Ioana Nicolaie, seară de poezie la Humanitas
https://www.ziarulmetropolis.ro/ioana-nicolaie-seara-de-poezie-la-humanitas/

Sîmbătă, 25 ianuarie, la ora 17.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bdul Elisabeta, nr. 38), poeta Ioana Nicolaie va susţine o lectură publică din volumul Autoimun, apărut recent la Editura Cartea Românească, şi în ediţie digitală. Autoimun este volumul cu care Ioana Nicolaie revine la poezie după un lung ocol în roman şi în literatura […]

Un articol de Petre Ivan|21 ianuarie 2014

Sîmbătă, 25 ianuarie, la ora 17.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bdul Elisabeta, nr. 38), poeta Ioana Nicolaie va susţine o lectură publică din volumul Autoimun, apărut recent la Editura Cartea Românească, şi în ediţie digitală.

Autoimun este volumul cu care Ioana Nicolaie revine la poezie după un lung ocol în roman şi în literatura pentu copii.

Dacă în cărţile ei anterioare – Nordul, Credinţa etc. –, excelent primite de critică, miza pe recuperarea unui timp (al copilăriei) şi a unui spaţiu (al lumii nord-transilvane în care s-a născut), în această nouă carte interesul ei glisează spre accidentul biografic imediat şi spre întrebările fundamentale ale parcursului nostru prin lume.

Autoimun urmează o poveste de adîncime în care „personajul principal” se îmbolnăveşte, la treizeci şi cinci de ani, de o boală cronică.

Sub acest pretext, el încearcă prin fiecare poem să-şi identifice fragmentar şi să-şi precizeze cît mai concret naraţiunea care, de fapt, îi subîntinde viaţa.

Este atent la vocile din preajmă, dar, mai ales, se ascultă pe sine. Încearcă să vadă mai puţin detaliul medical, cît mai curînd felul fractalic în care particularul reverberează în universal.

Nu-şi poate întrezări viitorul, însă reuşeşte să decupeze din trecut oameni şi întîmplări relevante.

Din aluvionarea acestor secvenţe, se conturează un tablou complex, cu tonuri tari, precise, în care e vorba esenţial despre fiecare dintre noi, despre sens şi non-sens, despre viaţă.

„Ioana Nicolaie face parte din categoria poeţilor pentru care scrisul este un modus vivendi şi o călătorie în spaţiul pierdut al vîrstelor anterioare.” (Carmen Muşat)

„O autoare sobră de un subtil rafinament, ale cărei legături subterane dezvăluie o sensibilitate atipică pentru timpurile noastre, de o originalitate frapantă.” (Andrei Bodiu)

Ioana Nicolaie

Ioana Nicolaie s-a născut pe 1 iunie 1974, în Sângeorz-Băi, judeţul Bistriţa-Năsăud

A absolvit în 1997 Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti, iar în 1998 a terminat cursurile de masterat ale aceleiaşi facultăţi. După absolvire a lucrat în învăţămînt, în presă şi în domeniul editorial. Este membră a Uniunii Scriitorilor din România.

A publicat mai multe volume de versuri (Poză retuşatăNordulCredinţaCenotaf ), două romane (Cerul din burtă, O pasăre pe sîrmă) şi literatură pentru copii (Aventurile lui Arik şi Arik şi mercenarii). A fost nominalizată la premii naţionale şi internaţionale, cel mai important fiind Eastern European Literature Award.

Invitaţi, alături de autoare: Cecilia Ştefănescu, Cezar Paul-Bădescu şi Bogdan O. Popescu

Foto cu Ioana Nicolaie – facebook, humanitas

07
/05
/13

CRONICĂ DE CARTE Apărut la Editura All, în colecţia Strada Ficţiunii, romanul „Factorul groazei“, de Robert Harris, are la bază o întâmplare reală – prăbuşirea Bursei din New York în 6 mai 2010, în contextul crizei datoriilor suverane din Grecia

26
/04
/13

Miercuri, 24 aprilie, a avut loc o nouă seară japoneză la Librăria Humanitas de la Cişmigiu. Evenimentul a fost dedicat scriitorului Yasushi Inoue şi lansării nuvelei „Puşca de vânătoare“ în colecţia „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu la Editura Humanitas Fiction.

26
/04
/13

Gala Bun de Tipar şi-a desemnat câştigătorii în cadrul celei de-a doua ediţii, joi, 25 aprilie, în Aula Bibliotecii Naţionale din Bucureşti. Filip Florian, Ion Ianoşi şi Lucian Boia s-au numărat printre cei premiaţi

24
/04
/13

CRONICĂ DE CARTE „Puşca de vânătoare“, de Yasushi Inoue, este o nuvelă diafană, de o sensibilitate translucidă, prin care discernem cele mai diverse nuanţe ale iubirii. Stilul suav, îngreunat cu o tristeţe aproape ireală, aminteşte de profunzimea psihologică a nuvelelor lui Stefan Zweig.