Marius Manole și Radu Afrim încheie seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului
https://www.ziarulmetropolis.ro/marius-manole-si-radu-afrim-incheie-seria-celor-100-de-episoade-ale-hektomeron-ului/

Unul dintre cei mai titraţi actori români ai ultimilor ani, Marius Manole joacă pentru prima oară pe scena Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova, într-un performance inedit în regia lui Radu Afrim.

Un articol de Petre Ivan|20 aprilie 2021

Cu acest one-man show, cei doi vor închide seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, un amplu proiect teatral urmărit online de spectatorii din întreaga lume. Evenimentul se va desfășura sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30 și va putea fi urmărit online, gratuit, pe www.hektomeron.com. 

Pornind de la Decameronul scris de Giovanni Boccaccio acum mai bine de 650 de ani, Hektomeron a prezentat cele 100 de povești ale autorului într-un moment în care izolarea, teama și moartea sunt prezente în lumea de acum, așa cum au fost prezente și în Florența anilor în care Decameronul a fost scris.

Hektomeron a debutat la jumătatea lunii ianuarie a acestui an și a fost urmărit online de mai bine de o jumătate de milion de spectatori din 147 de țări. În fiecare zi, de la debutul proiectului, pe website-ul dedicat proiectului s-a transmis în regim de live streaming din Sala “I.D. Sîrbu” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova câte o poveste din cele 100 ale Decameronului lui Boccaccio, fiecare fiind regizată de către un alt artist dintr-o țară diferită. 100 de regizori din 100 de țări au fost implicați în acest proiect grandios, unic în lume.

Cu toții ne întrebăm poate care este cea mai bună definiție pentru această formă de artă, în astfel de timpuri, în vremuri care sunt atât de stranii, încât unii cred există alte priorități ale societății. Și totuși, trebuie să amintim mereu tuturor și nouă înșine că teatrul nu este un capriciu, ci o nevoie absolută a ființei umane. De ce? Pentru că ne aduce împreună. Așadar, prin Boccaccio, prin această minunată companie de actori români, prin implicarea atâtor artiști din atât de multe țări din toată lumea, putem să fim cu toții împreună, să visăm împreună: acesta este mesajul pe care teatrul ar trebui să-l transmită. Așa că fiți pregătiți, conectați-vă și începeți să sărbătoriți, uitându-vă la Hektomeron, comuniunea prin teatru!

Octavian Saiu, profesor, cercetător și critic de teatru

Marius Manole și Radu Afrim sunt artiștii români care vor încheia, așadar, seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, cei doi pregătind episodul cu numărul 100: ziua 10, poevestea 10, din Decameron-ul lui Boccaccio.

De-a lungul timpului, cei doi artiști au avut o colaborare prolifică, lucrat împreună nu mai puțin de 8 spectacole, toate relevante în peisajul teatral, de la Plaja de Peter Asmussen, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, LAV (lectură) de Stefan Lindberg la Teatrul Act, și America-ştie-tot de Nicole Duţu, la Teatrul Luni de la Green Hours, în 2004,  Avalanşa de Tuncer Cücenoğlu (2010), Năpasta de I.L. Caragiale (2012), Hoți de Dea Loher (2014), până la spectacolele cele mai recente: Pădurea spânzuraților după Liviu Rebreanu (2018), Trei suroriun scenariu (ne) firesc de liber după Cehov (2019), Între noi e totul bine de Dorota Masłowska, toate făcute la Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București.

Coincidență sau nu, în anul 2016, atât Marius Manole cât și Radu Afrim au fost decorați de către Președintele României cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, categoria D Arta spectacolului.

Pentru rolurile Bătrânica apatică, Actorul din Între noi e totul bine, Marius Manole a primit primul Premiu UNITER din carieră, Manole având în palmares, până la acel moment, 4 nominalizari: Premiul pentru debut, pentru rolul Paulie din Drept ca o linie, regia Radu Apostol, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila (2003), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Șarik din Inimă de câine, regia Yuri Kordonsky (2006), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Lopahin din Livada de vişini, regia Felix Alexa (2011), Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru Povestitorul din Două loturi, regia Alexandru Dabija (2013), roluri create la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.

