#FilmeDeCannes. „A Hero” – Aparenţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-a-hero-aparente/

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 noiembrie 2021

Iranianul Asghar Farhadi era unul din cineaşti la care mă gândeam când am zis că au dat rateuri când şi-au părăsit cultura şi au făcut filme internaţionale, în alte ţări. „Everybody Knows”, realizat în Spania, cu Penélope Cruz şi Javier Bardem pe afiş, a fost un eşec dureros pentru admiratorii regizorului. Şi nici „The Past”, făcut anterior în Franţa, nu e printre reuşitele sale.

Aşa că nu cred că e o întâmplare că revenirea în Iran pentru cel mai nou film, „A Hero”, câştigător ex-aequo în acest an al Grand Prix la Cannes, înseamnă şi recuperarea acelei inspiraţii creatoare care l-a consacrat pe Farhadi printre marii autori de cinema contemporani.

Ar fi mai multe explicaţii, însă mi se pare că una foarte importantă e că tipul de scenarii cu care lucrează el capătă o semnificaţie mult mai mare în Iran.

Ce înseamnă asta?

Sigur, Farhadi nu face filme explicit politice ca Jafar Panahi sau Mohammad Rasoulof, doi regizori şicanaţi de regimul din ţara lor. Însă dramele cărora le cad victime personajele sale au printre cauze principale şi modelul de societate din Iran (bineînţeles, care vine în completarea slăbiciunilor omeneşti universale).

Să ne amintim de „A Separation”, capodopera şi cel mai cunoscut titlu al său – tot iadul acelui cuplu care vrea să divorţeze e amplificat şi de un hăţiş legislativ care e rezultatul unei înţelegeri conservatoare a moralei publice, impusă de un regim în care religia are o mare influenţă. Aceste lucruri nu se spun direct, dar se simt în fiecare din naraţiunile imaginate de Farhadi – sunt substratul lor de idei.

O premisă asemănătoare întâlnim şi în „A Hero”, unde avem un protagonist aflat la închisoare din cauză că nu poate achita o datorie faţă de o rudă a fostei soţii, care i-a plătit un împrumut pe care îl luase de la un cămătar şi pe care l-a pierdut într-o afacere dubioasă.

Aflat într-o permisie de două zile, Rahim încearcă să îşi achite cel puţin o parte din datorie, pentru a-şi spăla ruşinea şi pentru a fi eliberat, numai că o faptă ambiguă pe care ajunge să o facă alături de iubita sa secretă declanşează un lanţ de întâmplări ameţitoare care îl aruncă pe eroul lor de la extaz la agonie şi atrage în vertij o mulţime de alte persoane.

Cert e fiecare participant la acest carusel de neoprit, fie el persoană individuală sau reprezentant al unei instituţii, se luptă pentru o cât mai bună imagine publică şi pentru câştigarea respectului celorlalţi, după ce s-a dovedit că şi cele mai onorabile scopuri pot avea efecte nefericite, uneori chiar dramatice.

De altfel, extraordinară la cinema-ul lui Farhadi (de la care s-au inspirat şi alţi regizori iranieni) e ideea că fiecare gest al nostru, oricât de mărunt şi de onest, poate deveni în orice moment scânteia care aprinde focul ce mistuie rapid conştiinţe şi înveninează relaţiile dintre oameni.

Poate că suntem în esenţă buni, dar ne pricepem să ne facem vieţile un calvar, cu cele mai bune intenţii.

„A Hero” a avut premiera în România la Les Films de Cannes a Bucarest şi va fi distribuit în cinematografe de Independenţa Film.

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.