Kirill Serebrennikov, regizorul filmului „(M)ucenicul”: „În Rusia, religia e în toate”
https://www.ziarulmetropolis.ro/kirill-serebrennikov-regizorul-filmului-mucenicul-in-rusia-religia-e-in-toate/

Unul dintre cele mai apreciate filme recente despre fundamentalismul religios şi unul dintre puţinele plasate în lumea ortodoxiei, „(M)ucenicul”, în regia lui Kirill Serebrennikov, vine pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

Un articol de Liliana Matei|25 martie 2017

În prima săptămână, filmul va rula în cinematografe din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Focșani, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului. Spectatorii din Capitală îl pot vedea în avanpremieră duminică, 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului. Bilete, aici.

Inspirat de fenomenul global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din țara sa, unde Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin, a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, regizorul Kirill Serebrennikov a preluat piesa germană Martyr, de Marius von Mayenburg, și a adaptat-o pentru Rusia. Contextul este similar cu cel din România, unde Biserica Ortodoxă se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.

Protagonistul este un tânăr care caută și găsește în versetele Bibliei răspunsuri pentru furia care se acumulează în el și pentru senzațiile puternice și derutante care însoțesc adolescența. Ce pot face părinții, profesorii și societatea, în general, când un tânăr devine radical, indiferent de religie?, este una dintre întrebările importante pe care le lansează filmul.

„Era o vreme când valuri de adolescenți sfidători își afirmau independența intelectuală în fața părinților rupându-se de religie. Astăzi, în epoca agnosticismului, să te apuci să citești Biblia poate părea un act de rebeliune cel puțin la fel de șocant, lucru dovedit în (M)ucenicul, splendidul film al lui Kirill Serebrennikov, un tur amețitor de wrestling moral care te lovește mai tare decât o mahmureală după o beție cu tradiționala Nastoyka”, scrie publicația americană Variety.

„Întotdeauna, partea cea mai întunecată a subconștientului nostru ne împinge să căutăm căi prin care să facem față frustrărilor. Tânărul din film și-a găsit calea: religia. În Rusia, religia e în toate. Este a doua ideologie oficială”, spune regizorul Kirill Serebrennikov. „Rușii preferă să aibă un lider pe care să-l urmeze, decât să gândească pe cont propriu. Chiar dacă Biserica este separată de Stat, religia ortodoxă acționează la toate nivelurile societății: armată, instituții, cultură și educație, în mod special”, adaugă cineastul rus.

(M)ucenicul este terenul de luptă fascinant dintre două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societăți puternic polarizate, cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară și cea religioasă. Potrivit Variety, filmul este „un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere”.

Cuprins de o criză mistică, Veniamin (Petr Skvortsov) își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

(M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția Un Certain Regard și a obținut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.

Regizor de teatru, film și televiziune, Kirill Serebrennikov (n. 1969) a absolvit cu onoruri fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a inițiat un curs experimental de regie și actori la Școala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune. (M)ucenicul este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus recunoașterea internațională.

(M)ucenicul va fi distribuit în cinematografele din România din 31 martie, de Transilvania Film.

 

20
/12
/23

Topul personal al celor mai bune filme exclusiv din 2023 e dominat de francezi şi americani, la care se adaugă un român şi un finlandez. O listă capricioasă şi aparent eterogenă.

19
/12
/23

Sâmbătă, 16 decembrie 2023, în cadrul festivalului internațional de film studențesc CineMAiubit 2023, a avut loc conferința „Filmul și educația publicului tânăr”, organizată de Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC) prin Centrul de Pedagogie și Studiu al Imaginii Sorin Botoșeneanu.

18
/12
/23

Pe 21 ianuarie 2024, la Sala Palatului, va avea loc un nou şi captivant show DISNEY : FROZEN – 10 ani.  Spectacolul face parte din turneul prin care Disney celebrează la nivel mondial 10 ani de la lansarea personajului fenomen ce a revoluționat lumea filmelor de animație.

15
/12
/23

OPINIE Ne-am obişnuit să ne plângem. Lumea nu prea mai merge la cinema, şi cu atât mai puţin la filmele de artă. Nu mai avem săli pentru cinematografia non-mainstream. Presa generalistă a renunţat la jurnalismul de cinema. 

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.