La ce să ne așteptăm de la TIFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-ce-sa-ne-asteptam-de-la-tiff/

PREVIEW Mutată din mai-iunie la început de august şi cu un program adaptat la noile condiţii, adică proiecţii exclusiv în aer liber, cu locuri limitate, ediţia din acest an a TIFF oferă, inevitabil, mai puţine filme decât de obicei. Chiar şi aşa, vă propunem un ghid de orientare, cu câteva recomandări.

Un articol de Ionuţ Mareş|22 iulie 2020

Deşi numărul total de filme, peste 130, rămâne impresionant şi potenţial intimidant, e clar că şi cel mai exersat cinefil, care ar fi prezent tot festivalul la proiecţii, nu va mai avea cum să vadă mai mult de 10-15 titluri în total. Mă refer strict la proiecţiile fizice, pentru că festivalul va avea pe platforma sa, TIFF Unlimited, şi proiecţii online cu unele dintre filmele din program.

Şi asta pentru că în fiecare din cele zece locuri de proiecţie, în aer liber, nu vor fi arătate decât unul sau două filme pe seară (al doilea prelungit după miezul nopţii), aflate, în plus, şi sub riscul de a fi anulate în caz de vreme rea. O schimbare radicală faţă de cele 5-6 titluri programate zilnic până în acum în fiecare dintre săli, care erau majoritare şi care vor rămâne de data asta închise. Invitaţii vor fi de asemenea mult mai puţini şi posibil majoritar români.

Pentru publicul din Cluj-Napoca şi pentru spectatorii din alte părţi care vor merge la TIFF (31 iulie – 9 august), un criteriu de alegere a filmelor va fi foarte probabil şi locul de proiecţie. În cazul meu cu siguranţă aşa se va întâmpla. În afara tradiţionalei Piaţă a Unirii şi a unor spaţii de lângă oraş celebre precum Castelul Banffy de la Bonţida şi Arkhai Sculpture Park de la Vlaha, mai sunt alte cel puţin şapte locuri răspândite prin Cluj-Napoca, mai aproape sau mai departe de centru (lista completă e aici).

În recomandări, nu am ţinut cont decât într-o mică măsură de spaţiile de proiecţie. Importante sunt promisiunile pe care le oferă o secţiune sau un film. Am văzut mai puţine titluri în avans decât la alte ediţii, din cauza perioadei ciudate pe care o trăim de câteva luni şi care a dat totul peste cap, inclusiv circuitul festivalier şi distribuţia, aşa că lista se bazează pe un amestec de filme pe care le ştiu şi de filme pe care mi-aş dori şi eu să le văd, plus alte câteva ponturi.

**********

Din filmele din Piaţa Unirii, există multe titluri tentante. Sunt mai întâi „Diavolul nu există”, al iranianului Mohammad Rasoulof, câştigător al Ursului de Aur, „Corpus Christi”, al polonezului Jan Komasa, comedia „Effacer l’historique”, al francezilor Benoît Delépine și Gustave Kervern, proiectată la închidere, sau „Pinocchio”, noul film al italianului Matteo Garrone. O vizionare merită şi „The Adults in the Room”, noul film, evident politic, al veteranului Costa Gavras. Cât despre cel mai discutat titlu al ultimului an, „Parazit”, de Bong Joon-ho, nu pot spune decât că e genul de film care merită oricând o revizionare pe marele ecran.

**********

Tot în Piaţa Unirii voi bifa probabil, după mult timp, o revizionare a marelui film clasic „La Dolce Vita”, unul din titlurile din close-up-ul dedicat lui Federico Fellini, de la a cărui naştere se împlinesc 100 de ani în 2020. Pentru cei pasionaţi de cinema-ul flamboaiant al maestrului italian, retrospectiva e un prilej bun de a-i regăsi o parte din operă, cu atât mai mult cu cât unele dintre titluri sunt în versiune restaurată.

**********

Dintre filmele româneşti, cap de afiş este cu siguranţă „Malmkrog”, de Cristi Puiu. De căutat sunt şi alte lungmetraje ce vor avea premiera la TIFF, mai ales că perspectiva de a le vedea curând în cinematografe e încă foarte palidă: în special ficţiunile „Și poate mai trăiesc și azi”, de Tudor Cristian Jurgiu, şi „Început”, de Răzvan Săvescu, şi numeroase documentare – „Acasă”, de Radu Ciorniciuc, „Delta Bucureștiului”, de Eva Pervolovici, „Lemn”, de Monica Lăzurean Gorgan, Michaela Kirst și Ebba Sinzinger, „Totul nu va fi bine”, de Adrian Pârvu și Helena Maksyom, „Casa cu păpuși”, de Tudor Platon, „Așteptați răspunsul operatorului”, de Pavel Cuzuioc, sau „Grădina Sovietică”, de Dragoș Turea.

**********

Competiţia şi-a păstrat numărul obişnuit de titluri, 12 – realizate de regizori aflaţi la debut sau la al doilea film. Este secţiunea cu cele mai multe necunoscute, iar asta înseamnă că poate ascunde atât filme memorabile, cât şi teribilisme neglijabile, aşa cum ne-a obişnuit tradiţia. Pot garanta deocamdată doar pentru filmul rusesc „Fidelitate” („Fidelity”), al regizoarea Nigina Sayfullaeva, pe care l-am văzut la Rotterdam şi care nu e lipsit de calităţi.

Ştiu că de o presă bună au avut parte, de pildă, „Babyteeth”, debutul australienei Shannon Murphy, şi „Norul din camera ei” („The Cloud in Her Room”), al regizoarei chineze Zheng Lu Xinyuan.

