Lecţia de energie a lui Marius Manole
https://www.ziarulmetropolis.ro/lectia-de-energie-a-lui-marius-manole/

Marius Manole, care a jucat în mai multe spectacole, care au însumat nouă reprezentaţii, sâmbăta şi duminica trecută. În acelaşi timp, maestrul Radu Beligan a jucat de patru ori, în doar două zile. Iar astăzi, cei doi reprezentaţi ai culturii româneşti vor mai avea o reprezentaţie a spectacolului-emblemă naţională, „Lecţia de violoncel“, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Un articol de Judy Florescu|11 martie 2014

Energia este unul dintre cele mai preţioase bunuri ale omului, în zilele noastre: când o avem, o abuzăm și o risipim, iar când nu o avem nu știm de unde s-o luăm. Unii oameni își valorifică energia prin muncă. Unul dintre acești oameni este Marius Manole, care a jucat în mai multe spectacole, care au însumat nouă reprezentaţii, sâmbăta și duminica trecută. În acelaşi timp, maestrul Radu Beligan a jucat de patru ori, în doar două zile. Iar astăzi, cei doi reprezentați ai culturii românești vor mai avea o reprezentaţie a spectacolului-emblemă națională, „Lecţia de violoncel“, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Trebuie specificat de la început că nu actorii se ocupă de programarea spectacolelor, ci teatrele. Dacă un actor poate susţine nouă reprezentaţii consecutive, oare un spectator este în stare să meargă la fiecare în parte? Pentru a răspunde la această întrebare, m-am supus la un test de „fidelitate teatrală“.

Mi-am făcut harta teatrelor, mi-am calculat drumul dintre ele, în timp și în kilometri, pe jos sau cu metroul, şi l-am urmat pe Marius Manole la toate spectacolele lui.

Ziua 1: Primul spectacol. „Lecția de violoncel“ începe de la ora 11.00 la Teatrul Metropolis. De la ora 14.00, Marius Manole fuge la Godot Cafe Teatru, pentru „Două liniuțe“, apoi de la ora 16.00, se întoarce la Metropolis. După aplauze, pleacă spre Grădina Icoanei, unde, de la ora 18.30, are un rol în „Crimă și pedeapsă“, la Teatrul Bulandra. Ultima oprire este la Green Hours pentru „O piesă deșănțată“ de la ora 22.00.

În interviul pe care mi-l acorda anul trecut, Marius Manole îmi povestea că el ar juca și la matineu, pentru că există spectatori cărora le este mai comod să vină la ora dimineții la teatru. Într-adevăr, sala a fost plină la „Lecţia de violoncel“, iar oamenii care au primit flyere cu următoarele spectacole ale actorului, la ieşirea din teatru, exclamau zâmbind: „Alt spectacol cu Marius Manole? Doamne, cât joacă băiatul ăsta! Sper să putem noi ține pasul cu el.”

marius manole

Marius Manole, fotografiat de Elena Simion

Dar Marius Manole apare în fugă și mă obligă să ţin pasul cu el, strigându-mi: „Hai, următorul!”. Cum poți fugi, după ce ai jucat teatru timp de şase ore? Chiar că sunt lucruri care nu se învață la facultate…

Ploaia măruntă pune beţe în roate şi se pare că nu avem timp să ajungem de la Bulandra la Green Hours. „Crimă și pedeapsă“ se termină exact în momentul în care ar trebui să înceapă „O piesă deșănțată“. Când te grăbești, parcă atunci întârzii și mai mult.

A doua zi se termină tot cu „O piesă deșănțată“, la Green, înaintea căreia este solicitantul spectacol „Crimă și pedeapsă“ de la Bulandra, înainte de care e tot „Lecția de violoncel“ de la ora 16.00, precedată de „7 dintr-o lovitură“, la Godot. Iar de la 11.00, Manole jucase în „Lecția de violoncel“. Mereu, după aplauze, Marius Manole iese repede şi se pierde prin mulțime, pe care o traversează ca un fulger.

Domnul de pază abia apucă să-l vadă şi îmi spune: „L-ai văzut? Așa făcut și ieri. Fuge de la un teatru la altul. O să aibă «Lecția de violoncel» și la Timișoara. În ziua aia va avea doar un spectacol.”

Citiţi şi: Marius Manole: „Joc din frica de a nu avea ce juca mâine“

Marius Manole este un om care își găsește energia muncind. În 2008, şi Radu Beligan spunea într-o conferință de la TNB: „Mă odihnesc de muncă printr-o altă muncă”. Era o afirmație care pare periculoasă în vremurile noastre, în care stresul este boala cronică de care nu ne săturăm să suferim, iar jobul acea activitate despre care nu avem de spus prea multe lucruri bune. Dar marii oameni de cultură ne demonstrează că munca este cât se poate de benefică, atât pentru ei, cât şi pentru societate.

