„First Man”. Ambiție ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/first-man-ambitie-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM După succesul uriaş cu „La La Land”, tânărul regizor american Damien Chazelle (33 de ani) revine cu un film mai puţin exuberant dar mai matur, „First Man” („Primul om pe Lună”), în care Ryan Gosling îl joacă pe celebrul astronaut Neil Armstrong.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 octombrie 2018

După 10 minute de trailere la cele mai stupide filme pe care le vor lansa studiourile hollywoodiene în mall-urile din lumea întreagă în perioada următoare, „First Man” (2018), cu al său stil vizual și narativ relativ sobru, a venit ca o salvare.

Iar proiecția a fost ca una privată – singur într-o sală medie de multiplex.

Pare că nu e greu să te faci remarcat la Hollywood ca meseriaș într-ale regiei: nivelul la care au ajuns producțiile de duzină ale marilor case de producție este într-atât de jos, încât orice film cu o minimă ambiție artistică poate trece drept capodoperă.

Asta nu înseamnă că acest al patrulea lungmetraj al lui Damien Chazelle este un mare film. „First Man” confirmă, în primul rând, talentul cert al acestui nou star din lumea restrânsă a regizorilor cu ambiții de autor de la Hollywood.

Altfel, structura sa dramaturgică este una cât se poate de previzibilă pentru un biopic. Ca în manualul de scenaristică, planul profesional se îmbină neapărat cu cel personal, pentru o mai ușoară atragere a publicului în povestea primului om care a călcat pe Lună, urmărit în momente esențiale pe parcursul a aproape 10 ani, totul culminând cu aselenizarea.

La acest capitol, tot ce trebuia bifat este bifat, și în special în ce privește psihologia protagonistului: traseul personajului Neil Armstrong de la un simplu pilot la un cosmonaut intrat în legendă se explică și prin încercarea de a depăși trauma morții fetiței sale, a cărei imagine îi revine mereu în minte, chiar şi în episodul glorios al mersului pe Lună.

Iar montajul alternează momentele, mai ofertante, când Neil Armstrong se pregătește pentru misiunea NASA care va intra în istorie cu momentele, mai convenționale, din sânul familiei, redate inclusiv prin câteva flashbackuri.

Deși Ryan Gosling construiește un personaj cu emoții destul de greu de pătruns, filmul nu scapă tentației de a oferi motivații  psihologice la fiecare pas, în timp ce camera de filmat se ține mereu aproape de chipurile personajelor, pentru a le înregistra și cea mai mică reacție.

Energia filmului vine și din această tensiune care apare între cadrele strânse și respirația largă a scenelor din spațiu.

Narațiunea are totuși o binevenită reținere (în ciuda unor secvențe stridente), și aici se vede amprenta lui Josh Singer, cel care a contribuit la scenariile și pentru „Spotlight” (2015), de Tom McCarthy, și „The Post” (2017), de Steven Spielberg.

Și stilistic „First Man” etalează o austeritate lăudabilă, deși în convenția unui film, totuși, mainstream, din lunga tradiție a biografiilor de personalități care au scris istoria Americii.

La fel ca în precedentele sale două titluri, „Whiplash” și „La La Land”, Damien Chazelle își demonstrează și aici plăcerea de a insista pe momente menite a arăta ambiția și eforturile, inclusiv fizice, ale protagonistului, precum și specificul pasiunii sale – zborurile spaţiale, cu toată tehnologia încă nefinisată pe care o presupuneau acestea.

De aici și atenția pe detaliile ascensiunii lui Neil Armstrog, de la primele zboruri și pregătirile pentru misiunea Apolo 11 și până la aterizarea pe Lună, redată într-o maiestuoasă secvență încărcată deopotrivă de mister și emoție, demne de acest moment ajuns în conștiința întregii lumi.

„First Man” („Primul om pe Lună”) a intrat în cinematografe la 12 octombrie, fiind distribuit de Ro Image 2000.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.