Poveştile lui Dede’s – CINEMA, CINEMA…
https://www.ziarulmetropolis.ro/povestile-lui-dedes-cinema-cinema/

Povestea a început cu 29 de ani în urmă*. Am ratat o excursie la munte şi, ca să nu rămân supărat, am fost dus de tatăl meu la film, la Casa de Cultură din Găeşti. Aşa am pătruns în lumea cinematografelor. Îmi amintesc că primul meu film a fost Superman. Din acel moment, împreună cu Dede senior (amator de filme şi fan Spencer Tracy) am cunoscut una din cele mai mari distracţii ale acelor vremuri, mersul la cinema.

Un articol de Dede's (Dan Nicolaie)|13 noiembrie 2015

Nu conta că de pe scaunele cinematografului Gloria din Găeşti, care suportau pe mulţi şi multe, mai împrumutam şi câte un purice – inconvenientul nu era băgat în seamă. Din această sală, câţiva ani mai târziu, când eram licean, mă ridica miliţia, pe mine şi pe alţii de vârsta mea, pentru că, se presupunea, la ora 10 trebuia să fiu la şcoală. Faptul că învăţam după-amiază nu conta.

Tot in Gloria am abandonat pentru prima dată un film, dintr-o neatenţie fatală, am cumpărat bilet convins că rulează Drumul spre Victorie trezindu-mă la Vandana, un sirop indian la mare preţ atunci. Mai există un film care m-a determinat să părăsesc sala de cinema, Dracula un mort iubăreţ, o parodie absolut idioată. Revenind la Vandana, nu am suportat ca în locul filmului de război, pigmentat cu fotbal, să înghit o lălăială la modă. De cinematograful din Găeşti avea să se aleagă praful, ultimul film vizionat acolo fiind Mai iute ca moartea.

Întorcându-mă în timp, imediat după Superman, tot cu Dede senior, am văzut şi primul film pe ecran lat, Vikingii, în Bucureşti, la Luceafărul. De altfel, de câte ori ajungeam în Capitală, năvăleam împreună cu tatăl meu  pe actualul bulevard Elisabeta, strada cu cinematografe cum îi spuneam, unde serveam câte trei pelicule una după alta. Făceam apoi cale întoarsă spre casă, 70 de kilometri.

În vacanţa de iarnă, cura de filme o făceam la Piteşti, unde mergeam la o mătuşă. Chiar şi în satul de pe Argeş rulau destul de des filme, de obicei în sala de sport a şcolii. Nu mă deranja că schimbatul rolelor transforma un film de 90 de minute în unul de 3 ore.

Mai târziu, în studenţie, am început să descopăr cinematografele de cartier din Bucureşti. Pe lângă clasicele Studio, Scala, Patria, Luceafărul sau Corso,  ajungeam adesea la Buzeşti, Griviţa, Favorit şi… Giuleşti, care aveau un aer mai aparte. Odată, împreună cu viitoarea soţie a trebuit să cumpăr mai multe bilete la Cinematograful Giuleşti pentru ca Bravehart să ruleze exclusiv pentru noi doi. Schema o exersasem singur la Buzeşti, unde am văzut Patul conjugal alături de o sticlă de vin şi o armată de şobolani. Nu multe ore mai târziu, echipa de fotbal a României reuşea un egal în Ţara Galilor şi nationala obţinea calificarea la Mondiale.

Dar poate cei mai frumoşi ani de cinefil au coincis cu prima întâlnire cu Cinemateca. Şi, probabil, cel mai stupid moment al vieţii mele de iubitor de filme l-am trăit pe un scaun, la Scala, când, însoţit  de o prietenă de ultimă oră, am decis să văd Tăcerea mieilor. Am revăzut pelicula de mai multe ori, dar nu înţeleg de ce, în acel moment, mi-a produs o stare de greaţă greu de stăpânit. Eroic, am făcut faţă situaţiei.

Ar ma fi Alvin și veveritele*, ultimul film văzut de mine într-o sală de cinema, dar primul pentru cel mai tânăr membru al familiei.

Desigur, aceste filme nu sunt cele mai bune pe care le-am văzut, dar sunt cele care mi-au rămas în memorie dintr-un motiv sau altul. Ar mai fi de zis că într-o zi am căzut de la balconul unui cinematograf aflat  în reconstrucţie – vizionam liniştit Ochii nopții sau că în alta a trebuit să bat bine un bărbat cu altă orientare sexuală decât a mea, care părea mai sedus de farmecele mele decât de Ultimul Samaritean – filmul de pe ecran. Şi poate poate că am mai şi uitat câteva dintre toate aceste momente cinematografice, că om sunt şi eu.

* Text scris în 2008, an în care cinematografia românească producea filme precum: Restul e tăcere, Nunta mută, Podul de flori, Nunţi, muzici şi casete video, Schimb valutar, Boogie, Elevator, Megatron,  Supravieţuitorul şi aşa mai departe.

Foto: CINEMA – cinemagia

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.