Foto cu Marius Manole – teatrele Metropolis, Bulandra, Godot Cafe, Green Hours

22
/05
/16

Nu e de mirare succesul pe care „Bacalaureat” pare să îl aibă la publicul român după primele proiecții și în rândul unei bune părți a criticii străine care l-a văzut la Cannes: Cristian Mungiu știe să apese exact butoanele care fac ca filmul să fie discutat și aproape unanim apreciat.

22
/05
/16

Câini/ Dogs, primul lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, a obținut Premiul criticii – FIPRESCI pentru secțiunea Un Certain Regard, la cea de-a 69-a ediție a Festivalului de la Cannes. Premiul este oferit de Federația Internațională a Criticilor de Film și vine după o săptămână de cronici laudative din partea presei internaționale.

20
/05
/16

10 actori talentați din teatrele din România vor fi prezentați publicului, presei și profesioniștilor din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, în cea de-a cincea ediție a programului 10 pentru FILM. Între 2 și 4 iunie, în cadrul secțiunii Zilele Filmului Românesc, actorii vor lua parte la workshop-uri, premiere de film și dezbateri și vor fi introduși regizorilor, producătorilor români şi străini, directorilor de casting şi agenţilor.

20
/05
/16

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu anunță punerea în vânzare a unui nou pachet de bilete pentru spectacolele care se vor desfășura în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu ce va avea loc între 10 și 19 iunie.

20
/05
/16

Sâmbătă, 21 mai 2016, ora 20:00, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare “Carol I” din Bucureşti (Calea Victoriei, nr. 88), în cadrul Festivalului Internaţional de Poezie Bucureşti (FIPB), va avea loc ediţia a VIII-a a programului de educaţie culturală „Maratonul de Poezie şi Jazz”, difuzat în fiecare an de Radio România Cultural, eveniment care marchează prin poezie, blues şi jazz Noaptea Europeană a Muzeelor.

20
/05
/16

Corina Șuteu, actualul Ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, fostul ministru și inițiatorul subscripției publice pentru scultura Cumințenia Pământului a lui Brâncuși și Dragoș Neamu, managerul interimar al Muzeului Național de Artă, se află printre invitații emisiunii speciale dedicate Nopții Muzeelor, pe care Radio România Cultural o va transmite în direct (audio și video) din Sala Tronului de la Muzeul Național de Artă al României din București, fostul Palat Regal.

20
/05
/16

Vineri, 20 mai 2016, în toate ţările Europei cei mai buni tineri muzicieni se vor întâlni pentru a cânta imnul Uniunii Europene ca simbol al susţinerii lor pentru Orchestra de Tineret a Uniunii Europene şi pentru viitorul viitorul culturii europene. În România, evenimentul va avea loc în fața Ateneului Român, de la ora 15.00. Dirijorul Gabriel Bebeșelea va asigura pregătirea şi conducerea orchestrei pentru acest eveniment.

20
/05
/16

Lansarea pe platforma gratuită Cinepub a documentarului „Cinema românesc”, de Vlad Nedelcu, şi prezenţa istorică a filmelor româneşti la Cannes în acest an sunt un bun prilej pentru o (nouă) discuţie despre atât de hulitul (de marele public) Nou Val, pornind de la câteva clişee (mult prea) larg răspândite.

19
/05
/16

EUROPAfest, singurul festival din Europa ce reunește patru genuri muzicale - jazz, blues, pop și clasic, se apropie de finalul ediției cu numărul 23. Un eveniment mult așteptat, Gala EUROPAfest, va avea loc sâmbătă, 21 mai, la Teatrul Odeon, începând cu orele 19:00.

19
/05
/16

Am văzut, la Centrul de Teatru Educaţional Replika, premiera spectacolului ,,Maskar” (care în limba romani înseamnă Între). Piesa e scrisă de Mihaela Michailov, după o amplă documentare în comunităţi de romi din Turnu Măgurele şi Alexandria, în capriciosul judeţ Teleorman.

19
/05
/16

Între 19 și 25 mai în București va avea loc prima ediție a BLACK SEA ARTS FESTIVAL. Desfășurat în mai multe spații din București, festivalul va reuni sub aceeași umbrelă artiști din Ucraina, Rusia, Moldova, Armenia, Azerbaijan, Georgia, Turcia, Bulgaria și România prin proiecții de filme artistice și documentare, expoziții de fotografie și de caricatură politică, precum și prin elemente de arhitectură și o instalație de artă.