Glorifying the Body, la Pleshoo Contemporary
https://www.ziarulmetropolis.ro/glorifying-the-body-la-pleshoo-contemporary/

Miercuri, 12 noiembrie 2014, începând cu ora 19.30, Pleshoo Contemporary devine a doua gazdă temporară a proiectului lui Dragoş Cristescu, „Glorifying the Body”, a cărui călătorie tripartită proiectată până la sfârşitul anului a început la ArtXpert. Jurnal vizual al căutării formei perfecte în potenţialul latent al subiectului, proiectul artistului se constituie în jurul Trupului, în varianta lui cea mai adorată de artă de-a lungul manifestării sale ca voinţă umană transformatoare: nudul feminin

Un articol de Ştefania Dumbravă|12 noiembrie 2014

În continuarea actului de degajare a esenței estetice din forma relativă a subiectului natural, bijuteria – creația artificială inventată ca omagiu și complement suprem al frumuseții corpului – extinde demersul în teritoriul decorativismului baroc, perfect compatibil ca senzualitate a texturilor și formelor.

Cu o lungă experiență în privirea lumii prin obiectivul fotografic în toate posibilitățile sale expresive, Dragoș Cristescu caută să surprindă în modelul ales ca subiect calitățile care să îl scoată din sfera circumstanței anatomice și efemere, fixându-l în durata lungă a formei tratate ca sculptură,

Glorifying the Body

textură și scenografie.

Rezultatul acestei abordări lucide și selective este că, în ciuda unei lungi tradiții vizuale care își trăiește arogant apogeul în prez

ent și care își merită în mare măsură învinuirea de a fi obiectificat trupul feminin mai ales în ipostaza nudului, Cristescu reușește, dimpotrivă, să îl obiectiveze.

Nu în sensul unui joc gratuit de cuvinte cu trimitere la obiectivul fotografic, ci în sensul scoaterii subiectului de sub imperiul conjuncturilor extra-estetice și al împingerii lui pe terenul formei aproape abstracte, unde valoarea îi poate fi apreciată în termenii armoniilor de linii și volume, lumină și umbră, în care se judecă orice operă de artă.

Trupul feminin fixat în expresie fotografică de Dragoș Cristescu devine egalul unei suite pentru violoncel de Bach sau al unei sculpturi abstracte moderne, construite în egală măsură pe dialogul fragmentului (prezența) cu ansamblul la care el trimite (absența) și pe căutarea atentă a armoniei ascunse în echilibrul contrariilor.

Glorifying the BodyUrmărirea asiduă a perfecțiunii formale nu poate avea drept punct terminus decât unica soluție capabilă de a permanentiza punerea în scenă satisfăcătoare, mutând-o într-un spațiu în care modelul care respiră și se mișcă dispare, iar silueta nudului feminin devine motiv artistic liber de orice balast străin criteriului estetic.

Franchețea expunerii aduce un omagiu cultului antic grecesc, redescoperit în modernitatea eliberată de pudibonderii, al nudului ca stare naturală și plenară a trupului omenesc.

În bijuterie și dantelă, două dintre cele mai intime formule deGlorifying the Bodycorative în relație cu trupul, Cristescu exploatează potențialul senzual al texturii, suprafeței și structurii, care accentuează calitățile estetice ale formei pe care se așază docil și căreia îi transferă valențele lor decorative, glorificând-o ca zeitate demnă de omagiul artei și artificiului.

Gratificând calitatea tactilă a privirii artistului, inventarul decorativ înnobilează detaliul anatomic, a cărui prezență epurată și nudă o contrastează prin opulența exuberantă și față de care se impune complementar.

În dubla abordare a mecanismelor și strategiilor senzualității care se conturează astfel, proiectul „Glorifying the Body” documentează vizual transfigurarea sursei concrete a imaginii în motiv artistic, afirmând totodată fără echivoc autoritatea intenției autoriale asupra acestei metamorfoze.

Foto: Glorifying the Body – Pleshoo Contemporary



14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).