La invitația Arbor.art.room, artista Maia Ștefana Oprea debutează în realitatea virtuală
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-invitatia-arbor-art-room-artista-maia-stefana-oprea-debuteaza-in-realitatea-virtuala/

Numeroase lucrări în diverse tehnici, realizate în ultimul deceniu de Maia Ștefana Oprea, una dintre cele mai cunoscute şi apreciate artiste contemporane din România, se regăsesc începând din 20 aprilie 2021 în expoziţia VR (virtual reality) „On the Naturalness of Things“ / „Despre naturaleţea lucrurilor“, curator Ana Sultana Cipariu, „vernisată“ virtual pe platforma Theopen-art.com, fiind cea de-a noua expoziţie în „realitate virtuală“ găzduită aici, alături şi de reconstrucţia virtuală a atelierului marii pictoriţe Valentina Rusu Ciobanu.

Un articol de Petre Ivan|20 aprilie 2021

Maia Ștefana Oprea a făcut „epocă“ prin expozițiile sale în diverse galerii de prestigiu bucureștene și din țară, de neuitat rămânând expoziția „Stivuire“ (AnnArt Gallery, 2016), pentru care a fost distinsă și cu premiul Matei Brâncoveanu, iar de curând a uimit mediul artistic și a făcut „senzație“ cu decizia sa de a se muta, împreună cu întreaga familie, în mediul rural, decizie asumat luată pentru a merge pe urma propriilor obsesii artistice și existențiale, de tip emersonian și thoreau-ian („Walden sau viața în pădure“). Un patos whitmanian, ca să rămânem în această zonă – a Americii primare, virgine, ca un tărâm plin de promisiuni –, se simte din întreaga creație a Maiei Ștefana Oprea de până acum, inclusiv din lucrările alese pentru această expoziție de curatoarea Ana Sultana Cipariu. Reputata artistă „debutează“ astfel în „realitatea virtuală“, putând vorbi și de o „retragere“ similară cu cea efectuată în lumea reală, dar expoziția „On the Naturalness of Things“ reprezintă o premieră și pentru Asociația pentru cultură și arte Arbor și Arbor.art.room, organizatoarele acestor expoziții virtuale: pentru prima oară în galeria virtuală se expune artă digitală, multe dintre lucrările alese fiind realizate de artistă în această tehnică.

Expoziţia „On the Naturalness of Things“ a fost încărcată la adresa https://www.theopen-art.com/exhibition/on-the-naturalness-of-things-maia-stefana-oprea/?back=ago, în singura galerie virtuală din România și Republica Moldova (expozițiile VR sunt accesibile de pe calculatoare și ochelari VR Oculus Quest). Sunt prezente opere ce oferă o privire extrem de cuprinzătoare asupra creației Maiei Ștefana Oprea, una dintre cele mai apreciate artiste contemporane. Accesibilă cu ochelari VR sau de pe un simplu laptop, galeria virtuală oferă senzația unei „plimbări“ în voie prin sălile unei galerii sau a unui muzeu.

Conform curatoarei Ana Sultana Cipariu, selecția expozițională reunește lucrări recente de artă digitală, fotografie și pictură ale artistei, care reflectă ca tematică preocupările recurente ale Maiei Ștefana Oprea, printre care se numără: redistribuirea materiei, sustenabilitatea atât în artă cât și în viață, comuniunea cu natura și maternitatea. Titlul expoziției se revendică de la un eseu cu același titlu al antropologului cultural Mary Catherine Bateson, în care autoarea consideră că folosirea cuvintelor „natură“ și „natural“ influențează o perspectivă clară asupra lumii în care trăim.

„Dualismul cartezian“ în viziunea Maiei Ștefana Oprea (text curatorial pentru expoziția VR de Ana Sultana Cipariu)

„[…] Acest uzaj reprezintă cheia spre înțelegerea mai multor fenomene social-economice actuale, întrucât proiectează natura ca fiind ceva în afara noastră, teorie ce trimite către dezbateri filozofice cu teme precum dualismul cartezian concretizat în dihotomia minte-corp. În sens mai larg, această dihotomie devine natură-cultură.

Prin practica sa artistică și prin stilul său de viață ecologic, Maia Ștefana Oprea reușește să reconcilieze cele două fețe ale aceleiași monede, propunând, în selecția de față, o reîntoarcere la momentul de dinaintea creării celor două paradigme, feluri de cauzalitate, respectiv sfere separate de discurs.

