La limita de jos a cerului. Exerciţiu de echilibristică
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-limita-de-jos-a-cerului-exercitiu-de-echilibristica/

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 septembrie 2013

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

În 2006 şi 2007, tânărul regizor născut la Chişinău a impresionat, pe internet, cu trei scurtmetraje în care oferea o combinaţie explozivă de umor, absurd şi anecdotic. Între ele, a propus şi o comedie neagră de televiziune, „Tache”, în care rolul central este deţinut de Mircea Diaconu.

Acum, Igor Cobileanski îşi lansează primul lungmetraj de cinema. Filmat în Republica Moldova şi produs în România, La limita de jos a cerului are în centru trei protagonişti. Viorel (Igor Babiac) este un tânăr de 19 ani, introvertit, sensibil şi fără serviciu. El se ocupă cu traficul de „iarbă”, împreună cu cel mai bun prieten al său, Gâscă (Sergiu Voloc, vechi colaborator al regizorului), pe care îl ajută şi în încercările de zbor cu un deltaplan improvizat.

Citiţi şi: La limita de jos a cerului. Tineri actori în căutarea recunoaşterii

Viorel se îndrăgosteşte, între timp, de o coafeză frumoasă, care are însă o relaţie sexuală (din interes) cu un comisar de poliţie. Numai că iubirea sa faţă de Maria (Ela Ionescu, actriţă în Bucureşti), declarată la beţie şi impulsionată de un romantism sincer, aproape desuet, îl împinge pe Viorel la gesturi radicale, cu posibile urmări dramatice.

Fără clişee la limita de jos a cerului

Povestea rezumată mai sus se derulează într-un ritm antrenant, alert, fără „burţi” şi digresiuni inutile (filmul are, de altfel, numai 80 de minute). Cobileanski păstrează tot timpul perspectiva lui Viorel, care apare în fiecare scenă, dar nu lasă spectatorilor accesul liber la lumea interioară a protagonistului său. Îl observă în singurătate sau îl pune în situaţii menite a-i dezvălui temperamentul complex şi paradoxal.

Regizorul evită deopotrivă tuşele lacrimogene şi accentele senzaţionaliste, cele care, în mâna unui „meşteşugar” neînzestrat, ar fi putut transforma o astfel de poveste într-un amestec de clişee.

la limita de jos a cerului

La limita de jos a cerului – o scenă cu actorii Ela Ionescu şi Igor Babiac

Cobileanski practică un spectaculos şi reuşit exerciţiu de echilibristică. Fără a pune la încercare în vreun moment limitele plauzibilului, dar păstrând convenţia unei naraţiuni care se dezvoltă scenă cu scenă, de la intrigă până la punct culminant, el nu se rezumă la personaje bune sau rele.

Protagoniştii transcend, mai degrabă, noţiunile de moral sau imoral, situându-se într-o zonă greu definibilă, de frontieră. Una în care condamnarea aparent eternă la neîmplinire şi blazare este contracarată de aspiraţia permanentă la depăşirea propriei condiţii (de aici şi metafora, asumată, a zborului cu deltaplanul). O zonă în care naturalismul este trecut printr-un filtru liric şi este temperat cu suficient umor, în special de limbaj şi de situaţie.

Citiţi şi: VIDEO Filmul lui Igor Cobileanski, apreciat de The Hollywood Reporter

Ocolind mizerabilismul gratuit, filmul propune un univers ancorat puternic în realitatea dură din Republica Moldova (lucru mărturisit, de altfel, de regizor şi de actori). O lume marcată de lipsa unui orizont şi o generaţie fără perspectivă.

Simţind pericolele care îl pândeau, Igor Cobileanski a evitat să fie însă prea insistent în această direcţie. Şi, de aceea, filmul său poate accede la universalitate, depăşind contextul local.

Întotdeauna dinamică, dar nu intruzivă, camera de filmat (imaginea aparţine lui Oleg Mutu) rămâne aproape invizibilă, nu se pune pe sine în centrul atenţiei.

Ea deserveşte creativ povestea, pentru că, la Cobileanski, importantă e claritatea. Nu a unui mesaj anume, ci a ideii de a face un cinema de calitate, capabil să emoţioneze cu măsură, dar şi să dea de gândit.

