„Hedda Gabler” a lui Andrei Șerban a cucerit Japonia
https://www.ziarulmetropolis.ro/hedda-gabler-a-lui-andrei-serban-a-cucerit-japonia/

Teatrul Maghiar de Stat Cluj a participat, în perioada 6-12 decembrie, cu spectacolul Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia Andrei Șerban, la cea de-a treia ediţie a Festivalului Internaţional Ibsen de la Tokyo.

Un articol de Liliana Matei|16 decembrie 2016

„Japonia nu este singura ţară care observă pasiv cum haosul domnește în întreaga lume. Dramele clasice sunt puse în scenă prin mijloace inovatoare pe întreg globul, iar piesele lui Ibsen nu pot reprezenta excepţia de la această regulă, nu pot accepta pasiv formele de exprimare ponosite. Fiecare punere în scenă contemporană a pieselor lui Ibsen oferă în mod inevitabil perspective noi, proaspete, privind societatea de astăzi”, a declarat Mitsuya Mori, directorul artistic al Festivalului Internaţional Ibsen.

Teatrul Maghiar de Stat din Cluj este prima trupă maghiară invitată la Festivalul Internaţional de Teatru Ibsen acum, un eveniment care se organizează din trei în trei ani. Din programul ediţiei 2016 au făcut parte două piese ale dramaturgului norvegian, „Un dușman al poporului” și „Hedda Gabler”, prezentate în trei montări diferite. De asemenea, pe lângă cele trei teatre japoneze invitate, la festival au mai participat un teatru din Belgia, unul din Norvegia și respectiv trupa Teatrului Maghiar din Cluj.

Festivalul își propune organizarea unui eveniment în jurul actualității textelor lui Ibsen și abordează teme ca alienarea individului în secolul XXI, relaţia dintre individ și societate, toate prin prisma producțiilor care se nasc în cadrul diferitelor contexte culturale ale vremii.

Organizatorul principal al festivalului este compania Theatre Office Natori, în frunte cu Toshiyuki Natori. Compania este producătoarea principală a spectacolelor Ibsen realizate de către regizorul japonez și cercetătorul operei acestuia, Mitsuya Mori, dar produce, totodată, alături de Teatrul Maly din Moscova, și spectacole după texte contemporane ruse.

Festivalul este organizat la Teatrul Public Setagaya aflat într-una dintre clădirile considerate a fi dintre cele mai înalte din lume, Carrot Tower, în apropierea staţiei de metrou Sangenjaya din Tokyo. Acest teatru dispune de două săli, festivalul desfășurându-se în Theatre Tramben, care are o capacitate de 225 locuri. Clădirea poartă numele liniei de tramvai Setagaya, una dintre ultimele linii de tramvai din Tokyo, capătul ei fiind lângă Carrot Tower.

Aici au avut loc și cele două reprezentaţii ale trupei din Cluj, cu spectacolul Hedda Gabler regizat de Andrei Șerban, în faţa a aproximativ 400 de spectatori, critici și oameni de teatru. Reprezentaţiile au avut loc în datele de 10 și 11 decembrie, într-un decor adaptat noului spaţiu.

Numele lui Andrei Șerban este cunoscut publicului japonez și oamenilor de teatru niponi și datorită faptului că în anul 1981 a regizat – tot la Tokyo – „Pescărușul” de Cehov.

Spectacolul Teatrului Maghiar a fost primit cu entuziasm de către publicul japonez. În cadrul discuţiilor care au avut loc după eveniment, criticii au spus că spectacolul este una dintre producțiile care s-au rupt total de forma clasică a piesei și au subliniat, de asemenea, caracterul tragicomic născut din tensiunea produsă din juxtapunerea luptei interioare a personajului principal și a comicului de situație. Printre criticii de teatru care au lăudat spectacolul s-au numărat și Eisuke Shichiji, Guro Minamoto, respectiv Yoshio Osasa. Regizorul Andrei Șerban a declarat că, deși a considerat util să îi avertizeze pe actori că publicul nu va avea aceleași reacţii cu care sunt obișnuiţi acasă, a fost plăcut surprins că spectatorii au fost foarte atenți, receptivi și au reacţionat activ în momentele cheie ale spectacolului.

Turneul a fost posibil datorită sprijinului financiar acordat de către Institutul Cultural Român.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.