Kirill Serebrennikov, regizorul filmului „(M)ucenicul”: „În Rusia, religia e în toate”
https://www.ziarulmetropolis.ro/kirill-serebrennikov-regizorul-filmului-mucenicul-in-rusia-religia-e-in-toate/

Unul dintre cele mai apreciate filme recente despre fundamentalismul religios şi unul dintre puţinele plasate în lumea ortodoxiei, „(M)ucenicul”, în regia lui Kirill Serebrennikov, vine pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

Un articol de Liliana Matei|25 martie 2017

În prima săptămână, filmul va rula în cinematografe din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Focșani, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului. Spectatorii din Capitală îl pot vedea în avanpremieră duminică, 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului. Bilete, aici.

Inspirat de fenomenul global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din țara sa, unde Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin, a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, regizorul Kirill Serebrennikov a preluat piesa germană Martyr, de Marius von Mayenburg, și a adaptat-o pentru Rusia. Contextul este similar cu cel din România, unde Biserica Ortodoxă se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.

Protagonistul este un tânăr care caută și găsește în versetele Bibliei răspunsuri pentru furia care se acumulează în el și pentru senzațiile puternice și derutante care însoțesc adolescența. Ce pot face părinții, profesorii și societatea, în general, când un tânăr devine radical, indiferent de religie?, este una dintre întrebările importante pe care le lansează filmul.

„Era o vreme când valuri de adolescenți sfidători își afirmau independența intelectuală în fața părinților rupându-se de religie. Astăzi, în epoca agnosticismului, să te apuci să citești Biblia poate părea un act de rebeliune cel puțin la fel de șocant, lucru dovedit în (M)ucenicul, splendidul film al lui Kirill Serebrennikov, un tur amețitor de wrestling moral care te lovește mai tare decât o mahmureală după o beție cu tradiționala Nastoyka”, scrie publicația americană Variety.

„Întotdeauna, partea cea mai întunecată a subconștientului nostru ne împinge să căutăm căi prin care să facem față frustrărilor. Tânărul din film și-a găsit calea: religia. În Rusia, religia e în toate. Este a doua ideologie oficială”, spune regizorul Kirill Serebrennikov. „Rușii preferă să aibă un lider pe care să-l urmeze, decât să gândească pe cont propriu. Chiar dacă Biserica este separată de Stat, religia ortodoxă acționează la toate nivelurile societății: armată, instituții, cultură și educație, în mod special”, adaugă cineastul rus.

(M)ucenicul este terenul de luptă fascinant dintre două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societăți puternic polarizate, cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară și cea religioasă. Potrivit Variety, filmul este „un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere”.

Cuprins de o criză mistică, Veniamin (Petr Skvortsov) își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

(M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția Un Certain Regard și a obținut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.

Regizor de teatru, film și televiziune, Kirill Serebrennikov (n. 1969) a absolvit cu onoruri fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a inițiat un curs experimental de regie și actori la Școala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune. (M)ucenicul este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus recunoașterea internațională.

(M)ucenicul va fi distribuit în cinematografele din România din 31 martie, de Transilvania Film.

 

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.