LSD, morfină, familie, lupi, Dumnezeu
https://www.ziarulmetropolis.ro/lsd-morfina-familie-lupi-dumnezeu/

Plasat în Mexic, la sfârşitul anilor ’60, „Sălbaticul” lui Guillermo Arriaga este un roman pe viaţă şi pe moarte, în care scriitorul îşi arată din plin măiestria, în 725 de pagini de literatură la cel mai înalt nivel.

Un articol de Alina Vîlcan|18 aprilie 2019

Înainte de a vedea lumina zilei, gemenii se luptă pentru supraviețuire până când unul va reuși să-l sugrume pe celălalt. Supraviețuitorul învață să trăiască încă de mic cu fantoma fratelui său mort.

Juan Guillermo copilărește pe acoperișurile clădirilor din Ciudad de México, într-un cartier rău-famat, unde copiii se bat, tinerii fac trafic de droguri, părinții fac eforturi să-și țină fiii la școli private din cartierele bune, bunicile își petrec timpul în fotolii, urmărind telenovelele. Până aici, la o primă vedere, spectacolul lumii latino-americane șaizeciste se desfășoară cât se poate de realist.

Dar „Sălbaticul” (Editura Art) e un tur de forță, în care viața și moartea se iau la întrecere permanent pe acoperișurile clădirilor, printre șinșilele crescute pentru blana lor scumpă și, mai ales, ca paravan pentru banii proveniți din vânzarea de morfină și LSD, droguri aduse clandestin din America și oferite tinerilor nebuni ai acelor ani.

Astfel face bani Carlos, fratele mai mare al lui Juan Guillermo, până când o grupare a tinerilor habotnici din cartier, care îi pedepsește în numele lui Hristos pe evrei, pe atei, pe transsexuali, pe păcătoasele care avortează, pe traficanții de droguri, cu complicitatea poliției, îi va aduce sfârșitul.

Pentru Juan Guillermo, e începutul singurătății. În scurt timp, o bunică își dă ultima suflare în fața televizorului și doi părinți prea obosiți de viață cad cu mașina într-o prăpastie.

Un adolescent rămâne singur într-o lume dezlănțuită, și cine îl mai poate salva? Gașca de prieteni cu care colindă acoperișurile și marfarele, iubita care-i provoacă gelozia, câinele său supus? Răzbunarea? Câinele-lup al vecinilor pe care îl va scăpa de eutanasiere și care se va dovedi un lup pursânge pe care în zadar s-ar părea că încearcă să-l îmblânzească?

Sălbaticul” este una dintre cărțile acelea mari ce ridică întrebări mari. În zilele noastre, în care războaiele în numele religiilor continuă să existe, cine va ignora o ceartă dintre un adolescent și Dumnezeu precum aceasta?

ia spune-mi, doamne, presupunând că exiști, de ce ești atât de supărat? ce e cu toate versetele alea lapidare pline de furie? dacă suntem făcuți după chipul și asemănarea ta, cum te poate înfuria atât de rău faptul că noi, oamenii, semănăm atât de mult cu tine?

ia spune-mi, doamne, tu ești cel care trimite la moarte? tu ceri ca ateii ca mine să fie asasinați? cu ăștia care-și zic soldații tăi, ești întru totul de acord? sau ei acționează din proprie voință?

ia spune-mi dacă ura asta milenară din biblie e a ta. (…)

și tu, cristos, nu trebuia să schimbi lumea prin venirea ta? să ierți, să ne umpli de iubire? ești sau nu fiul lui dumnezeu? (…)

vino, cristos, și pune capăt, o sectă de asasini îți poartă numele cu îndârjire. îl poartă ca un stindard al morții și amărăciunii.

sfântule duh, nu ar trebui să fii o adiere aducătoare de bine, vânt purificator? tu ești ceea ce respiră oastea asta dezmățată care omoară în numele tău?

câți oameni ai condamnat la moarte, dumnezeule? nu poți dicta masacre și nu poți face atâta rău și să continui să stai liniștit pe tronul tău ceresc, nepedepsit.

dacă nu-mi răspunzi la întrebări o să înțeleg că nu exiști. (…)

prea multă moarte și suferință provocați voi, dumnezeii.

Și dincolo de toate întâmplările pe care un Mexic corupt le poate suporta, mai este vânătoarea unui lup într-un ținut pustiu, în mijlocul naturii sălbatice care oricând ar putea să se înfurie, iar pericolele sale sunt la fel de aducătoare de moarte precum pericolele orașului, ba încă și mai amenințătoare.