Torsuri, tipare vegetative, lumi privite la microscop și reprezentări ale elementelor specifice limbajului său artistic, aflate într-o evoluție ciclică, se regăsesc în lucrări de fotografie, artă digitală și pictură, ce ne supun unui exercițiu de imaginație asupra modului în care un anumit mediu determină dezvoltarea unei plante, a unei vietăți, a unui om. În mod subtil, tematica expoziției se înscrie unei tendințe eco în arta contemporană și, totodată, unei mișcări globale de conștientizare a impactului pe care noi ca umanitate îl avem asupra planetei.“ (Ana Sultana Cipariu, curator)

„În esență, demersul artistic al Maiei Oprea se subsumează temei Memoriei, a identității culturale a colectivității, exprimată prin motivul Bibliotecii (atât de încărcat de fascinație și tradiție, automat chemând în minte cuvântul «borgesian», dar și figura lui Eco și-a altor erudiți, «învățații» a căror înțelepciune ține țâțânile Lumii). Este o abordare cât se poate de actuală, în aceste zile, în acest timp «ieșit din țâțâni», în care ni se pare că tehnologia «calcă totu-n picioare» și, dacă mai e ceva de salvat, acel ceva e tocmai în această Memorie, în acest tezaur comun al umanității. (,,,) Nu atât fiecare obiect luat în parte producea uluială și fascinație, cât ansamblul, expoziția-concept ca întreg, impresia finală de victorie a Spiritului, nu atât asupra lutului, materiei din care erau constituite obiectele, cât asupra tuturor forțelor (contrainițiatice?) care-l amenință în contemporaneitate. (…) Experimentul – la care atelierul este la fel de important ca produsul finit – recuperează sensul prim, antic, grecesc al cuvântului «tehnică»: techne = artă, îndemânare, pricepere, meșteșug. Tema expoziției, curatoriată la AnnArt Gallery de Raluca Băloiu: memoria, arhivarea, «stivuirea».“ (criticul Doinel Tronaru, despre expoziția „Stivuire“ de la AnnArt Gallery din 2016)

Maia Ștefana Oprea este absolventă UNArte București, cu burse de studii în Franța și SUA. Din 2016 este reprezentată de Galeria AnnArt din București, iar din 2019 locuiește împreună cu familia sa în satul Inotești, județul Prahova. A expus în cadrul Bienalei Internaționale de Pictură de la Chișinău, la Vienna Contemporary, ICR Londra, ICR Veneția, Galeria Națională de Artă din Ruse, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia, Castelul Cantacuzino din Bușteni, Muzeul de Artă din Ploiești, Muzeul de Artă din Constanța, Muzeul Național al Literaturii Române din București, Muzeul Național Cotroceni din București, precum și în numeroase galerii de artă autohtone și internaționale.

Ana Sultana Cipariu este curator independent și consultant artistic la creart (Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București). A colaborat cu instituții precum: ICR Viena, Centrul Cultural Internațional de la Cracovia, Muzeul de Artă din Timișoara, Forumul Cultural Austriac București și Muzeul Municipiului București. Licențiată în filologie și în științele comunicării, a absolvit un master în curatoriat la Universitatea de Artă Aplicată din Viena, iar din 2019 este doctorandă în cadrul Universității din București. În prezent, susține o rubrică de comentariu de artă pe website-ul Agenția de cArte. Locuiește și activează în București.

Mai multe despre proiectul RoART goes virtual“

Proiectul cultural „RoART goes virtual“ este un proiect cultural care propune publicului o experiență virtuală de întâlnire cu arta, prin intermediul realității virtuale. În perioada aprilie – octombrie 2021, Asociația pentru cultură și arte Arbor va lansa cinci expoziții de artă în Realitate Virtuală ale unor importanți reprezentanți ai artei contemporane românești, reprezentanți ai generației tinere: Maia Ștefana Oprea, Giuliano Nardin, Elena Bria, Theodor Grigoraș și Virgil Scripcariu. Expozițiile vor fi accesibile pe site-ul de expoziții virtuale din România www.theopen-art.com și de pe ochelari VR, Oculus Quest.

Proiectul „RoART goes virtual“ își propune să familiarizeze publicul cu o nouă experiență culturală, iar mediul artistic cu avantajele pe care le oferă tehnologiile de Realitate Virtuală în contextul promovării produselor culturale.

Proiectul cultural „RoART goes virtual“ este organizat cu sprijinul ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti și este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Mai multe despre expozițiile virtuale de pe www.theopen-art.com

Galeria VR de pe platforma Theopen-art.com are o suprafață de 300 mp virtuali, distribuiți în 5 spații expoziționale, care pot găzdui expoziții de pictură, sculptură, fotografie, multimedia. Expozițiile VR pot fi accesate de pe orice calculator sau tabletă cu browser de internet, iar prin acestea se poate naviga cu ajutorul mouse-ului și al săgeților. Pentru o experiență deplină oferită de realitatea virtuală, se recomandă însă vizitarea expozițiilor de artă și de pe dispozitive speciale VR, ceea ce este posibil la cerere, la adresa info@theopen-art.com.

