Frig. O tragedie suedeză
https://www.ziarulmetropolis.ro/frig-o-tragedie-suedeza/

Se joacă la Unteatru, în regia lui Alex Bogdan, spectacolul „Frig”, după un text de Lars Noren. Pe scenă urcă patru actori: Liviu Pintileasa, Ionuţ Grama, Silviu Debu şi Andrei Seuşan.

Un articol de Andrei Crăciun|13 decembrie 2017

Frig este unul dintre cele mai dure și, totodată, cele mai emoționante spectacole de pe scenele bucureștene. Și pe el l-am văzut în Festivalul Caleido.

Povestea din Frig se întâmplă în Suedia, dar e limpede de la început că e universală. Sfârșitul anului școlar, liceenii (și prietenii lor) au în față o lungă vară fierbinte, în înțelesul suedez al toridului.

Patru tineri. Doi suedezi sadea, unul cu origini musulmane și unul născut sud-coreean. Suedezii și musulmanul (pentru a fi acceptat în grup) fac o pledoarie pentru o Suedie fără străini, o Suedie pură etnic, o Suedie doar a suedezilor, în definitiv și dacă nu vi se pare prea mult, și chiar dacă vi se pare, o Suedie convertită la nazism.

Măiestria lui Noren este că se opune argumentelor acestor tineri înfierbântați într-o manieră subtilă și inteligentă. Nu-i decade întru totul în caricatură. Piesa lui rămâne, categoric, o tragedie.

Jocul actorilor e puternic pentru că urcă. Frig seamănă cu escaladarea unui munte. Ei reușesc să creeze tensiune și să dea acel sentiment de acum pentru care atâția spectatori vin, până la urmă, la teatru. Fac totul foarte real, poți atinge povestea cu mâna. Se întâmplă rar.

Iar Frig nu e o întâmplare în carierele acestor artiști. E o consecință a alegerilor (bune) pe care le-au făcut în teatru. Frig e un spectacol care anunță o maturizare.

Și nu sunt multe spectacolele care să ridice cu adevărat probleme actuale la o asemenea altitudine, adresându-se deopotrivă cordului și minții.

Frig chiar este o revelație.

Măiestria lui Noren este că se opune argumentelor acestor tineri înfierbântați într-o manieră subtilă și inteligentă. Nu-i decade întru totul în caricatură. Piesa lui rămâne, categoric, o tragedie.

Foto: Unteatru

14
/09
/13

La 53 de ani, Antonio Pappano e considerat un al doilea Bernstein. Când nu dirijează sau nu face înregistrări, vorbește la radio și la televiziune despre Verdi, dar și despre Beatles. Săptămâna aceasta a venit la București, împreună cu orchestra di Santa Cecilia, pentru Festivalul „Enescu”.

14
/09
/13

Ioana Nicolaie va fi tradusă peste hotare. Romanele ,,Cerul din burtă’’ şi ,,O pasăre pe sârmă’’, de Ioana Nicolaie, ambele apărute în colecţia ,,Ego. Proză” a Editurii Polirom, vor fi publicate în traducere în Suedia, Bulgaria şi Serbia.

13
/09
/13

Love Building are astăzi o seară cu totul specială. Aceasta reprezintă mult așteptatul moment al premierei de gală a filmului, care va avea loc de la ora 19.30, la CinemaPRO.

13
/09
/13

Teatrul Nottara începe toamna în forță. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituția organizează prima ediție a Festivalului Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 și 19 octombrie.

12
/09
/13

Martha Bibescu cu ,,Catherine-Paris'', una dintre cele mai importante figuri ale perioadei interbelice româneşti, și ,,Visătorul'' de Ian McEwan, sunt cele mai recente apariţii din colecţia de traduceri a Editurii Polirom.

12
/09
/13

CRONICĂ DE FILM. „Love Building”, debutul în lungmetraj al Iuliei Rugină, este o comedie de public despre ipostazele relaţiei de cuplu. Un film lipsit de profunzime, care păstrează însă distanţa regulamentară faţă de prostul-gust.