Marina Abramović și Ulay – dragostea învinsă de drepturile de autor
https://www.ziarulmetropolis.ro/marina-abramovic-si-ulay-dragostea-invinsa-de-drepturile-de-autor/

Marina Abramović, probabil cel mai cunoscut artist performativ la nivel internaţional, a fost dată în judecată de fostul iubit, Ulay, pentru violarea contractului legat de proiectele pe care le-au făcut împreună.

Un articol de Liliana Matei|12 noiembrie 2015

Frank Uwe Laysiepen, care a lucrat mai mult de 50 de ani sub numele „Ulay”, este unul dintre puținii artiști performativi care sunt menționați în manualele de istoria artei. Singurul nume mai cunoscut decât al lui este cel al Marinei Abramović, partenera sa, de viață și de artă, din 1976 până în 1988.

Arta pe care au făcut-o împreună a fost pasională, puternică, revoluționară. Iar relația lor trăiește prin imagini de neșters, cum ar fi cea a lor ținând un arc întins, cu săgeata întreptată spre inima Marinei.

După despărțirea lor, Abramović a devenit faimoasă în toată lumea greție retrospectivei din 2010 de la MoMA (Muzeul de de artă modernă) din New York, unui documentar produs de HBO, reclamelor pentru Adidas și, nu în ultimul rând, prietenilor celebri (printre care Jay Z și Lady Gaga). Ulay, pe de altă parte, a rămas într-un con de umbră, menționează un articol din The Guardian.

Relația dintre Ulay și Marina a fost puternic mediatizată în 2010, în timpul instalației de la MoMA din New York, în care Abramović a stat zilnic pe un scaun, timp de opt ore, și a invitat străini să stea pe scaunul din față și să se uite în ochii ei.

La un moment dat, Ulay a venit și s-a așezat pe scaun, iar Marina a izbucnit în lacrimi și i-a întins mâinile. Era prima oară când se revedeau, după mai mult de zece ani. Filmul întâlnirii lor a avut milioane de vizualizări pe YouTube.

Amintirea acelei experiențe emoționale nu l-a împiedicat pe Ulay s-o dea în judecată pe Marina, spunând că a încălcat un contract pe care l-au semnat în 1999 și care se referă la operele pe care le-au creat împreună. Artista le-ar fi spus reprezentanților galeriilor de artă să o treacă doar pe ea ca autor al acelor lucrări.

Ulay pretinde că n-a primit rapoartele corecte legate de vânzări și că a a fost plătit doar de patru ori, de-a lungul a 16 ani. Fiecare operă a lor se vinde pentru sume cu cinci sau șase zerouri în coadă, din care el ar fi primit, de-a lungul anilor, doar 31 000 de euro. „Ea nu e doar un fost partener de afaceri. Întreaga operă a făcut istorie. Acum e în manualele școlare. Dar ea interpretat lucruri greșit, în mod intenționat, sau mi-a exclus numele.”

Avocatul lui Abramović spune că aceasta respinge acuzațiile lui Ulay și că întregul proces este abuziv și declanșat cu scopul de a-i distruge reputația. „Clienta mea își va apăra drepturile și reputația prin toate mijloacele legale”, a menționat el.

Când cuplul s-a separat, în 1988, au decis să marcheze sfârșitul relației printr-o creație artistică pe care au numit-o „The Lovers” (Iubiții). Amândoi au plecat dintr-un capăt al marelui Zid Chinezesc, au mers 2 500 km, s-a întâlnit pe drum, s-au îmbrățișat și s-au despărțit, pentru ultima oară.

Ulay spune că, ulterior, i-a vândut Marinei arhiva fizică, care a fost de acord să o păstreze și să supervizeze producția unor materiale video, foto sau performative, care urmau să fie vândute. Profiturile urmau să fie împărțite: 50 % galeriei, 30% lui Abramović și 20% lui Ulay.

În cadrul procesului intentat, Ulay pretinde că a primit un procent mult mai mic din încasări. În plus, Marina l-ar fi împiedicat să includă imagini ale operelor coproduse în cartea publicată anul trecut, „Șoapte: Ulay despre Ulay”.

02
/09
/19

"Știți ceva? Dat fiind că, așa am citit, Facebook-ul e un drog, iar eu am nevoie de o doză nouă, vin încă de săptămâna asta cu un nou artist pe-aici. Nu de alta, dar curând începe FILIT, iar zidul meu virtual va trebui să facă față cu brio evenimentului. Așa încât poftim ce-mi vine să zic acum: IRLO. Adică acel IRLO pe care mai toată lumea îl cunoaște ca muralist, cum îi place (și) lui să-și spună." - Lucian Dan Teodorovici

26
/08
/19

Artistul spaniol Lidó Rico vine în premieră la București, pe 4 septembrie 2019 pentru a deschide expoziția Brain inside(out) la Galeriile Carol, începând cu ora 18.00. Sculpturile lui Lidó Rico au la bază studii neurologice amănunțite, expuse în întreaga lume, lucrările sale au stat alături de cele ale lui Damien Hirst.

26
/08
/19

"Du-te! Îmbrăţişează Columna infinirii cu palmele mâinilor deschise. Apoi, înălţându-ţi ochii, priveşte-o şi vei cunoaşte, astfel, într-adevăr, sinele cerului." - Constantin Brâncuși. Turnată în fontă în septembrie 1937 la Atelierele Centrale din Petroșani, Coloana (cu o înălțime de 29, 35 metri) a fost inaugurată la 27 octombrie 1938.

21
/08
/19

„Cultura de masă în Epoca de Aur - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra” este un proiect de cercetare ce prezintă și analizează politicile culturale din perioada lui Nicolae Ceaușescu, declinat în expoziție și publicație. Lansarea cărții omonime are loc pe 23 august 2019 la ora 11.00, în expoziția găzduită de Muzeul Nicolae Minovici București.

14
/08
/19

Pavilionul de Artă București — Art Safari va oferi, în premieră, iubitorilor de artă șansa de a admira expozițiile, în cadrul unor tururi nocturne. Experiența vizitării pe timp de noapte a Pavilionului va include, pe lângă tururi ghidate, sesiuni de pictură live (o lucrare de artă creată sub ochii vizitatorilor) și muzică live. Art Safari – ediția 2019 va avea loc între 27 septembrie și 6 octombrie, la Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității.

13
/08
/19

În luna august Happy Cinema București prezintă trei documentare din seria “Expoziții pe marele ecran”: din 16 august Van Gogh & Japan, din 23 august Young Picasso și din 30 august Goya: Visions of Flesh and Blood.

02
/08
/19

Ultima lună de vară vine cu evenimente culturale de impact, precum Festivalul Anonimul, în Delta Dunării, Festivalul de Teatru Independent Undercloud, la Muzeul Țăranului din București, sau Festivalul Internațional George Enescu, ce-și deschide porțile în ultima zi din august.

31
/07
/19

Pavilionul de Artă București — Art Safari, cel mai amplu eveniment dedicat artei din România, va găzdui, în premieră, un pavilion dedicat exclusiv artei secolului XXI: Pavilionul Supercontemporan. „Young Blood. Arta timpului tău”, curatoriat de Mihai Zgondoiu. Art Safari – ediția 2019 va avea loc între 27 septembrie și 6 octombrie, la Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității.