Laura Mușat, fondatoarea ADFR: „Cred că va urma o perioadă dificilă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/laura-musat-fondatoarea-adfr-cred-ca-va-urma-o-perioada-dificila/

INTERVIU Asociaţia pentru Dezvoltarea Filmului Românesc oferă micro-granturi a câte 500 de euro, în valoare totală de 3.000 de euro, pentru susţinerea artiştilor independenţi în această perioadă. Despre ce e vorba, aflăm de la Laura Muşat, fondatoarea ADFR.

Un articol de Liliana Matei|14 aprilie 2020

Cu ce se ocupă ADFR, în general, și cum a afectat pandemia Covid-19 și situația de urgență activitatea voastră?

Am fondat ADFR la sfârșit de 2016, la un an după întoarcerea mea în țară, cu gândul de a umple niște goluri existente în cinematografia română. Am locuit 4 ani la Londra unde am studiat producție de film și unde am participat, de asemenea, la o multitudine de evenimente – de la masterclass-uri pentru studenții de film, la workshop-uri, rezidențe șamd. Mi-am propus să mă implic în realizarea unor proiecte de acest gen și în România.
Așa a apărut ADFR, care dezvoltă proiecte autentice, atât pentru industrie, cât și pentru publicul cinefil, cu scopul de a promova filmul românesc. Suntem o echipă formată doar din femei, care consideră că arta cinematografică poate dezvolta comunități mult mai vizibile și informate, atât de cineaști cât și de cinefili.

Unul dintre proiectele noastre cele mai dragi este rezidența – concurs The Script Contest, care urma să își desfășoare ultimele etape în perioada martie – aprilie 2020. Bineînțeles, ca și în alte cazuri, am fost nevoiți să amânăm proiectul (l-am reprogramat pentru luna august și sperăm să îl putem continua atunci). În rest, activitatea noastră decurge normal – revista Films in Frame își continuă activitatea , redactorii noștri lucrând de acasă, aplicăm la fondurile existente pentru viitoarele proiecte și ne ținem sesiunile de brainstorming online. Din punct de vedere financiar, activitatea ADFR este susținută din surse proprii (atunci când nu există finanțări) și până în prezent, ne-am descurcat. Vom vedea ce va urma.

Cum ați descrie situația actuală a artiștilor independenți din cinematografia românească și nu numai?

Tragică. Dacă vorbim strict despre cinematografie, aș menționa două lucruri esențiale: în primul rând, majoritatea oamenilor care activează în industrie sunt liber profesioniști, lucrează pe contracte de colaborare sau prestări servicii, încheiate strict pe perioada de desfășurare a producției sau a proiectului în cauză; în al doilea rând, industria cinematografică se caracterizează prin munca în echipă. Cred că, mai departe, oricine își poate da seama cât de tare afectează situația actuală o foarte mare parte din industria cinematografică. Cât despre alte ramuri ale sectorului cultural – oriunde există artiști independenți, situația este tragică. Aceștia au cel mai mult de suferit în perioada asta, economiile lor, acolo unde există, sunt insuficiente dacă ne raportăm la perioada extinsă de inactivitate cauzată de sistarea filmărilor sau anularea evenimentelor.

Laura Mușat, ADFR

Care sunt inițiativele care v-au atras atenția în această perioadă?

Personal, salut inițiativa celor de la Fundația9, care oferă micro-granturi pentru proiecte – mi se pare minunat că există fundații și asociații implicate care caută soluții pentru a ajuta și stimula artiștii.

Micro-granturile #ADFRSurvival: cine poate beneficia de ele și ce trebuie să facă?

Orice reprezentant al industriei cinematografice din România care se încadrează în cele două categorii vizate: cineaștii cu vârsta cuprinsă între 23 și 35 ani, din departamentele imagine, regie, scenaristică, scenografie și costume și actorii independenți, cu vârste cuprinse între 22 și 40 ani, care au avut cel puțin o colaborare în cinema, în ultimele 12 luni. Pentru fiecare categorie se vor acorda câte trei micro-granturi a câte 500 Euro fiecare. Informațiile complete se pot găsi pe website-ul nostru.

Care sunt măsurile de care credeți că are nevoie industria cinematografică pentru a trece de această perioadă cu bine?

În primul rând, avem nevoie de o instituție capabilă care să protejeze interesele industriei și să sprijine cineaștii, iar aceea ar fi Centrul Național al Cinematografiei, însă, CNC-ul și-a închis porțile și a amânat toate plățile contractelor în derulare. Deși a acționat în conformitate cu Decretul Prezidențial nr. 195/16.03/2020 și susține că a luat decizia ținând cont și de numărul mare de cereri de amânare sau suspendare a contractelor, primite de la case de producție, CNC nu a venit cu o altă soluție, care să sprijine artiștii independenți. Pur și simplu și-a închis porțile, deși ei sunt primii care ar trebui să vină cu măsuri pertinente.

Cine altcineva poate lua măsuri? Cred că fiecare din noi. Am fost învățați dintotdeauna să ne descurcăm singuri și ne vom descurca. Avem o mulțime de artiști și cineaști capabili care conduc asociații, instituții sau case de producție și care sunt convinsă că sunt în căutare de soluții care ne vor ajuta să trecem mai ușor peste criza economică care ne așteaptă.

Cum credeți că va arată industria în perioada următoare și care sunt cele mai mari provocări pe care vor trebui să le depășească atât cineaștii, cât și asociațiile culturale?

Cred că va urma o perioadă dificilă. În primul rând, o înghesuială a tuturor festivalurilor de film, atât cele naționale, cât și internaționale, care cu siguranță va afecta acele evenimente mai mici. Apoi, cred că numărul de filme românești produse va scădea – atât din cauza finanțărilor (care sigur se vor diminua), cât și din cauza unei posibile „canibalizări”: suntem totuși o industrie mică, cu puțini profesioniști sau case de rental, iar timpul e același pentru toți. Nici oamenii nu cred că vor da buzna în cinematografe – fiindcă după atâta distanțare socială și stat în casă, primul lucru pe care vrei să-l faci este să ieși în aer liber și să te vezi cu cei dragi. Vor suferi mult și filmele finalizate, care își pregăteau lansarea în această primăvară-vară. Repercusiuni vor fi, dar am încredere în toți oamenii competenți pe care îi cunosc din mica noastră industrie și care au dat dovadă de nenumărate ori că se poate.

Sunt un om optimist de fel și mi-e foarte greu să nu văd lumina de la capătul tunelului – oricât de greu va fi, vom depăși și acest moment, cu răbdare și decizii înțelepte. Și cred că există multe părți bune ale acestei situații generate de coronavirus, pe care dacă le vedem și le înțelegem, ne vor ajuta să schimbăm lucrurile în „mai bine”.

Vor suferi mult și filmele finalizate, care își pregăteau lansarea în această primăvară-vară. (Laura Mușat, ADFR)

Foto: Dragoș Hanciu, Adi Bulboacă

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.