Filme regizate de femeile puternice ale indie-ului american în AIFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/filme-regizate-de-femeile-puternice-ale-indie-ului-american-in-aiff/

Două filme remarcabile ale cinematografiei independente americană, realizate de regizoarele americane Chloe Zhao şi Kelly Reichardt: THE RIDER şi CERTAIN WOMEN, în selecţia de anul acesta a American Independent Film Festival, care va avea loc în Bucureşti în perioada 27 aprilie – 3 mai. Cele două filme contrastează cu agitatul ritm al poveştilor americane cu super-eroi aducând în atenţie poveşti profunde, calde, nuanţate şi generatoare de empatie pentru personaje aflate la răscrucea vieţii.

Un articol de Petre Ivan|30 martie 2018

Apreciat de critici şi Premiat la Quinzaine des Realisateurs de la Cannes anul trecut, THE RIDER este portretul atent şi emoţionant al unui tânăr, Brady, fost călăreţ de rodeo şi, acum, îmblânzitor de cai, care se reface după un accident.

Filmul realizat de Chloe Zhao ni-l prezintă pe Brady, legat trup şi suflet de câmpiile care înconjoară rulota în care trăieşte împreună cu tatăl său văduv şi sora sa mai mică, încercând să se despartă de trecutul său. Cu toate acestea, cum ispita de „a călări” îi este prea adânc înrădăcinată, criza masculinităţii sale devine, curând, una existenţială.

Folosind actori non-profesionişti şi inspirându-se din povestea vieţii protagonistului Brady Jandreau, Zhao construieşte, cu autenticitate delicată, un portret liric al omului şi al naturii. Doar cel de-al doilea film al regizoarei americane, THE RIDER a câştigat premiul C.I.C.A.E. la Cannes şi a fost prezentat la peste 40 de festivaluri internaţionale de film, printre care Telluride, Toronto, Sundance şi Sarajevo – fiind considerat unul dintre cele mai originale şi puternice filme americane ale anului trecut.

Kelly Reichardt a fost o prezenţă constantă la Festivalul de Film Sundance încă de la primele sale filme de lung metraj. Filmele ulterioare, prezentate în selecţiile de la Cannes (WENDY & LUCY, 2008) şi Veneţia (MEEK’S CUTOFF, 2010; şi NIGHT MOVES, 2013) i-au adus pe bună dreptate renumele de a fi una dintre cele mai importante creatoare ale cinematografului indie. O regizoare meticuloasă, cu o abordare minimalistă în ceea ce priveşte povestea şi forma, filmele ei sunt expresii nepretenţioase ale unor emoţii care ard la foc mic, crescând.

Pornind adesea de la scurte povestiri adaptate pentru ecran şi concentrându-şi filmele în jurul unor personaje feminine puternice, Reichardt construieşte portrete bogate psihologic ale unor oameni obişnuiţi, definiţi în mod egal de peisajul pastoral pe care îl locuiesc şi de fragilitatea legăturilor umane pe care le caută.

Acţiunea din CERTAIN WOMEN (premiul pentru cel mai bun film al Festivalului BFI din Londra), care are loc într-un orăşel din Montana, se bucură de interpretări remarcabile a trei vedete care portretizează trei femei aflate în momente definitorii ale vieţilor lor. Laura Dern o joacă pe o avocată nemulţumită de viaţa ei personală şi se confruntă cu o dilemă morală legată de unul dintre clienţii săi.

Michelle Williams, colaboratoarea frecventă al lui Reichardt (WENDY & LUCY, MEEK’S CUTOFF), o interpretează pe Gina, o soţie şi o mamă prinsă într-un moment dificil al căsniciei sale. Ultimul capitol al acestei pastorale americane îi este dedicat iubirii neîmpărtăşite dintre o fermieră anonimă şi o profesoară de drept din oraş, jucată cu fragilitate de Kristen Stewart.

Deşi cele trei poveşti sunt conectate prin mici anse narative, ceea ce realmente le leagă sunt temele recurente ale operei lui Reichardt: singurătatea şi împăcarea cu sine a unor personaje a căror forţă exterioară contrazice profunda lor fragilitate emoţională. Filmat într-un ritm bine calculat, atent la gesturile şi emoţiile care se pot citi printre cuvinte, CERTAIN WOMEN este o invitaţie la empatie şi speranţă.

American Independent Film Festival este singurul festival din România dedicat cinematografiei independente americane şi îşi propune să familiarizeze cinefilii români cu filme americane narative relizate în tradiţia marilor autori americani al anilor ‘70 şi ‘80.
Festivalul i-a avut anul trecut ca oaspeţi pe Joaquin Phoenix, Ethan Hawke, John C. Reilly iar în acest an facilitează întâlnirea publicului român cu Sebastian Stan, cel mai de succes actor american de origine română.

Proiecţiile din festival au loc la Cinema Pro şi la sala de cinema a MŢR.

Programul proiecţiilor şi noutăţi despre filmele şi evenimentele din festival vor fi actualizate pe siteul filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival şi Instagram (@AmericanIndependentFilmFest).

Foto: AIFF – facebook

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.

25
/10
/21

New Draft, prima rezidență online de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, s-a desfășurat în perioada iulie - octombrie, 2021. Dedicată regizorilor și scenariștilor din toată țara, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe (literatură, teatru, arte vizuale, etc.), cu proiecte în faza de început, prima ediție New Draft a dezvoltat 12 proiecte de lung-metraj, totul finalizând cu o sesiune de pitch online în fața unei audiențe formate din producători și regizori români.

24
/10
/21

Ultimele două programe ale actualei ediții a Cineclubului One World Romania, disponibile online, gratuit, până la 18 noiembrie, se concentrează pe activitatea de la Sahia a Mártei Mészáros și Slavomir Popovici, doi cineaști care și-au lăsat amprenta asupra producției studioului de film documentar în moduri foarte diferite.