Radu Afrim este unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru români. A câștigat 3 Premii UNITER pentru cea mai bună regie, pentru spectacolele Plastilina de Vasili Sigarev la Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti (2006), joi.megaJoy de Katalin Thuróczy, la Teatrul Odeon (2007), Tihna de Attila Bartis, la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós” (2016). Pe lângă acestea se adaugă și alte 3 nominalizări la aceeași categorie, pentru spectacolele Alge – Bernarda’s House Remix, după o idee de F. G. Lorca la Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe (2003), Omul Pernă de Martin McDonagh la Teatrul „Maria Filotti”, Brăila (2009), Năpasta de I.L. Caragiale  la TNB (2013). De altfel, spectacolele create de Radu Afrim se bucură constant de aprecierea publicului de specialitate, mărturie fiind numeroasele premii și nominalizări obținute de-a lungul timpului. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon (Off), pentru spectacolul Mansarde à Paris/ Les détours Cioran de Matei Vișniec montat la Luxemburg.

La Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Radu Afrim a montat până acum 3 producții: Dacă am gândi cu voce tare de Adnan Lugonić (2017), Casa cu suricate de David Drábek (2019) și, în octombrie anul trecut – Inimă și alte preparate din carne de Dan Coman, despre care jurnaliștii culturali au scris că este „cea mai bună cronică a pandemiei” – Horia Ghibuțiu.

Universul său scenic e totdeauna recognoscibil. Spaţiul imaginat de el, cu fine alunecări în afara realului, de fapt «cu un supliment de realitate», cum îi place artistului să spună în interviuri, e inconfundabil. Comicul său uşor grotesc, cel mai adesea unul al retardului, cu infuzii de aburi suprarealişti, se vede dublat tot timpul de vulnerabilitatea neexprimată, dureroasă a (anti)eroilor. Jucăuş – alăturând inocenţa – în amestec neprecizat –, cu derizoriul, teatrul său garantează evadarea din cotidian. Cele două trăsături se mulează perfect pe sensibilitatea publicului de acum. Ca şi faptul că regizorul montează – un credo asumat şi repetat –, numai texte din dramaturgia de azi. Universul lui recompune, în notă relaxată, un corpus al temelor şi tonurilor recente, al modurilor de reprezentare a lumii în arta contemporană. Radu Afrim oferă date despre zeitgeist-ul european cu abrupte infiltraţii româneşti.

Cristina Rusiecki, Țesuturile fragilității,

Ed. Tracus, 2012, 2016 (versiunea în limba engleză)

 

Ultimele episoade ale Hektomeron-ului vor fi transmise online, după următorul program:

 

Marți, 20 aprilie 2021, ora 21:30

Episodul 96.

Regizor: Koen Verheijden / Olanda

Actor: Monica Ardeleanu

 

Miercuri, 21 aprilie 2021, ora 18:00

Episodul 97.

Regizor: Igor Annaklychev / Turkmenistan

Actor: Cătălin Mihai Miculeasa

 

Joi, 22 aprilie 2021, ora 17:00

Episodul 98.

Regizor: Benny Lim / Singapore

Actor: Iulia Colan

 

Vineri, 23 aprilie 2021, ora 21:30

Episodul 99.

Regizor: Clau Espinola / Paraguay

Actor: Iulia Lazăr /

 

Sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30

Episodul 100

Regizor: Radu Afrim

Actor: Marius Manole

 

Toate episoadele se pot urmări gratuit, pe website-ul www.hektomeron.com. Vizionarea se poate face de pe laptop, PC, telefon mobil, tabletă și nu este necesar un cont de acces. 

Proiect: HEKTOMERON

Perioada de desfășurare: 15 ianuarie – 24 aprilie 2021

Difuzare: www.hektomeron.com

Producător: Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova

Hektomeron – behind the scenes: https://youtu.be/WjJMRAj9m6g  / https://youtu.be/mLjgzVKlwCg

TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA este o instituție culturală românească de prestigiu a cărei lungă și bogată istorie de 170 de ani a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcărete, prezentate în cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din întreaga lume dar și cu imensul succes internațional al Festivalului Shakespeare, care aduce în România spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani.

Acum, cu o viziune contemporană, Naționalul craiovean abordează perspectivele prezente și viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale.

https://tncms.ro

https://www.facebook.com/tncms.oficial

https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova

Foto cu Marius Manole: Alex Gâlmeanu
Foto cu Radu Afrim: Cristian Floriganță

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”