Fragmente din viaţa unei familii de romi
https://www.ziarulmetropolis.ro/fragmente-din-viata-unei-familii-de-romi/

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 august 2013

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este în primul rând o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Lungmetrajul este relatarea lipsită de artificii a unei întâmplări banale, dar cu încărcătură dramatică, prin care trece o familie săracă de romi din Bosnia-Herţegovina: un bărbat, culegător de fier vechi şi tată a două fetiţe, este nevoit să-şi ducă soţia la spital, deoarece noua sarcină a femeii este în pericol din cauza unor complicaţii. Problema este că Senada nu are asigurare, iar Nazif nu câştigă suficienţi bani pentru a putea plăti serviciile medicale.

Tanovic optează pentru un stil observaţional, arid, nepretenţios. Fără să „comenteze“, camera de filmat urmăreşte câteva momente din viaţa dificilă a protagoniştilor: tatăl distruge o maşină uzată pentru a o duce la fier vechi, mama găteşte şi se ocupă de fete, familia se deplasează la spital.

Fapte simple, de rutină, abordate printr-o docuficţiune lucidă, fără emfază sau pretenţia unei implicări emoţionale puternice. Tanović renunţă la muzică şi foloseşte o imagine căutat neîngrijită, pentru a amplifica senzaţia de veridicitate, de realitate nudă pe care se presupune că o trăiesc multe familii de romi de prin această parte a Europei.

Premii importante la Berlin

Pentru un plus de autenticitate, cineastul bosniac foloseşte actori neprofesionişti, romi obişnuiţi, puşi să-şi „joace“ propria existenţă. Aparenta artificialitate a dialogurilor şi a „interpretărilor“ actoriceşti serveşte intenţiei de deficţionalizare şi de deteatralizare. De evitare a oricărei contrafaceri. Nazif Mujic, în rolul bărbatului, a câştigat de altfel premiul pentru cel mai bun actor la Berlinala din acest an, unde filmul a mai obţinut şi Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului.

Chiar dacă, aşa cum însuşi a mărturisit, reconstruieşte fapte reale, Tanović păstrează totuşi o structură dramatică clasică, în care protagoniştii trebuie să depăşească un obstacol ce reprezintă punctul culminant al filmului. În ciuda dorinţei declarate de a atrage atenţia asupra discriminărilor la care sunt supuşi romii, filmul nu are suficientă forţă pentru a se impune (aşa cum o face un alt lungmetraj cu o temă similară, „Doar vântul“, realizat în 2012 de ungurul Benedek Fliegauf).

Asta poate şi pentru că stilul observaţional menţionat este pus, până la final, în slujba unei direcţii cu un uşor iz tezist, de automatism demonstrativ, care limitează substanţial libertatea de interpretare a spectatorului.

După ce a fost prezentat la Festivalul Internaţional de Film Transilvania ( TIFF), „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ intră de vineri în cinematografe, fiind distribuit de Transilvania Film.

INFO

„Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ (Bosnia-Herţegovina, 2013)

Regia: Danis Tanović

Cu: Nazif Mujic, Senada Alimanovic

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.