La limita de jos a cerului, produs de Saga Film, intră de vineri în cinematografe.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

La limita de jos a cerului (România, Moldova 2013)

Regia: Igor Cobileanski

Cu: Igor Babiac, Ela Ionescu, Sergiu Voloc

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

10
/06
/21

„Hai, să vorbim despre viață!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București, programată pentru seara de 13 iunie 2021, de la ora 20.00, la Sala Atelier.

10
/06
/21

„Întregalde”, cel mai nou lungmetraj regizat de Radu Muntean („Alice T.”, „Hârtia va fi albastră”, „Marţi, după Crăciun”) a fost selecționat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes, ce are loc între 6-17 iulie 2021.

09
/06
/21

România este reprezentată în acest an la Festivalul de la Cannes de două lungmetraje şi două scurtmetraje, la care se adaugă prezenţa lui Cristian Mungiu în fruntea juriului secţiunii "Săptămâna Criticii". Un moment important pentru cinematografia română.

08
/06
/21

După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de fotografie și film documentar dedicat naturii din țara noastră, va fi lansat pe marile ecrane, în premieră absolută, în Piața Unirii open-air, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF, 23 iulie - 1 august), în prezența echipei.

08
/06
/21

În paralel cu cea de-a 14-a ediție a festivalului One World Romania, se va desfășura și o nouă ediție Kinedok, programul ce promovează filmul documentar în spatii neconventionale din șapte țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Norvegia, Bulgaria și România.

07
/06
/21

Apariția misterioasă a unui monolit tulbură liniștea unei comunități dacice în campania de imagine a celei de-a 20-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021). Spotul semnat de artiștii româno-britanici Anton și Damian Groves, după un concept creat de echipa TIFF, surprinde un fenomen bizar petrecut în urmă cu mai bine de 2000 de ani în locul unde se află astăzi orașul Cluj-Napoca.

04
/06
/21

La Civil de Teodora Ana Mihai a fost ales în selecția oficială a Festivalului de la Cannes, 2021, în secțiunea ‘Un Certain Regard’. Director de imagine este românul Marius Panduru (autor al imaginii filmelor “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, “Polițist adjectiv”, “Closer to the Moon”, “Aferim!” sau “Eu când vreau să fluier, fluier”).

04
/06
/21

Levente Molnár este nominalizat pentru premiul cel mai bun actor la Premiile Naționale de Film – Ungaria 2021 ( Magyar Mozgókép Díj ), pentru rolul Bálint Grassai, jucat în filmul Hasadék / Ravine, debutul regizoral în lungmetraj al regizorului maghiar Balázs Krasznahorkai. Decernarea premiilor și proiectiile de gala, vor avea loc în cadrul Magyar Mozgókep Fesztivál 2021 - Balatonfüred – Veszprém www.mozgokepfestival.hu

03
/06
/21

Bucuria revenirii la cinema s-a simțit din plin de 1 iunie, când un număr impresionant de părinți și copii au ales să își petreacă ziua liberă în fața marilor ecrane de la Cineplexx, unde au fost ocupate aproape toate scaunele disponibile la majoritatea filmelor din program, în condițiile restricțiilor în vigoare.

03
/06
/21

În 2021, One World România revine cu peste 60 de filme de lungmetraj și scurtmetraj din întreaga lume, majoritatea în premieră națională. Festivalul se va desfășura fizic, la București, între 11 și 20 iunie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și alte locații indoor și outdoor din Capitală și online în toată țara, între 21 și 27 iunie. Tema principală din acest an surprinde instanțe diferite ale feminității și feminismului din întreaga lume, din diverse culturi, straturi sociale și epoci diferite.

03
/06
/21

Proiectul „Verde-n față”, implementat de asociațiile Bloc Zero și Mai Mult Verde și susținut de HeidelbergCement România, continuă în luna iunie cu o caravană de film și acțiuni de protejare a mediului. Proiecțiile de film vor avea loc în aer liber și vor fi dublate de evenimente de ecologizare și de amenajare a unor spații de colectare separată.

02
/06
/21

PREVIEW S-au redeschis cinematografele, s-au reluat premierele de filme româneşti şi străine şi reîncep festivalurile. Luna iunie e bogată în evenimente cinematografice, aproape ca în vremurile bune, de dinainte de pandemie, aşa că Ziarul Metropolis face câteva recomandări, pentru a vă ghida mai uşor.