MAIDAN, regia Sergei Loznitsa, a luat Marele Premiu la Astra Film Festival, 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/maidan-regia-sergei-loznitsa-a-luat-marele-premiu-la-astra-film-festival-2014/

Sâmbătă, 11 octombrie, în cadrul Galei de Decernare a Premiilor au fost anunţate filmele câştigătoare ale celei de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Cinema de la Sibiu – Astra Film Festival. Maidan (regia: Sergei Loznitsa), proiectat în premieră în România la Astra Film Festival 2014, a fost laureat cu Marele Premiu.

Un articol de Liliana Matei|12 octombrie 2014

Un juriu prestigios format din profesioniști de top ai cinemaului au evaluat filmele din secțiunile competiționale: Cristi Puiu (RO) Michael Stewart (UK), Darya Bassel (Ucraina), Sorin Botoșeneanu (RO), Cynthia Close (USA), Nicolas Feodoroff (FR), Mona Nicoară (RO/USA), Diana Tabakov (CZ), Eugenia Vodă (RO) și Yang Yonghi (Japonia).

Maidan (regia: Sergei Loznitsa), proiectat în premieră în România la Astra Film Festival 2014, a fost laureat cu Marele Premiu. O funcție fundamentală a cinemaului documentar este cea de martor al istoriei în desfășurare. Un film ca acesta cere mult curaj și o viziune de bisturiu. Încadratura induce o atenție microscopică asupra detaliilor, fără a uita scara monumentală a evenimentelor pe care le consemnează.
Premiul pentru cel mai bun documentar, competiția Internațional a fost acordat filmului Master Of The Universe (regia: Marc Bauder), care oferă spectatorului șansa unei priviri în interiorul lumii financiare prin intermediul călătoriei conduse cu discreție, dar și cu fermitate, de către un personaj care a aparținut odată acestei lumi. Din aceeași secțiune, The Second Game (regia: Corneliu Porumboiu) a fost răsplătit cu o Mențiune Specială din partea juriului.

Blood (regia: Alina Rudnitskaya) a primit premiul pentru cel mai bun documentar, competiția Europa pentru călătoria într-un sistem instituțional în care agonia se amestecă cu pofta de viață; pentru solidaritatea și umanitatea pe care o descoperă într-o lume săracă și în perpetuă tranziție.

Pentru sensibilitatea cu care regizoarea Teodora Ana Mihaia observă viața unei familii prinse în plasa lumii globalizate, filmul Waiting for August a fost distins cu premiul pentru cel mai bun documentar, competiția România. Documentarului Resolutions 2014 (regia: Mihai Cristian Tranca) i-a revenit premiul pentru imagine, secțiunea România, pentru acuratețea imaginii și coerența discursului vizual.

Sunday Lunch (regia: Dorottya Zurbo) a câștigat premiul pentru cel mai bun documentar, competiția Student. Regizoarea a reușit să intre în intimitatea unei relații fără sentimentalism, iar povestea este riguros structurată dramaturgic. O autoare a cărei carieră merită urmărită. Premiul pentru imagine, competiția Student a fost atribuit filmului Mohamed Tomescu (regia: Olesya Bortnyak; director de imagine: Norbert Fodor).

Pentru modul în care Marmato (regia: Mark Grieco) prezintă efectele devastatoare ale goanei după aur și rezistența unei comunități multiseculare în fața ambițiilor corporatiste obscure, filmul a atras premiul EcoCinematogrAFF. Documentarul evidențiază efectele sociale nefaste ale investițiilor care nu țin cont de niciun aspect comunitar. Filmul a atras reacții pozitive din partea criticilor din toată lumea, mulți considerându-l unul dintre cele mai bune documentare din 2014.

Ceva romantic (regia: Alexandru Buzatu și Ariana Toader), film realizat în cadrul atelierului Sibiul văzut de liceeni, organizat de Asociația Vira în parteneriat cu Astra Film, a primit cele mai multe voturi din partea spectatorilor, obținând Premiul Publicului.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.