Începe! Cannes 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-cannes-2018/

Cea de-a 71-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (8-19 mai 2018), unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice ale anului, începe în această seară. În competiţia pentru Palme d’Or, care va fi decernat la 19 mai, intră 21 de filme, juriul fiind prezidat de actriţa australiană Cate Blanchett.

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2018

 

În deschiderea festivalului va rula filmul ”Everybody Knows” (Todos lo saben), thriller psihologic regizat de iranianul Asghar Farhadi şi avându-i în prim-plan pe actorii spanioli Javier Bardem şi Penelope Cruz.Un alt film iranian din competiție este “Three Faces” regizat de Jafar Panahi.

Pentru trofeul Palme d’Or se vor mai lupta americanii Spike Lee cu BlacKKKlansman şi David Robert Mitchell cu Under the Silver Lake, italienii Matteo Garrone cu Dogman şi Alice Rohrwacher cu Lazzaro Felice, japonezii Ryusuke Hamagushi cu Netemo Sametemo şi Hirokazu Kore-eda cu Shoplifters, dar și filmul mexicanului Yann Gonzalez, Un couteau dans le coeur.

Din Franța participă anul acesta în competiţia oficială Stéphane Brizé cu En guerre, Eva Husson Les Filles du soleil, Christophe Honoré cu Plaire, aimer et courir vite şi Jean-Luc Godard cu eseul cinematografic Le Livre d’image.

Pe lista celorlalţi pretendenţi la Palme d’or se mai află libaneza Nadine Labaki cu Capharnaüm, chinezul Jia Zhang-ke cu Ash Is Purest White, egipteanul Abou Bakr Shawky cu Yomeddine şi sud-coreanul Lee Chang-dong cu Zimna Wojna.

Din Europa de Est au fost selectați rusul Kiril Serebrennikov cu Leto, kazakhul Serghei Dvorţevoi cu Ayka, polonezul Pawel Pawlikowski cu Cold War și turcul Nuri Bilge Ceylan, care revine pe Croazetă cu Părul sălbatic.

Festivalul se va încheia cu proiecţia filmului The man who killed Don Quixote, la care reputatul regizor american Terry Gilliam lucrează de două decenii.

Românii de la Cannes 2018

Regizoarea de origine română Marta Bergman va participa cu primul său lungmetraj de ficţiune, ”Seule a mon mariage”, coproducţie franco-belgiană, în cadrul secţiunii paralele ACID, în timp ce scurtmetrajul ”Albastru şi roşu, în proporţii egale”, realizat de Georgiana Moldoveanu, este prezent în selecţia oficială Cinefondation.

Alte trei scurtmetraje româneşti vor fi prezente în cadrul selecţiei “Short Film Corner”: ”A long story short”, de Andrei Olănescu, ”Pharmacia erotica”, realizat de Gheorghe Preda şi filmul ”John 746” al Anei Vijdea.

Cristian Mungiu patronează, la invitaţia Institutului francez, cea de-a zecea ediţie a programului “La Fabrique Cinema” care susţine cineaştii şi producătorii ţărilor emergente.

Foto: Cannes 2018 ,Cate Blanchett – festival-cannes.com

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.