John Malkovich, la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/john-malkovich-la-ateneul-roman/

Actorul american John Malkovich a jucat luni seara, pe scena Ateneului Român, rolul unui ucigaş în serie, în cadrul Festivalului „George Enescu”. În ciuda abilităţilor actoriceşti şi a farmecului personal, „Comedia infernală” a fost un spectacol… infernal de plictisitor.

Un articol de Adina Scorţescu|11 septembrie 2013

Producția „The Infernal Comedy – Confessions of a Serial Killer” („Comedia infernală- Confesiunile unui ucigaș în serie”) a  avut ultima reprezentație luni seara, pe scena Ateneului, la cinci ani de la premieră.

Spectacolul, scris și regizat de Michael Sturminger, spune povestea (bazată pe un caz real) a lui Johann Unterweger, care a ucis 13 femei prin strangulare cu propriul lor sutien. Prins și condamnat, și-a scris biografia în cei 15 ani cât a stat la închisoare. Monologul lui Johann (John Malkovich) alternează cu ariile celor două soprane (Laura Aikin, Marie Arnet) și cu fragmente muzicale de Vivaldi, Haydn, Mozart și Beethoven (interpretate de orchestra Wiener Akademie).

Luate separat, bucățile muzicale și actoricești sunt bune: Malkovich, în rolul de psihopat care îi vine mănușă, e ironic, cinic și foarte relaxat pe scenă; se adresează publicului direct, îi întreabă pe spectatorii din rândul întâi când au făcut sex ultima oară, trece prinde rânduri și ia loc pe scaun, privind prestația orchestrei ca oricare alt spectator.

La rândul ei,  orchestra se aude bine, iar sopranele au voci superbe (și rochii elegante, care contrastează cu blugii lui Malkovich, și care le dau un cadru pictural, lipsit de viață, într-o poveste care tocmai despre viață, dragoste și moarte vorbește). Adunate în același spectacol, toate aceste momente bune dau senzația de însăilare și de plictiseală, câteodată chiar și de ridicol (de multe ori, textul subtitrat a apărut, pe ecranele din laterale scenei, înainte ca el să fi fost articulat de Malkovich).

John Malkovich visează la o pauză

La conferința de presă de după spectacol, actorul a declarat că a obosit și că e aproape un coșmar să faci turnee prin lume, dacă ești o figură cunoscută. „Simt nevoia să iau o pauză. Turneele prin toată lumea, trecerea dintr-un aeroport în altul, faptul că am fost terorizat de paparazzi mi-au ajuns. Când am părăsit Teatrul din Lisabona, eu şi Michael (n.red. – regizorul spectacolului) am ieşit să fumăm o ţigară şi să discutăm despre ce vom face, ce ar fi trebuit să facem şi a trebuit să ne oprim la poze. Multe, multe, multe poze. Este extrem de nepoliticos şi agresiv. Dar acum toţi sunt paparazzi. Lumea îmi spune că sunt faimos. Şi ce? Nu pot fuma o ţigară sau să dau un telefon sau să-mi repet textul? Sau să am o viaţă? Nu, pentru că trebuie să fac o poză.”

John Malkovich

Întrebat cum a colaborat cu orchestra, a răspuns că muzica nu poate fi confruntată de niciun actor, așa că trebuie să aluneci pe lângă ea. A mai adăugat că, în ciuda anilor de experiență, nu s-a schimbat prea tare: „Am rămas deschis și curios față de lume și asta m-a condus către experiențe pe care unii dintre prietenii și colegii mei nu le înțeleg. Dar asta e ceea ce te ține proaspăt.”

 

Foto: Andrei Gîndac

05
/07
/22

Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal va deschide miercuri, 6 iulie 2022, ora 19.30, la Ateneul Român, celebrul festival international “Vara Magică”. Programul va cuprinde Ludwig van Beethoven – Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 61, solist Josef Špaček şi Modest Musorgski/Maurice Ravel – Tablouri dintr-o expoziție.

05
/07
/22

Festivalul „Folk la altar” revine în perioada 27 - 30 iulie 2022 cu a doua ediţie, în acelaşi loc deosebit - Biserica Evanghelică din Râşnov, cu aceeaşi dorinţă a organizatorilor de a transcrie istoria genului (prin recitaluri, interviuri şi imagini de arhivă).

04
/07
/22

Prima ediție a Bucharest Opera Festival ce s-a desfășurat pe scena Operei Naționale București între 24 iunie și 2 iulie a adus în sală mii de spectatori. Evenimentul de referință în lumea operei și a baletului a reprezentat primul festival ce a invit în capitală toate instituţiile cu rang de operă naţională din România din subordinea Ministerului Culturii.

17
/06
/22

Vineri, 17 iunie, la ora 21:30, are loc în cadrul Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD concertul Alifantis & Zan, cu muzica din spectacolele de teatru. Concertul se desfășoară în curtea interioară de la UNArte.

16
/06
/22

Unicul și cel mai așteptat festival de muzică clasică în aer liber din Republica Moldova, ‘’DescOperă’’, revine în perioada 17-19 iunie, în Rezervația Cultural-Naturală ”Orheiului Vechi”, unde iubitorii de muzică de calitate se vor putea bucura de o atmosferă de nedescris și spectacole de zile mari cu participarea mai multor artiști de operă faimoși atât din țară, cât și de peste hotare, la cea de-a a V-a ediție a festivalului.

16
/06
/22

În anul 2022, întreaga lume muzicală a suferit o mare pierdere prin dispariția pianistului Radu Lupu, unul dintre cei mai mari muzicieni ai secolului al XX-lea. Marți, 21 iunie 2022, la ora 19.00, în sala Ateneului Român, Filarmonica „George Enescu” aduce un omagiu genialului artist printr-un concert care îi va avea ca protagoniști pe Dan Grigore, Cristian Mandeal, Marin Cazacu, Daniel Ciobanu și Robert Creimerman

14
/06
/22

Joi, 16 iunie și vineri, 17 iunie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Christian Badea, prim-dirijor principal al instituției, prezintă publicului Preludiul actului 3 din opera Lohengrin de Richard Wagner, Concertul în la minor pentru pian şi orchestră, op. 54 de Robert Schumann, cu pianista americană de origine chineză Claire Huangci în ipostază solistică, și Simfonia nr. 8, în fa major, op. 93 de Ludwig van Beethoven.

12
/06
/22

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu are loc între 24 iunie și 3 iulie și este cea mai mare sărbătoare a artelor spectacolului! Pentru zece zile, orașul și împrejurimile sale vor fi gazda a peste 3500 de participanți din 75 de țări, iar publicul este așteptat la aproape 800 de evenimente în 80 de spații de joc.