PREVIEW S-au redeschis cinematografele, s-au reluat premierele de filme româneşti şi străine şi reîncep festivalurile. Luna iunie e bogată în evenimente cinematografice, aproape ca în vremurile bune, de dinainte de pandemie, aşa că Ziarul Metropolis face câteva recomandări, pentru a vă ghida mai uşor.
Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2021
La capitolul filme care pot fi găsite în continuare în cinematografe, rulează încă din luna mai câteva titluri care merită atenţie şi despre care Ziarul Metropolis a scris deja. Nu mai insistăm, ci doar le reamintim, în cazul în care nu aţi apucat să le vedeţi (găsiţi cronica la fiecare dând click pe titlu): „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, noul film al lui Radu Jude, „Încă un rând”, de Thomas Vinterberg, „Nomadland”, de Chloe Zao, „Soul”, animaţie realizată de Pete Docter şi Kemp Powers, sau „Undine”, de Christian Petzold.
Luna iunie aduce multe premiere, mai ales de blockbustere, dar şi de câteva filme de autor. Nu ne pronunţăm în legătură cu primele (pentru că nu le-am văzut deocamdată), dar, dintre cele din a doua categorie, cel puţin trei sunt de neocolit.
Pe 18 iunie va fi lansat documentarul „Ieşirea trenurilor din gară”, realizat de cineastul Radu Jude şi de istoricul Adrian Cioflâncă exclusiv din fotografii cu victime ale Pogromului de la Iaşi din 1941. Este un film solicitant, apăsător, dar stimulant şi necesar (am scris despre el pe larg aici).
Tot din 18 iunie, distribuită de Independenţa Film, va putea fi văzută noua comedie burlescă şi inevitabil trăsnită a inclasabilului cineast francez Quentin Dupieux, „Mandibules”, în care protagonişti sunt doi tăntălăi şi o muscă uriaşă (i-am dedicat o cronică aici).
Se justifică o vizionare şi pentru „Madre”, noul film al spaniolului Rodrigo Sorogoyen, distribuit de Transilvania începând cu 4 iunie. Mi-a plăcut mai puţin decât precedentul său lungmetraj, „Jocuri de putere” (de asemenea lansat şi în România), din cauza unei premise cam firave, însă cineastul spaniol e un cineast demn de urmărit (am încercat să explic toate astea aici).
Pentru pasionaţii de documentare de autor, luna iunie este dominată, indiscutabil, de Festivalul One World Romania, care va avea loc în două etape. Prima va presupune proiecţii în cinematografe şi alte spaţii din Bucureşti în perioada 11-20 iunie, iar a doua va însemna şi filme puse la dispoziţie online, deci pentru cinefilii din toată ţară, în intervalul 21-27 iunie.
Ediţia a 14-a este dedicată femeilor cineast, ale căror filme din trecut şi din prezent domină selecţia de zeci de titluri împărţite în mai multe secţiuni, între care şi una competiţională. Programul, completat de diverse secţiuni conexe pe care le dezvoltă tot mai mult One World Romania, e unul bogat şi cu multe titluri ce merită descoperite. Vom reveni cu o listă de recomandări punctuale, dar până atunci întregul program poate fi deja consultat pe site-ul festivalului.
Finalul de lună va aduce pentru cinefilii din Bucureşti a cincea ediţie a American Independent Film Festival (23-27 iunie). Deocamdată nu s-au anunţat decât un singur film nou, „Judas and the Black Messiah” (2021), de Shaka King, şi un clasic, „Bonnie și Clyde” (1967), de Arthur Penn, însă vor urma cu siguranţă destule surprize plăcute din cinematografia americană independentă.
Iar dacă sunteţi în Iaşi, în perioada 2-6 iunie are loc prima ediţie, una pilot şi foarte promiţătoare, a Moldova Film Festival, un eveniment cinematografic care pune accent pe filmul de autor care îşi găseşte mai greu drumul în sistemul de distribuţie în cinematografe (mai multe puteţi afla de aici).
De pe diversele platforme online, recomandarea lunii este documentarul românesc „Holy Father” (2020), de Andrei Dăscălescu, disponibil de la jumătatea lui mai pe HBO GO.
Şi pentru că veni vorba de filme româneşti, pe 28 iunie va avea loc a 15-a ediţie a Galei Premiilor Gopo, unde vor fi recompensate reuşitele cinematografiei naţionale din 2020, un an foarte dificil.