În lunile august-decembrie 2020, au fost realizate de către galerista (fizică și „virtuală“) Victoria Nagy Vajda şase expoziții VR: „INSIDE“ de Diana Tudose, „OMAGIU LIMBII ROMÂNE – Scriitori basarabeni în opera artistei Valentina Rusu Ciobanu“, „Woman Unchained“ de Irina Greciuhina, „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naştere“ (varianta virtuală a expoziţiei de la Muzeul Municipiului Bucureşti – Palatul Suţu), împreună cu atelierul VR al Valentinei Rusu Ciobanu („geniul picturii basarabene“), o reconstrucție a atelierului identică cu realitatea, şi, la sfârșit de an, „This Present Past“ a artistului Vadim Creţu. A urmat, la început de an, „Mark Verlan. Marioka Son of Rain“ a regretatului mare artist Mark Verlan (imediat după decesul acestuia), curator Natalia Şmurgun, și, în luna februarie a acestui an, „GIUVAIERGERIE ANTICĂ. Comorile Muzeului Național de Istorie a Moldovei“, expoziție documentară realizată în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei. În total, opt expoziții au putut fi vizionate până acum pe Theopen-art.com, iar actuala expoziție, a artistei Maia Ștefana Oprea, este cea de-a noua.

Platforma Theopen-art.com (www.theopen-art.com) a fost lansată pe 21 august 2020 și are drept scop susținerea și promovarea pe online a artiștilor din spațiul cultural românesc. Platforma a fost creată de Asociația pentru cultură și arte Arbor și instituția satelit de la Chișinău, Arbor Institute for Culture, cu sprijinul Biroului de Cooperare al Elveției din Republica Moldova, de pe lângă Ambasada Elveției. Este deschisă artiștilor de pe ambele maluri ale Prutului, dar și pentru artiști internaționali. Mai multe detalii, la acest link: https://www.theopen-art.com/a-fost-lansata-platforma-theopen-art-com-de-sustinere-si-promovare-a-artistilor-din-republica-moldova-si-romania/.

Augmented Space Agency se prezintă ca exploratori ai frontierelor virtuale, arhitecți ai spațiilor augmentate și designeri ai noilor experiențe mediate digital. Viziunea lor caută să depășească barierele dintre spațiul fizic și cel virtual prin intermediul soluțiilor tehnologice inovativ creative a noilor tehnologii media. Demersul lor aflat la intersecția dintre artă și tehnologie oferă un spectru variat de soluții tehnologice AR, VR, MR, noi forme de conținut audiovizual, experiențe imersive și interactive cu o gamă largă de aplicabilitate.

05
/07
/22

15 profesioniști de top din domeniul cultural, marketing și antreprenoriat au acceptat invitația de a deveni mentori la prima ediție Whatifany, programul inovator de orientare profesională dedicat liceenilor. Un demers educațional gândit ca o completare a eforturilor depuse de-a lungul celor 12 ani de studiu, programul debutează cu o ediție-pilot în luna septembrie, la București. Organizat în două etape, începând cu luna septembrie, Whatifany le va oferi participanților șansa de a interacționa atât cu experții din cele trei domenii, cât și cu mediile profesionale în care aceștia activează, în cadrul unor stagii de internship.

03
/07
/22

Ceea ce am văzut la Art Safari, la ediția din acest an, cea cu numărul 9, nu poate fi uitat niciodată. Îți rămân întipărite în minte nu doar arta expusă, extraordinar reprezentată prin lucrările lui Theodor Aman, ale inegalabililor Pablo Picasso și Salvador Dali, Marcel Iancu, dar și parfumul de ulei și acuarelă, întinse cu măiestrie pe pânza veche, ce păstrează patina timpului.

17
/06
/22

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

14
/06
/22

Începând cu acest an, MiniCloud, ediția pentru copii și adolescenți a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD, aflat la cea de a XV a ediție, capătă amploare și își deschide porțile zilnic pentru zeci de copii, în perioada 13 – 19 iunie 2022, în București, pe Calea Griviței.

09
/06
/22

Muzeul Abandonului a pornit în toamna anului trecut un amplu proiect de reunire, într-o arhivă digitală, a unor arhive personale și instituționale, deocamdată disparate, toate legate de instituționalizarea și dezinstituționalizarea copiilor din România comunistă și post-comunistă.

09
/06
/22

Artistele Andreea Novac, Irina Marinescu și Alina Ușurelu, împreună cu psiholoaga Mihaela Vechiu, socioloaga Fidelie Kalambayi și medicul Roxana Negureanu prezintă (burn)OUT - Prelegeri și incursiuni performative, la AREAL spațiu pentru dezvoltare coregrafică.