„Holy Father”. Paternitate ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/holy-father-paternitate-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM În al treilea său documentar, „Holy Father” (2020), câştigător al Premiului Special al Juriului la Sarajevo şi prezentat în premieră în România la Astra, regizorul Andrei Dăscălescu are curajul de a explora relaţia cu tatăl său, călugăr la Athos, şi cu iubita sa, cu care urmează să aibă un copil.

Un articol de Ionuţ Mareş|8 septembrie 2020

Regizorul Andrei Dăscălescu află că va deveni tată, iar momentul emoţionant în care iubita sa, Paula, vede, în baie, rezultatul testului de sarcină este surprins de cameră şi devine începutul puternic al filmului.

Premisa de la care porneşte cineastul are totuşi ceva căutat, uşor artificial – pentru că urmează să aibă un copil, Andrei Dăscălescu îşi propune să îşi revadă după mult timp tatăl, devenit de mai mulţi ani călugăr la Athos (Părintele Calinic).

Aşa că îl vizitează de două ori singur acolo (dar însoţit de aparatul de filmat) pentru a afla de ce a plecat de acasă când el era mic (mama sa murit între timp) şi care ar mai putea fi de fapt acum relaţia lor, dar şi pentru a-i spune că va fi bunic.

Însă până la această vizită, regizorul îşi filmează iubita în timp ce şi ea le dă vestea părinţilor. Fata o face separat, prin video call pe internet, pentru că părinţii sunt la distanţă şi divorţaţi (mama pare plecată în Italia).

Iar răceala cu care ei primesc anunţul că vor deveni bunici sugerează de asemenea traume, probleme de familie vechi şi profunde, nerezolvate. Filmul le abandonează în acel moment (pentru că ar fi fost o altă pistă), dar ele vor avea un ecou subtil şi neaşteptat mai târziu, când Paula îşi exprimă temerile de viitoare mamă în faţa camerei (deci implicit a iubitului cineast, mereu cu un ochi în aparat) şi îşi lasă fragilitatea să inunde cadrul, într-un copleşitor moment de intimitate.

De altfel, „Holy Father” este în primul rând filmul celor două personaje apropiate de regizor  – tânăra iubită, actriţă aspirantă, şi tatăl călugărit. Iar Andrei Dăscălescu pare a-şi ascunde sentimentele faţă de cei doi sub alibiul de regizor care face un film, plasat în spatele camerei, pe care o foloseşte însă pentru a declanşa şi capta mărturisiri şi sentimente.

Paula este obişnuită cu camera şi are dezinvoltură şi carismă în faţa obiectivului, fiind în permanenţă conştientă că, în paralel cu fetusul care se dezvoltă în ea, este realizat şi un film (o scenă tulburătoare este cea în care tânăra le spune bunicilor lui Andrei că vor deveni străbunici, aceiaşi bătrâni luminoşi pe care regizorul i-a făcut protagoniştii impresionantului său debut, „Constantin şi Elena” (2009), şi care între timp au părăsit această lume).

În schimb, tatăl este într-o primă fază intimidat şi pe alocuri iritat de aparat şi de insistenţa fiului de a răscoli vremuri apuse, de unde şi cvasi-eşecul primei vizite a acestuia la Athos, făcută într-o vară.

Dar regizorul insistă, iar a doua întâlnire, desfăşurată într-o iarnă, prilejuieşte câteva momente de apropiere sinceră şi chiar de tandreţe reţinută, care îl ajută pe cineast să înţeleagă în sfârşit ceva din trecutul familiei sale. Iar noi aflăm mai multe despre destinul misterios al unui bărbat care a ales calea călugăriei.

În mod paradoxal, cele câteva momente scurte în care Andrei Dăscălescu trece din spatele camerei în faţa ei (inclusiv în finalul care fi trebuit să fie al iubitei sale proaspăt devenită mamă) sunt mai puţin convingătoare, probabil şi pentru că regizorul e mai stingher în a se deschide până la capăt şi mai bun în a-i filma pe alţii.

Asta nu ştirbeşte prea tare din farmecul acestui documentar personal, a cărui sinceritate din cele mai bune şi captivante secvenţe compensează pentru structura vag mecanică şi pe alocuri previzibilă.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.