Mari actori şi regizori se alătură protestului angajaţilor de la Teatrul „Sică Alexandrescu“ din Braşov
https://www.ziarulmetropolis.ro/mari-actori-si-regizori-se-alatura-protestului-angajatilor-de-la-teatrul-sica-alexandrescu-din-brasov/

Actorii Marius Manole, Teodor Corban, Puşa Darie, regizorii Sorin Militaru, Radu-Alexandru Nica, Vlad Massaci sau Liviu Lucaci îi sprijină pe angajaţii Teatrului „Sică Alexandrescu“ din Braşov, care au demisionat în ultimele zile.

Un articol de Ziarul Metropolis|9 noiembrie 2015

„Colegii mei de la Teatrul «Sică Alexandrescu» din Braşov au nevoie de ajutor. Conducerea teatrului şi-a dat demisia în semn de protest pentru abuzurile pe care o anumită doamnă le face la Braşov. Hai să-i ajutăm! Cu cât se duce vestea, cu atât au şanse mai mari să reuşească. Eu sunt alături de ei!“, a scris Marius Manole, pe pagina lui de Facebook.

Într-un comunicat de presă, instituţia braşoveană a făcut următoarele precizări:

„În semn de protest faţă de abuzurile la care d-na Cecilia Doiciu (director al Direcţiei Relaţii Externe, Cultură şi Evenimente, şi, în acelaşi timp, fost director interimar al Filarmonicii Braşov şi, în prezent, şi al Operei din Braşov, persoană desemnată să coordoneze relaţia dintre Primărie şi instutuţiile de cultură din oraş) supune de mai bine de un an Teatrul „Sică Alexandrescu”, conducerea teatrului şi, implicit, a Festivalului de Dramaturgie Contemporană (Claudiu Goga – director, Mariana Hudişteanu – contabil şef, Oana Borş – secretar literar), a hotărât să îşi dea demisia (n. r. – ulterior, şi şeful Serviciului de Situaţii de Urgenţă din Teatru şi-a dat demisia în semn de solidaritate cu conducerea teatrului, iar actorii au jucat purtând în piept o bulină roşie, pe care scria #stopabuzurilor).

Iată, pe scurt, o selecţie aleatorie privind abuzurile făcute de d-na Cecilia Doiciu – se mai precizează în comunicat:

    • odată cu terminarea reparaţiei Sălii Mari a TSA (anul trecut), d-na Cecilia Doiciu a decis, fără să a ne fi comunicată în scris baza legală, ca Sala Mare a TSA să fie închiriată de către Primăria Municipiului Braşov, banii obţinuţi urmând să intre direct în bugetul Primăriei. A fost astfel limitată posibilitatea TSA de a realiza venituri proprii, conform prevederilor legale. La început, aceste închirieri se făceau fără a se ţine cont de programul de repetiţii şi de spectacole al teatrului. Ulterior, în urma unei discuţii ce a depăşit pe alocuri limita bunului simţ, cu o parte din colectivul teatrului s-a convenit ca aceste închirieri să se facă în zilele de luni, zi nelucrătoare pentru teatru. Din păcate, nici această înţelegere nu a fost respectată de către Primăria Braşov.
    • în luna mai a anului curent, a fost scos la concurs postul de manager al TSA. Directorul TSA a semnalat atunci în scris Primăriei că procedura de concurs adoptată de Primărie încalcă în mod grosolan procedurile legale. La această adresă, d-na Doiciu ne-a comunicat oficial că nu sunt încălcate prevederile legale, pentru ca, după doar două zile, în mod suspect, aceeaşi d-nă Doiciu să ne comunice faptul că acest concurs este anulat. Următorul concurs a fost organizat, aşa cum ceruse directorul TSA, adică cu respectarea prevederilor legale, concurs care nu a avut niciun câştigător (actualul director TSA necandidând). În temeiul legii, după 30 de zile, ar fi trebuit organizat un alt concurs, lucru care nu s-a întâmplat nici până acum!!!
    • din păcăte, atitudinea d-nei Cecilia Doiciu, nu este una adecvată funcţiei pe care o are, existând cel puţin două momente în care a folosit un limbaj agresiv şi ameninţător pentru a o intimida pe contabila şefă a TSA, cu intenţia de a o influenţa în luarea unor decizii
    • nu de puţine ori, d-na Cecilia Doiciu, a dat dispoziţii directe unor angajaţi ai teatrului, subminînd autoritatea conducerii teatrului şi depăşindu-şi în mod flagrant atribuţiile
    • lucrurile au culminat, ieri, când d-na Cecilia Doiciu (în calitatea ei de membru al consiliului de administraţie al TSA), după o discuţie agresivă cu contabila şefă a TSA nu a fost de acord cu preţurile biletelor la spectacolele din Festival, cerând în scris ca preţul acestora să fie egal cu preţul biletelor spectacolelor din repertoriu TSA. Acest lucru este fără precedent, domnia sa fiind de acord ani de zile ca preţul biletelor din festival să fie mai mare ca preţul biletelor din repertoriu. Cu atât mai mult cu cât, subvenţia  de anul acesta a Festivalui a fost diminută, cu doar o lună înainte de începerea evenimentului, cu un procent de peste 25 %, invocându-se faptul că restul de cheltuieli trebuiesc acoperite din venituri proprii. Evident, această condiţionare de diminuare a preţului biletului de festival, pe care ani de zile nu a cerut-o, este făcută cu rea voinţă şi nu din raţiuni de politică culturală“.

