„INT. EXT.”, un spectacol-manifest despre condiția artistului în pandemie, LIVE în vitrinele Galateca
https://www.ziarulmetropolis.ro/int-ext-un-spectacol-manifest-despre-conditia-artistului-in-pandemie-live-in-vitrinele-galateca/

În această perioadă în care sălile de spectacol din Bucureşti sunt încă închise, o producţie originală marca creart/Teatrelli&Galateca invită publicul la o întâlnire LIVE, un spectacol „work in progress”, conceput ca un manifest-declaraţie şi semnat de unii dintre cei mai reprezentativi artişti ai momentului.

Un articol de Liliana Matei|28 aprilie 2021

„INT. EXT.”, de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös și István Téglás va avea loc în vitrinele GALATECA pe 5, 6 și 7 mai, chiar sub privirile trecătorilor – ale publicului.

Patru artiști – Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös, István Téglás – sunt izolați în patru vitrine. Observă oamenii și sunt observați. Geamul despărțitor îmblânzește dorința și teama de apropiere. Ce se va întâmpla mai departe? „INT. EXT.”, un performance colectiv work in progress de Bobi Pricop, Mihai Păcurar, Teona Galgoțiu, Simona Dabija, Eduard Gabia, Kinga Ötvös și István Téglás, o producție creart/Teatrelli&Galateca, susținută de UniCredit Bank & JTI, va avea loc pe 5, 6 și 7 mai în vitrina uneia dintre cele mai cunoscute galerii private de artă contemporană și design: GALATECA (Strada C. A. Rosetti, 2-4). Publicul va putea urmări în direct și gratuit, într-o perioadă în care sălile de teatru din București sunt închise pe o durată nedeterminată, un spectacol de tip guerrillă în care artiștii vor performa în vitrinele galeriei, sub privirea trecătorilor. O invitație originală la o reflexie și un dialog despre rolul artistului în contextul pandemiei, în care orice contact cu publicul a devenit mijlocit, cel mai adesea, de un ecran, reprezentat în cadrul performance-ului, simbolic, de geamul vitrinei. Chiar și în rarele dăți când întâlnirea este directă, masca obturează parțial comunicarea dintre artist și spectator. Altfel, „INT. EXT.” provoacă publicul la o experiență la rândul ei „obturată” – fără sonor –, dar care își propune să dea naștere unui nou tip de percepție a actului artistic. Totodată, vitrina se transformă într-un „spațiu de vânzare”, într-o perioadă în care artiștii sunt obligați la un gen de reconversie de mai multe tipuri.

„Ce sens are arta în lumea de acum, modificată fundamental de consecințele generate de pandemie, consecințe care nici măcar nu s-au cristalizat încă? Există o utilitate a artei posibil de dovedit sau cuantificat? Cum poate fi susținută în fața publicului larg importanța recuperării și repunerii pe picioare a spațiilor culturale independente? Dar artiștii, ei cum își argumentează utilitatea, în primul rând față de ei înșiși, și apoi față de lumea din jur? Căutarea răspunsurilor, urgente sau nu, începe într-un spațiu expus și totodată protejat, comunicarea dintre interior și exterior fiind și ea explorată prin contradicții. În mijlocul agitației orașului, geamul despărțitor (fragil și radical în același timp, prin puterea lui de a refuza dialogul familiar), propune un contact spontan, prin care conflictul dintre dorința imensă și anxietatea imensă de a ne apropia unii de alții poate fi, măcar un pic, îmblânzit. ” – se arată în textul-manifest al performance-ului „INT. EXT.”.

Programul complet al performance-ului „INT. EXT.”

Miercuri, 5  mai: 18.00 – 20.00;

Joi, 6 mai:  18.00 – 20.00;

Vineri, 7 mai:  14.00 – 16.00;

Performance-ul „INT. EXT.” va fi filmat și disponibil spre vizionare la o dată ulterioară atât publicului național, cât și publicului internațional.

06
/12
/13

12 Years a Slave, regizat de Steve McQueen, a fost desemnat filmul anului 2013 în Topul 10 al revistei Rolling Stone, după ce, marţi, cineastul american a primit, pentru aceeaşi peliculă, titlul de cel mai bun regizor din partea New York Film Critics Circle.

06
/12
/13

MEMORIA CULTURALĂ Pe 12 decembrie se împlinesc 30 de ani de la moartea lui Amza Pellea. Sanda Toma, partenera sa de scenă, scria în decembrie 1983, în revista Teatrul, un text prin care-și lua adio (nu „adio”, ci numai „la revedere”) de la actorul care a fost „întotdeauna egal cu el însuși, prietenos și cald ca o zi luminoasă de vară”.

05
/12
/13

CRONICĂ DE FILM „Majordomul”, în regia lui Lee Daniels, este un film croit pe placul Academiei Americane, dar şi al unui public dornic de poveşti motivaţionale. Transpunerea vizuală a scenariului este, însă, cât se poate de convenţională.