„Love Building”. O comedie în căutarea publicului
https://www.ziarulmetropolis.ro/love-building-o-comedie-in-cautarea-publicului/

CRONICĂ DE FILM. „Love Building”, debutul în lungmetraj al Iuliei Rugină, este o comedie de public despre ipostazele relaţiei de cuplu. Un film lipsit de profunzime, care păstrează însă distanţa regulamentară faţă de prostul-gust.

Un articol de Ionuţ Mareş|12 septembrie 2013

CRONICĂ DE FILM. „Love Building”, debutul în lungmetraj al Iuliei Rugină, este o comedie de public despre ipostazele relaţiei de cuplu. Un film lipsit de profunzime, care păstrează însă distanţa regulamentară faţă de prostul-gust.

Psihoterapia de cuplu într-o tabără de vacanţă pentru diverse tipuri de perechi, dintre care două de lesbiene şi una formată dintr-un actor şi o actriţă de filme porno, este un subiect suficient de occidental pentru ca „Love Building” să nu poată fi ancorat exclusiv în context românesc (în ciuda celor câteva poante pentru autohtoni, cum ar fi trimiterile la Cristi Puiu sau Vama Veche).

Asta nu înseamnă că debutul în lungmetraj al Iuliei Rugină, o comedie comercială cu ceva alunecări dramatice de suprafaţă, ar avea şanse prea mari să impresioneze un public străin sătul de meandre sentimentale tratate în cheie comic-romantică (numai francezii fac anual cel puţin o duzină de astfel de producţii), la care se adaugă picături de ironie la adresa kitsch-ului romanţios, direcţie nefructificată însă suficient.

Miza rămâne aşadar publicul nostru, a cărui reacţie va putea fi testată începând de vineri, odată cu lansarea oficială a filmului în cinematografe, după câteva periple prin festivaluri din ţară.

 

Iulia Rugină şi colaboratoarele ei la scenariu, Ana Agopian şi Oana Răsuceanu, cunosc bine cinemaul de public pentru a şti ce replici, reacţii sau situaţii au efectul garantat de a stârni râsul sau interesul de moment al spectatorilor (nu vorbim neapărat de cinefilii pretenţioşi aflaţi mereu în căutare de ingeniozităţi vizuale sau dialogale).

Acesta este în sine un merit deloc de neglijat, mai ales dacă ştii să păstrezi distanţa regulamentară faţă de prostul-gust. Iar cele trei cineaste arată că pot face asta.

Personaje pentru toate gusturile

Deşi durează doar 85 de minute, filmul are suficiente situaţii şi personaje pentru ca fiecare spectator să-şi aleagă rapid ce îi place şi ce îi e la îndemână. Însă această aglomerare vine la pachet cu inevitabila imposibilitate de aprofundare, inclusiv a mizei comicului.

De aceea, personajele rămân abia schiţate şi cu doar una-două trăsături uşor identificabile, iar construcţia scenelor urmează trasee bătătorite, familiare şi previzibile.

love building

Secvență din filmul Love Building, de Iulia Rugină

Intercalarea interviurilor filmate de un personaj-feminin cu participanţii la psihoterapie conferă lungmetrajului o uşoară prospeţime, dar nu aduce necesara rupere de ritm şi efectul de distanţare, de reflecţie asupra diferitelor manifestări ale relaţiilor de cuplu, care ar fi dat un aer special ansamblului.

Alexandru Papadopol revine spectaculos

Jucaţi de Dragoş Bucur, Alexandru Papadopol şi Dorian Boguţă (care sunt şi producători, prin şcoala lor de actorie de unde provin restul interpreţilor), cei trei psihoterapeuţi-traineri dispuşi a ajuta perechile să-şi „repare” legăturile aflate în impas primesc la rândul lor un „bagaj” de probleme sentimentale (vorba aia, nimeni nu-i perfect!). „Bagaj” menit a-i apropia mai mult de public şi a împrumuta şi o latură mai „serioasă” filmului.

Dicţia lui Dorian Boguţă pare, din păcate, o cauză pierdută, iar Dragoş Bucur riscă să se fi obişnuit periculos de mult cu tipul de interpretări din filmele lui Jesus Del Cerro de la MediaPro. Îmbucurătoare sunt însă revenirea lui Alexandru Papadopol pe marile ecrane (în vervă şi cu o reală plăcere a jocului) şi cele câteva descoperiri cu potenţial ale şcolii Actorie de Film.

„Love Building” nu marchează, poate, cel mai fericit debut. Important este însă că tânăra regizoare Iulia Rugină (n. 1982), autoarea unor scurt-metraje percutante, a făcut pasul în liga mare. Iar talentul său o poate ajuta să pătrundă şi în rândul cineaştilor români capabili să se impună.

Nota autorului: Textul reprezintă o variantă uşor modificată şi adusă la zi a unei cronici apărute în luna aprilie pe blogul Cinesseur, după proiecţia filmului în cadrul B-EST IFF.

 

INFO

Love Building (România, 2013)

Regia: Iulia Rugină

Cu: Dragoş Bucur, Alexandru Papadopol, Dorian Boguţă

Rating: ●●○○○

 

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

 

 

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.