Joshua Bell – muzică și teatru la pachet
https://www.ziarulmetropolis.ro/joshua-bell-muzica-si-teatru-la-pachet/

Și a venit a doua zi de festival. Și a venit Joshua Bell la Bucureşti. Fostul copil-minune al viorii, ajuns acum la 50 de ani, devenit între timp şi dirijor, şi director muzical al Academy of St. Martin in the Fields (din 2011), e cunoscut nu doar pentru calitatea intepretărilor sale, ci şi pentru apetenţa pentru joacă şi pentru explorare.

Un articol de Adina Scorţescu|5 septembrie 2017

În 2007, s-a jucat de-a intepretul-cerșetor, care cântă pentru câțiva dolari, într-o stație de metrou din Washington. Întâmplarea a stat la baza unui articol în Washington Post care a câștigat premiul Pulitzer și a născut discuții intense despre frumusețe și despre (in)compatibilitatea ei cu stilul de viață al americanului contemporan, orientat spre muncă și maximizarea profitului. Într-o reprezentație de 45 de minute, Bell a strâns puțin peste 30 de dolari și a fost recunoscut de un singur trecător. Ca fapt divers, peste doi ani, ziarul România Liberă avea să repete experimentul și la noi, în stația Piața Victoriei, cu „localnicul” Alexandru Tomescu, care a strâns peste 90 de dolari, în jumătate de oră.

Deci a ajuns la Ateneul Român Joshua Bell, cu Stradivarius-ul lui vechi de peste 300 de ani și cu același zâmbet albastru, copilăros, pe care îl vezi pe copertele CD-urilor (și pe care bucureștenii au avut ocazia să-l observe și în ediția din 2009 a Festivalului Enescu).

În program: uvertura Egmont a lui Beethoven, concertul nr. 1 de Bruch (pe care un alt superstar al viorii, David Garrett, l-a cântat tot pe scena Ateneului, la ediția anterioară a festivalului) și Simfonia a V-a a lui Beethoven.

Și s-a terminat uvertura și a început concertul. Iar spectacolul a devenit total. Bell, când cu fața la public, când cu spatele (ca să dirijeze orchestra), se unduiește, se încruntă, ridică sprâncenele, împunge cu ochii partida de suflători, concentrează vioara a 2-a în mâna stângă, ca apoi să se întoarcă din nou către public, pe care-l va „fenta” din nou peste câteva minute. Înainte de finalul primei părți, în iureșul muzicii, cu broboane de sudoare la tâmplă, lovește cu arcușul călușul (bucata de lemn care ține întinse coardele); se aude un zdroc scurt, după care notele continuă. Peste câteva secunde, Stradivarius-ul ajunge în mâinile concertmaestrului, care-și dă la schimb propria vioară, printr-un gest simplu, ca între doi prieteni care mănâncă împreună și dau sarea de la unul la altul. Fără pauză, fără cuvinte.

Concertul capătă – cel puțin pentru spectatorii din prima parte a sălii – valențe de roman polițist. În cât timp poate fi „vindecat”, live, un Stradivarius? (Probabil nu ăsta era momentul la care se gândise Bell când a declarat, într-un interviu recent, că – pe scenă – el este un povestitor.) Muzica lui Bruch continuă. Bell cântă, Bell dirijează, Bell umple sala Ateneului cu o muzică ce pare că devine palpabilă. În stânga lui, concertmaestrul, cu Stradivarius-ul strâns între pulpe, fixează călușul și strânge coardele, după care își coboară urechea până la ele, ca și cum n-ar vrea să lase noile sunete, imperfecte, să pătrundă și în urechile vecinilor. Câteva atingeri ale coardelor, apoi o reajustare. Și încă una. Îi dă vioara lui Bell după prima parte a concertului; cu același aer nonșalant, de parcă chiar asta trebuia să se întâmple, de parcă exersaseră schimbul de viori de sute de ori înainte.

Când se termină concertul, unul dintre fotografii festivalului are ochii în lacrimi. Orchestra aplaudă și ea. Iar o doamnă cu părul alb, din rândul întâi, șoptește satisfăcută: „Numai pentru concertul de azi și pentru Oedip-ul de aseară, și tot au meritat banii de abonament.” Ceva mai încolo se aude: „Cam prea multe teatralisme, puteau să angajeze și ei un dirijor…” Un lucru e sigur: pentru iubitorii și de muzică, și de teatru, Joshua Bell a livrat pachetul complet.

