orchestra Națională Simfonică a Radiodifuziunii Poloneze, sub bagheta maestrul Lawrence Foster și avându-l ca solist pe pianistul Szymon Nehring (laureat al Concursului Internațional „Arthur Rubinstein” 2017). În program: Adrian Pop „Solstice” pentru orchestră; Chopin – Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian și orchestră op. 11 și Lutosławski – Concert pentru orchestră.

30 martie-2 aprilie: Orchestra Națională a Franței, sub bagheta maestrului Ion Marin. Solistă este pianista de origine română Alexandra Dariescu.  În program: Suita nr. 1 pentru orchestră în do major op. 9 de George Enescu, Concertul în sol major pentru pian și orchestră de Maurice Ravel, Suita „Imagini” pentru orchestră de Claude Debussy.

3-6 aprilie: Orchestra Filarmonicii Regale din Liège dirijată de Tiberiu Soare. Soliști sunt doi muzicieni de calibru internațional: soprana Anna Caterina Antonacci și pianistul Denis Kozhukhin. În program: Variațiuni pe o temă de Paganini pentru pian și orchestră de Lutosławski, Rapsodia pe o temă de Paganini pentru pian și orchestră de Rahmaninov, „La Voix Humaine” – Operă pentru soprană și orchestră de Poulenc.

7-10 aprilie: Orchestra Filarmonicii Regale din Liège, avându-l la pupitru pe dirijorul Gergely Madaras, iar solistul concertului este violonistul Renaud Capuçon. În program: Suita a II-a pentru orchestră în do major – de George Enescu, Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră de Bella Bartók și Simfonia a V-a în si bemol major de Serghei Prokofiev.

11-14 aprilie: Peter Grimes”, a compozitorului britanic Benjamin Britten. Opera a fost interpretată de Orchestra Națională a Radiofuziunii Române și de Corul Academic Radio sub bagheta dirijorului Paul Daniel. Ciprian Țuțu a fost dirijorul corului, iar artista vizuală Carmen Lidia Vidu a semnat viziunea și regia multimedia a spectacolului. În distribuție: tenorul Ian Storey – Peter Grimes, soprana Lise Davidsen – Ellen Orford, contralto Catherine Wyn-Rogers – Auntie, baritonul Christopher Purves – Balstrode, mezzosoprana Diana Montague – Mrs. Sedley, basul Joshua Bloom – Swallow, baritonul Huw Montague Rendall – Ned Keene, tenorul Michael Colvin – Bob Boles, tenorul Bonaventura Bottone – Reverendul Horace Adams, basul Barnaby Rea – Hobson, soprana Solomia Lukyanets – nepoata 1, soprana Rhian Lois – nepoata 2.

15-18 aprilie: Orchestra Filarmonice din St. Petersburg, sub bagheta dirijorului român Christian Badea, alături de Corul Academic al Radiofuziunii Române, dirijat de Ciprian Țuțu. Solistul concertului este violonistul Vadim Repin. În program: Poemul simfonic „Isis” de George Enescu (finalizat postum de Pascal Bentoiu, după schițele autorului), Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară și orchestră de Dimitri Șostakovici și Simfonia a IX-a în mi minor, „Din lumea nouă” de Antonin Dvořák.

19-22 aprilie: Recitalul violonistei Midori și a pianistului Jean-Yves Thibaudet. În program: Sonata pentru vioară și pian în la minor de Schumann, Sonata nr. 1 pentru vioară și pian în la major de Fauré, Sonata pentru vioară și pian în sol minor de Claude Debussy și Sonata a III-a în la minor pentru pian și vioară „în caracter popular românesc” de George Enescu.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.