Fotografie de Dragoș Cristescu: „Glorifying the Body” la ArtXpert
https://www.ziarulmetropolis.ro/fotografie-de-dragos-cristescu-glorifying-the-body-la-artxpert/

Opera fotografică a lui Dragoş Cristescu nu este exclusiv artistică, ea incluzând aproape toate domeniile tehnicii şi însumând o experienţă verificată de-a lungul şi de-a latul formelor de expresie ale comunicării vizuale. Însă abordarea artistică a siluetei umane, şi în special a nudului feminin în cele mai clasice accepţiuni ale frumuseţii, este cea care distinge lucrările lui Cristescu, atât în ansamblul activităţii sale, cât şi în cel al producţiei masei de fotografi contemporani.

Un articol de Ştefania Dumbravă|8 octombrie 2014

„Glorifying the Body”, temă care investighează fotografic potențialul estetic al corpului uman, debutează cu expoziția de la galeria ArtXpert, care va fi urmată de cea de la Pleshoo Contemporary într-un traseu de trei evenimente găzduite, pe parcursul unui an, de trei galerii de artă diferite.

În fotografia de artă, Dragoș Cristescu este motivat de găsirea texturilor și armoniei formelor care dezvăluie potențialul de compoziție plastică al unei siluete sau al unui obiect. Independent de dimensiunile lor reale și de mediul bidimensional în care sunt realizate, nudurile sale trimit la statuara antică sau la sculptura abstractă modernă, cu decupaje și posturi atent alese, cu contraste de lumini și umbre echilibrate astfel încât să aducă maximul beneficiu posibil formelor și cu o pasionată calofilie.

Dragoș Cristescu

Dragoș Cristescu

Dialectică a înlănțuirii și eliberării, a opulenței detaliilor de texturi, bijuterii și structuri cristaline, în contrast cu minimalismul fără artificii al suprafețelor pure ale corpului uman, universul vizual al nudului, așa cum este investigat de Dragoș Cristescu, se prezintă animat de sugestii senzuale ale căror prezențe discrete nu contrazic niciodată primatul criteriului estetic.

Nudul feminin devine un simplu pretext pentru desfășurarea unui întreg repertoriu de forme edulcorate și de linii armonioase, în alegerea cărora se ghicește căutarea frumuseții ideale, așa cum este ea exprimată de conceptul, originar în gândirea grecească antică și cu o îndelungată carieră ulterioară în cea universală, de „kalos”.

Abordarea sculpturală a nudului

Abordarea sculpturală a nudului readuce silueta umană în aria esteticii clasice a artei antice greco-romane sau, dimpotrivă, o apropie de formulele artei moderne, prin puritatea formelor și suprafețelor. Lumina este dalta fotografului, iar decupajul excentric, asimetric, și jocul diagonalelor și curbelor dau compoziției dinamismul unui moment spontan.

FotografieRecuzita există doar pentru a transmite sugestii simbolice sau de atmosferă, ori pentru a sublinia relieful anatomic uman. Ea intervine pentru a accentua curbe, direcții și planuri, ghidând ochiul spre înțelegerea fascinației care determină alegerea artistului în căutarea cadrului perfect.

Amintind de lucrările unor clasici ai fotografiei moderne de artă, precum Edward Weston sau Robert Mapplethorpe, decupajele siluetelor au capacitatea de a transforma uneori detaliul anatomic în formă abstractă, în armonii de linii, volume, suprafețe și texturi potențate de jocul controlat al luminii și umbrelor, care fac ca identitatea anatomică să se retragă în favoarea decorativismului pur.

Rezultatul poate sta lângă orice sculptură sau pictură abstractă a artei moderne, completând astfel polivalențele estetice ale seriei „Glorifying the Body” și așezând ferm opera fotografică a artistului Dragoș Cristescu între reușitele genului. Expoziția „Glorifying the Body” poate fi vizitată la galeria ArtXpert până în data de 12 octombrie, următoarea sa oprire fiind la Pleshoo Contemporary.

Foto: Fotografie, Glorifying the Body – Pleshoo Contemporary

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.