Ion Caramitru: „O echipă profesionistă, în care noi credem“

Preşedintele UNITER (Uniunea Teatrală din România), Ion Caramitru, a trimis o scrisoare adresată lui George Scripcaru, Primarul Municipiului Braşov, prin care îşi arată susţinerea faţă de echipa demisionară de la teatrul braşovean.

„Am aflat cu îngrijorare de demisia în bloc a conducerii Teatrului „Sică Alexandrescu” şi a Festivalului de Dramaturgie Contemporană, şi de contextul care a dus la această situaţie. Îngrijorarea noastră vine din faptul că o astfel de echipă de profesionişti recunoscuţi în breaslă, care a stat la conducerea teatrului şi festivalului o perioadă de peste un deceniu, având astfel şi girul şi încrederea dumneavoastră, a ajuns să recurgă la o soluţie atât de radicală într-un moment dintre cele mai dificile, acela în care se fac ultimele pregătiri pentru Festivalul de Dramaturgie Contemporană“, se precizează în scrisoare.

„Prin reprezentanţii săi, UNITER cunoaşte activitatea teatrului şi a festivalului. De aceea, este bucuros să fie partener şi susţinător financiar şi logistic al Festivalul de Dramaturgie Contemporană, unul dintre cele mai reprezentative din ţară, un festival solid şi profitabil, cu un public ce umple sălile până la refuz.
Situaţia creată acum, ar putea duce, însă, la imposibilitate desfăşurării festivalului, ceea ce aduce prejudicii de imagine teatrului, ordonatorului de credite şi tuturor partenerilor. Cu siguranţă, însă, cea mai mare pierdere ar suferi-o publicul braşovean, privat astfel de un eveniment cultural de valoare pe care, cu siguranţă, îl aşteaptă.

Mai mult, pierderea unor profesionişti cu mare experienţă în organizarea unor evenimente culturale s-ar putea dovedi a fi mai grea în contextul în care ştim că Braşovul se pregăteşte pentru canditura la Capitală Europeană 2021.

Însă, dincolo de susţinerea unor echipe profesioniste în care noi credem, lucrul care ne stârneşte îngrijorarea cel mai tare este faptul că sunt încălcate principii fundamentale care stau la baza unei relaţii constructive între o instituţie de cultură şi ordonatorul său de credite.

De aceea, ne exprimăm încrederea că dumneavoastră, împreună cu cei din conducerea teatrului, veţi găsi o soluţie ca Festivalul de Dramaturgie Contemporană să se desfăşoare în bune condiţii şi ca activitatea teatrului să nu aibă de suferit“, mai scrie Ion Caramitru.

11201929_489686537869698_2473537442821706516_n

Într-un mesaj cu un puternic aer de pamflet, postat pe contul său de Facebook, şi actorul Teodor Corban se solidarizează cu protestatarii: „Vă rog prin prezenta să tăiați răul de la rădăcină la Teatrul „Sică Alexandrescu” şi să arătați intransigență tuturor elementelor duşmănoase (aşa-zis „artişti”) care s-au aciuat la conducerea acestei instituții şi care nu colaborează cu organele de drept ale Primăriei. Trebuie să luptați neabătut pentru a reda acest frumos edificiu structurilor de partid şi de stat, unde veți putea organiza şedințe, sesiuni, plenare şi congrese, la finalul cărora să puteți oferi maselor de oameni ai muncii adecvate spectacole atent selecționate de a noastră tovarăşă Doiciu, membru marcant al mai multor instituții de cultură din regiune. P.S. Cică oraşul Stalin nu se mai cheamă Stalin ci Braşov. Păcat. Dar eu am încredere în dumneavoastră“.

Vlad Massaci, regizor: „Dacă ajung să-şi dea demisia contabilii unui teatru, înseamnă că situaţia e peste limita la care mai poţi face bancuri.”

Radu-Alexandru Nica, regizor: „Doamnelor și domnilor politicieni, încetați să mai vedeți teatrele ca pe niște sedii în care să vă desfășurati ședintele de partid, balurile de boboci ale progeniturilor dumneavoastră ori niște clădiri pe care le aranjati mai ales pe dinafară pentru a puncta pozitiv la alegeri!“

Sorin Militaru, regizor: „Teatrul «Sică Alexandrescu» are nevoie de sprijinul nostru. Vă rog să-i ajutăm pe colegii mei, actorii din Braşov. Nu se poate ca la nesfârşit administraţia să se implice atât de brutal în viaţa teatrului.”

Reprezentanţii Primăriei Braşov au declarat că demisia conducerii teatrului este „un act unilateral de voinţă”, menţionând totodată că Festivalul de Dramaturgie Contemporană va fi organizat în continuare, iar preţurile biletelor nu vor fi majorate. Sorin Toarcea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov, a declarat că va fi numit un director interimar, în cel mai scurt timp.

Cecila Doiciu, director al Direcţiei Relaţii Externe, Cultură şi Evenimente din cadrul Primăriei Braşov nu a dorit să comenteze acuzaţiile care i-au fost aduse.

Citiţi şi alte mesaje, pe pagina de Facebook a Teatrului „Sică Alexandrescu“ din Braşov.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.