Celelalte nouă titluri sunt: „Valea sufletelor”, de Nicolás Rincón Gille (Columbia), „Supernova”, de Bartosz Kruhlik (Polonia), „Patrick”, de Tim Mielants (Belgia), „Rialto”, de Peter Mackie Burns (Irlanda), „În sălbăticie” („Wildlife”), de Jeanette Nordahl (Danemarca), „Jumbo”, de Zoé Wittock (Franţa), „Povești din frizerie” („A Hairy Tale”), de Amir Homayoun Ghanizadeh (Iran), „Defunct”, de Zacharias Mavroeidis (Grecia), şi „Sora” („Sister”), de Svetla Tsotsorkova (Bulgaria).

**********

Cunoscuta secţiune 3X3, care celebrează trei cineaşti prin prezentarea a câte trei titluri din filmografia lor, le este dedicată în acest an lui Costa Gavras (cu deja menţionatul „The Adults in the Room”, plus două filme mai vechi, „Compartimentul ucigaşilor”, din 1965, şi clasicul „Z”, din 1969), iconoclastului regizor sârb Dušan Makavejev, cu „Omul nu e pasăre” (1965), „Idilă sau cazul centralistei dispărute” (1967) şi „Inocenţă neprotejată” (1968), şi croatului Vinko Bresan, mai puţin ştiut.

**********

Din celelalte secţiuni, am ales zece titluri care merită căutate: „Eden”, de Ágnes Kocsis (Zilele maghiare), „Atlantis”, de Valentyn Vasyanovych (Fără limită), „Femei obişnuite”, de Chiara Malta (Focus Italia), „Geaca de piele”, de Quentin Dupieux (Lună plină), „Madre”, de Rodrigo Sorogoyen (Supernova), „Martin Eden”, de Pietro Marcello (Focus Italia), „The Painted Bird”, de Václav Marhoul (Fără limită), „Poveşti macabre”,  de Damiano D’Innocenzo (Focus Italia), „Rugă pentru cinema”, de Andrei A. Tarkovski (Ce se întâmplă, documentarule?), şi „Servants”, de Ivan Ostrochovský (Supernova).

 

 

Programul integral al festivalului poate fi găsit aici, iar catalogul cu prezentarea tuturor filmelor, aici. De asemenea, TIFF a anunţat şi un set special de reguli de organizare.

23
/06
/21

Pe 23 iunie începe cea de-a 5-a ediție a American Independent Film Festival la București. Toate încasările vor fi donate copiilor din comunitățile vulnerabile prin Asociația Casa Bună.

21
/06
/21

Cel mai stimulant film văzut la ediţia din acest a Festivalului One World Romania, disponibil şi online până la 27 iunie, a fost „N-o să mai fie noapte” (2020), al cineastei franceze Eléonore Weber. Este un documentar făcut doar din imagini înregistrate de camerele instalate pe căştile de protecţie ale soldaţilor aflaţi în misiuni aeriene cu elicopterul în regiuni din Orientul Mijlociu.

20
/06
/21

Prin multe dintre filmele din selecţia din acest an, Festivalul One World, primul mare eveniment cinematografic desfăşurat fizic în 2021 în România, a arătat libertatea uriaşă pe care documentarul şi-o poate lua faţă de norme, atunci când cineaştii nu se tem să caute forme mai radicale pentru subiectele lor. O parte din selecţie poate fi văzută online în perioada 21-27 iunie.

18
/06
/21

După premiul al III-lea ex-aequo de la Cinéfondation de anul trecut, acordat Luciei Chicoș pentru filmul „Contraindicații’’, UNATC revine la Festivalul de la Cannes cu scurtmetrajul „Prin oraș circulă scurte povești de dragoste”, în regia Carinei-Gabriela Dașoveanu.

17
/06
/21

Cea de-a cincea ediție a festivalului internațional de scurtmetraje Transilvania Shorts ajunge la Cluj-Napoca în perioada 27 - 29 iunie, la Cinema Victoria și Cinema Dacia, cu o selecție de filme selectate și premiate în festivaluri de renume din întreaga lume.

16
/06
/21

Cea de-a V-a ediție a festivalului American Independent Film are loc anul acesta între 23 și 27 iunie, la Cinema Muzeul Țăranului și Food Hood, și va aduce în fața spectatorilor cele mai noi producții de film american independent, fiind, pentru multe dintre ele, ocazia unică de a le vedea pe un ecran de cinema.

15
/06
/21

Programul „Filme alese”, difuzat de TNT în serile de miercuri, va continua în luna iulie cu o colecție de filme americane de referință, producții nominalizate la Oscar și apreciate de critici și de public, care prezintă povești mitologice, vorbesc despre caracter și despre legături de neșters.

14
/06
/21

Bradamante Film alături de o prestigioasă echipă internațională din care fac parte Michela Scolari (scenarist/ producător/ regizor), Felix Maximilian (producător), Jerry Ying (producător), David Zuckerman (producător) și Gianluca Fellini (regizor) filmează la București „Copiii din canale” / „The Sewer Kids”.

14
/06
/21

KINOdiseea, cel mai mare festival internațional de film pentru publicul tânăr (copii și adolescenți) din Europa de Sud-Est, revine cu o nouă ediţie ALTFEL, pe 19 și 20 iunie, la Opera Comică pentru Copii.

14
/06
/21

„Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va fi lansat pe 2 iulie 2021 în cinematografe.

10
/06
/21

„Hai, să vorbim despre viață!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București, programată pentru seara de 13 iunie 2021, de la ora 20.00, la Sala Atelier.