Kazuo Hara și Sachiko Kobayashi, invitații speciali ai One World Romania 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/kazuo-hara-si-sachiko-kobayashi-invitatii-speciali-ai-one-world-romania-2018/

Unul dintre evenimentele speciale ale celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania este programul retrospectiv dedicat regizorului Kazuo Hara şi producătoarei Sachiko Kobayashi. Cei doi vor fi prezenţi la Bucureşti în perioada 16-21 martie, vor discuta cu publicul după toate proiecţiile filmelor, iar luni, 19 martie vor susţine un Masterclass la ARCUB, începând cu ora 20:30.

Un articol de Petre Ivan|20 Februarie 2018

Kazuo Hara este cel mai apreciat regizor de documentare al Japoniei. Cu o carieră întinsă pe aproape cinci decenii, în care a realizat cinci lungmetraje, cineastul a colaborat întreaga viață cu Sachiko Kobayashi, care a produs toate filmele acestuia, patru dintre ele făcând parte din programul retrospectivei organizate în cadrul One World Romania, ediția din 2018.

“Dezastrul din Sennan” — premieră europeană la One World Romania 2018

Cel mai recent documentar al cuplului Kazuo Hara — Sachiko Kobayashi, ‘Dezastrul din Sennan’ va avea premiera europeană în martie la One World Romania. Este primul documentar realizat de cei doi în ultimii 20 de ani, a fost deja proiectat în cadrul festivalurilor de la Busan, Yamagata și la Tokio Filmex IFF, iar în martie are premiera și în cinematografele din Japonia.

Timp de opt ani a urmărit Kazuo Hara lupta în justiție, cu guvernul japonez, a zeci de foști lucrători în carierele de azbest din micul orășel Sennan. Ei sunt supraviețuitorii bolilor specifice — azbestoză, cancer pulmonar — de care au suferit sau suferă majoritatea celor care au trecut prin condițiile de muncă respective, neștiind la ce pericole sunt expuși. Într-un stil neșlefuit — ca viața însăși—, documentarul trasează mai întâi portretele individuale ale tuturor acestor oameni, trecuți de a doua tinerețe și nevoiți să se confrunte cu tot felul de dureri insuportabile. Dincolo de cazul specific al acestui grup de oameni care își caută dreptatea în această lume, laitmotivele recurente ale filmului sunt suferințele cauzate de boală și moartea.

‘La revedere, PC’, ‘Erotism privat extrem: cântec de dragoste 1974’ și ‘Armata împăratului mărșăluiește în continuare’

În secțiunea dedicată celor doi cineaști se adaugă trei alte documentare faimoase, ‘La revedere, PC’, ‘Erotism privat extrem: cântec de dragoste 1974’ și ‘Armata goală a împăratului mărșăluiește în continuare’ (film clasat pe poziția a 23-a în clasamentul celor mai bune documentare din toate timpurile, publicat în ianuarie 2017, de BFI).

Filmele cuplului Hara — Kobayashi se remarcă prin preocuparea de a oferi o voce oamenilor ieșiți din comun, uneori excentrici, capabili să împingă peste limitele acceptabilului social dorința lor de a face dreptate. De asemenea, sunt recunoscute pentru voluptatea cu care sfidează tabuuri culturale, provocând nu de puține ori discuții aprinse despre (i)moralitate și despre raportarea ‘corectă’ la personaje. Și mai au un punct comun: preocuparea pentru revelarea intimității, în moduri de multe ori brutale și, deci, șocante.

La revedere, PC (Japonia, 1972)

Multe tabuuri sunt complet distruse de filmul de debut al cuplului Hara-Kobayashi, un tur de forță al direct cinema-ului și al reprezentării intimității. Ca de obicei în cadrul operei celor doi, apropierea ‘extremă’ de protagoniști — bolnavi de paralizie cerebrală — e forțată printr-o serie de scene care implică o intrare lipsită de pudoare în universul lor intim. Dincolo de faptul că documentarul le oferă o voce, le creează contextul și pentru o expunere intensă a celor mai personale trăiri și gânduri — de la revelarea experiențelor sexuale, a problemelor de cuplu și până la chestionarea unor probleme pe care oamenii și le adresează de multe ori.

 

Erotism privat extrem: cântec de dragoste 1974 (Japonia, 1974)

În acest film celebru, Kazuo Hara și Sachiko Kobayashi, care avea să-i devină soție și să-i producă toate documentarele ulterioare, o vizitează pe Miyuki, fosta iubită a regizorului, pe insula Okinawa. Rezultatul e o nebunie, în care tabu social după tabu social sunt distruse, conceptul de ‘privat’ fiind zdruncinat până la pierderea sensului. Scene rareori expuse anterior în cinema — precum filmarea unei nașteri, filmarea, la persoana I, a unei partide de sex, homosexualitatea feminină etc. — sunt prezente în abundență, erupând cu violența specifică intimității intense și creând în jurul documentarului o aură de ‘film de scandal’.

Armata goală a împăratului mărșăluiește în continuare (Japonia, 1987)

Rareori o luptă pentru dreptate a fost purtată cu îndârjirea pe care o manifestă Kenzo Okuzaki, în acest documentar legendar. Activist și veteran al celui de-Al Doilea Război Mondial, el dorește să scoată la lumină adevărul despre atrocitățile comise de soldații japonezi în timpul acestuia, cu scopul final de a demonstra că împăratul Hirohito a fost principalul responsabil pentru toate nenorocirile întâmplate poporului japonez. Se confruntă, însă, cu un fenomen larg răspândit în societatea japoneză de după război, și anume cu refuzul obstinat al tuturor de a vorbi despre trecut.

Selecția finală și programul proiecțiilor pentru cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania sunt acum disponibile pe www.oneworld.ro.

Festivalul are loc între 16 și 25 martie 2018 la București. Biletele pentru proiecții, abonamentele generale și cele de 5 intrări au fost deja puse în vânzare pe site-ul partenerilor de la Eventbook.

Foto: One World Romania – facebook

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.

09
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi pretinde că este un omagiu adus oamenilor care au murit în închisorile comuniste, "Între chin şi amin" (2019), al doilea lungmetraj de ficţiune al regizorului Toma Enache, nu este de fapt decât o bătaie de joc la adresa memoriei victimelor, prin kitsch-ul pe care îl etalează.

Page 1 of 25012345...102030...Last »