Căci este o permanentă amenințare în romanul lui Arriaga, considerat de cei mai mulți capodopera sa. Și personajele, vai, personajele de aici nu se ascund din fața amenințării, ci se aruncă în întâmpinarea ei, într-un joc intens ca însăși viața.

Și viața se întinde din inima Mexicului până în înaltul munților Canadei, pe urmele lupului Nujuaqtutuq (Sălbaticul) și înapoi în capitala mexicană, unde un adolescent l-a salvat de la moarte pe urmașul acestui lup doar pentru că se săturase de atâta moarte, după ce-și văzuse fiecare membru al familiei pierind rând pe rând și îi îngropase în zile ploioase.

Câtă moarte poate încăpea într-o singură carte (fie ea și una de peste 700 de pagini)? Câtă viață, câtă sălbăticie și câtă singurătate? Ah, veți fi surprinși la întâlnirea cu Arriaga! Nu uitați că scriitorul acesta de 61 de ani vine dintr-o lume literară în care realismul se împletește cu magia…

Căci este o permanentă amenințare în romanul lui Arriaga, considerat de cei mai mulți capodopera sa. Și personajele, vai, personajele de aici nu se ascund din fața amenințării, ci se aruncă în întâmpinarea ei, într-un joc intens ca însăși viața.

28
/01
/20

Joi, 30 ianuarie, de la ora 19.00, librăria Humanitas de la Cișmigiu va fi gazda unui dialog despre Bucureștiul cărților și al scriitorilor. Cele două autoare ale volumului Dicționar de locuri literare bucureștene, Corina Ciocârlie și Andreea Răsuceanu, și invitații lor, criticii literari Dan C. Mihăilescu, Mihai Zamfir și Angelo Mitchievici, vor fi ghizi într-o recartografiere a orașului prin ficțiune.

28
/01
/20

Îndeobște, afacerile premiilor literare din România sunt banale și jalnice reglări de conturi între găști, se desfășoară între oameni care ar intra toți într-o debara sau într-o cabină telefonică. Certuri mari, mize mici.

27
/01
/20

Editura Humanitas Fiction vă invită miercuri, 29 ianuarie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bld. Regina Elisabeta nr.38), la o seară dedicată lui Ezra Pound, poet și eseist, reprezentant de marcă al modernismului literar și unul dintre cei mai inovatori gânditori ai secolului XX. Radu Vancu, scriitor, Cosmin Ciotloș, critic literar și Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction vor prezenta cele două volume ale ediției coordonate de Horia – Roman Patapievici dedicate scriitorului american: Opere I.Poezii 1908 –1920, traduceri de Mircea Ivănescu și Radu Vancu, aflat la al doilea tiraj în limba română după debutul din 2015, și Opere II.ABC-ul lecturii.Ghid spre Kulthură, recent apărut și lansat în cadrul Târgului de Carte Gaudeamus 2019. În partea a doua a evenimentului, actrița Mirela Oprișor va citi din poeziile din Ezra Pound.

22
/01
/20

Albumul „Gigi Căciuleanu – OmulDans“ va fi lansat, miercuri, pe 22 ianuarie 2020, de la ora 19.00, la Maison Maurice Béjart, în prezenţa autoarei şi a lui Gigi Căciuleanu, alături de numeroase personalități culturale și diplomatice, în cadrul Festivalului Internațional de Artă EUROPALIA, coordonat de Institutul Cultural Român, alături de Europalia International din Belgia.

22
/01
/20

Volumul „Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu“, de criticul Magda Mihăilescu, va fi lansat joi, 23 ianuarie 2020, ora 18.00, în Sala mare a Institutului Cultural Român.

21
/01
/20

„Gradul de încredere în pseudoştiinţă este direct proporţional cu gradul de neîncredere în ştiinţă”. E una dintre afirmațiile din noua carte a lui Alex Doppelgänger, publicată în colecția Știință a Editurii Humanitas, „Pământul este plat!”.

16
/01
/20

Proaspăt apărută la Editura Uniunii Cineștilor din România, „Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu”, este o elegantă carte-album în care criticul de film Magda Mihăilescu îi aduce un omagiu distinsei actrițe printr-un portret mozaicat în care sunt puse laolaltă convorbiri, confesiuni, mărturii și o bogată colecție de fotografii.

15
/01
/20

O revizitare a biografiei eminesciene prin intermediul fragmentelor de amintiri lăsate de 7 dintre aceia care l-au cunoscut îndeaproape pe poet, precum Ioan Slavici sau I. L. Caragiale.

14
/01
/20

Născut pe 14 martie 1879, la Ulm, în Germania, Albert Einstein murea pe 18 aprilie 1955, în New Jersey. Deținător al Premiului Nobel în fizică (1921), savantul a dus o viață care continuă să capteze interesul.