Liviu Ciulei, 60 de ani de la „Teatralizarea picturii în teatru”
https://www.ziarulmetropolis.ro/liviu-ciulei-60-de-ani-de-la-teatralizarea-picturii-in-teatru/

La 60 de ani de la publicarea celebrului eseu cu valoare de manifest, Teatrul de Televiziune propune o întâlnire peste timp cu Liviu Ciulei şi spectacolul „Gin Rummy“, care se va difuza luni, 27 iunie, la ora 20.10, la TVR 2.

Un articol de Liliana Matei|26 iunie 2016

În iunie, anul acesta, se împlinesc 60 de ani de la apariția în revista „Teatrul” a eseului „Teatralizarea picturii de teatru” scris de Liviu Ciulei. Articolul cu „valoare de manifest” a atras o mulțime de dezbateri. Ciulei nu numai că justifică „teatralitatea”, dar dă avânt celor mai curajoase formule, încurajează căutările, redă directorului de scenă dreptul de a fi creator, de a inventa, de a interpreta textul dramatic.

„A teatraliza scenografia”, sublinia Ciulei (în numărul din iunie 1956 al revistei Teatrul cu un an înainte de apariția televiziunii și a unui nou discurs teatral, Teatrul de Televiziune) „înseamnă a reda realitatea cu imagini specifice artei scenice. Nu arhitectura înghesuită şi minimalizată pe o scenuţă, nu clădiri sau peisaje reproduse cu efort inutil din carton, ci imagini scenice, poetico-dramatice, concretizate în decoruri”.

Cu acest articol Ciulei redeschide calea școlii regizorale românești, iar el însuși devine conducătorul ideatic al generației sale.

„Eram încă student în anul IV la arhitectură şi preocupat şi fascinat de arhitectura de interior şi exterior americană. Am încercat s-o reproduc pe scenă şi primele mele decoruri au avut căutare fiindcă înlocuiau cu o construcţie fermă obişnuitele decoruri din pânză pictată – un fel de verism arhitectural”, scria Liviu Ciulei în volumul „Cu gânduri și cu imagini”. „ Formaţia mea de arhitect m-a ajutat în cariera scenografică, dar în acelaşi timp a fost şi un obstacol în căutările mele de a găsi în decor un limbaj specific teatral care să evite imitaţia naturii. Realitatea în Teatru este alta decât cea cotidiană. Este o realitate abstractă, artificială, care doar sugerează Viaţa. Abstracţiunea decorului lasă loc imaginaţiei spectatorului să o completeze cu memoria sa vizuală, cu experienţa sa”.

În continuarea demersului de a reașeza pe un loc firesc Teatrul Național de Televiziune, Casa de Producție TVR vă propune luni, 27 iunie, la ora 20.10, la TVR 2 înregistrarea spectacolului „Gin Rummy“ de Donald Coburn, preluat de la Teatrul Bulandra. Montarea a fost realizată în anul 1980 de Liviu Ciulei, care semna și decorurile, iar telespectatorii îi vor putea revedea pe Clody Bertola și Petre Gheorghiu.

Piesa a fost scrisă în 1976, iar în 1978 „The Gin Game“ (titlul ei original) a fost distinsă cu Premiul Pulitzer, însă prima ei montare avut loc cu un an înainte, pe Broadway, în regia lui Mike Nichols, cu Jessica Tandy şi Hume Cronyn în distribuţie.

În România, „Gin Rummy“ de Donald Coburn s-a jucat în premieră pe 28 februarie 1980, în regia lui Liviu Ciulei, cu Clody Bertola şi Petre Gheorghiu în rolurile celor doi protagonişti.

Înregistrarea se va difuza și pe TVR 3 sâmbată, 2 iulie, ora 20.00, și duminică, 3 iulie, ora 8.00, pe TVR Mondolda, sâmbată, 2 iulie, ora 16.55 și pe TVR Internațional, duminică, 3 iulie, ora 18.00 și luni, 4 iulie, ora 9.00.

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.

25
/09
/23

Ediția a 13-a a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent s-a încheiat ieri, 24 septembrie, după 10 zile cu 28 de evenimente indoor și outdoor – spectacole în competiție, spectacole studențești, patru premiere teatrale, film, atelier de teatru, concert – care au ținut în atenția publicului cele mai tinere și fresh creații independente din București și din țară.

24
/09
/23

Insula Hydra. Soarele. Marea. Cel mai bun loc de unde poți privi luna. Iubire. Nebunie. Căutare. Depresie. Tristețe. Iubire. Sexualitate. Droguri. Sinucidere. Moarte. Artă. Iubire…