Foto: Cătălina Filip

 



04
/06
/16

A mai rămas o lună până la ediția care marchează 20 de ani de Gărâna Jazz Festival cu 90 de artiști și 3 scene amplasate în vârf de munte. Ultimele confirmări din line-up-ul festivalului îl readuc în România pe Carlos Bica, cel mai prolific contrabasist portughez, alături de proiectul de succes AZUL (Frank Möbus și Jim Black).

03
/06
/16

Orchestra de Cameră Radio şi invitata ansamblului, soprana Veronica Anuşca, vă propun miercuri, 8 iunie (19.00) un concert de muzică barocă la Sala Radio, ce va reuni compozitori ca Bach, Corelli sau Händel.

02
/06
/16

Pe 22 iunie, Teodora Enache şi Benny Rietveld Quintet vor putea fi urmăriţi live într-un concert de excepţie ce se va desfăşura în Club Tribute. Show-ul anunţă lansarea celui mai nou album al artistei - „Transfiguration“ - produs de Benny Rietveld (basistul şi directorul muzical al trupei Santana) şi înregistrat împreună cu muzicienii americani care compun Benny Rietveld Quintet şi doi invitaţi.

01
/06
/16

În perioada 1-4 iunie 2016, Opera Comică pentru Copii organizează a doua ediție a Festivalului “Opera Copiilor”, în cadrul căreia sunt programate o serie de activități în aer liber, pentru întreaga familie, cu ocazia Zilei Internaționale a Copilului. Evenimentele au loc în Parcul Herăstrău, la Muzeul Național al Satului “Dimitrie Gusti” și în Sala Mare a Operei Comice pentru Copii, fiecare zi din festival fiind completată cu un nou eveniment.

31
/05
/16

După un frumos recital cu sonatele lui Beethoven susţinut la finalul lunii mai, tânărul muzician MATEI VARGA, considerat a fi unul dintre cei mai mari pianişti români ai momentului, cu o frumoasă carieră internațională, vă invită din nou la Sala Radio, vineri, 3 iunie (19.00) la un concert 100% Brahms, pe care îl va prezenta alături de Orchestra Naţională Radio.

31
/05
/16

În perioada 1-4 iunie 2016, Opera Comică pentru Copii organizează a doua ediție a Festivalului “Opera Copiilor”, în cadrul căreia sunt programate o serie de activități în aer liber, pentru întreaga familie, cu ocazia Zilei Internaționale a Copilului.

26
/05
/16

“Ca să fiu sincer, sunt foarte emoționat că voi cânta în București, consider că scoala românească de vioară este una dintre cele mai importante și știu că publicul are standarde înalte. Vreau să fac deci un concert foarte bun și sunt fericit că am această ocazie,” spune Ara Malikian. Peste doar câteva ore vom avea bucuria să-l vedem la Sala Radio pe  celebrul violonist spaniol de origine libaneză.

25
/05
/16

Apreciat peste hotare ca unul dintre cei mai mari pianişti români ai momentului, considerat de presa internaţională ca un continuator al tradiţiei stabilite de artişti de renume ca Dinu Lipatti sau Radu Lupu, MATEI VARGA este invitat marți, 31 mai (19.00) la Sala Radio, unde va prezenta o SEARĂ BEETHOVEN!

25
/05
/16

Astăzi, 25 mai, este ziua națională a Argentinei, această dată marcând finalul Revoluției din Mai (Revolución de Mayo, 1810), care a condus la separarea de Spania imperială.

24
/05
/16

Ministrul Culturii, Corina Şuteu, a anunţat, pe pagina sa de Facebook, că o va numi pe Beatrice Rancea în funcţia de manager interimar la Opera Naţională Bucureşti şi că va demara procedurile de separare ale ONB de Teatrul Naţional de Operetă şi Muzical „Ion Dacian”.

23
/05
/16

În această seară, cea dintâi montare a „Oedip”-ului enescian prezentată în Marea Britanie va avea premiera la Opera Regală Covent Garden, una dintre cele mai celebre scene muzicale ale lumii. Melomanii britanici, dar nu numai, vor avea astfel ocazia să descopere una dintre capodoperele incontestabile ale muzicii moderne într-un spectacol ce beneficiază de evoluția unor staruri internaționale de primă mărime.

20
/05
/16

Vineri, 20 mai 2016, în toate ţările Europei cei mai buni tineri muzicieni se vor întâlni pentru a cânta imnul Uniunii Europene ca simbol al susţinerii lor pentru Orchestra de Tineret a Uniunii Europene şi pentru viitorul viitorul culturii europene. În România, evenimentul va avea loc în fața Ateneului Român, de la ora 15.00. Dirijorul Gabriel Bebeșelea va asigura pregătirea şi conducerea orchestrei pentru acest eveniment.