Matei Copil Miner – Povestea din spatele poveştii
https://www.ziarulmetropolis.ro/matei-copil-miner-povestea-din-spatele-povestii/

Alexandra Gulea este regizorul şi scenaristul peliculei Matei Copil Miner, filmul care spune povestea unui băiat din Valea Jiului, rămas cu bunicul său, părinţii fiind plecaţi la muncă, în Italia.

Un articol de Andrada Văsii|27 noiembrie 2013

Alexandra Gulea este regizorul şi scenaristul peliculei „Matei Copil Miner“, filmul care spune povestea unui băiat din Valea Jiului, rămas cu bunicul său, părinţii fiind plecaţi la muncă, în Italia.

Matei Copil Miner a intrat în cinematografe vinerea trecută, distribuit de Independenţa Film.

Premiera de gală a avut loc joia trecută, pe 21 noiembrie, cu o sală arhiplină. La ieșirea din sala de cinema, mulți spectatori au ținut să stea de vorbă cu Alexandra Gulea, în dorința de a-și exprima satisfacția de a fi văzut un film care le-a stârnit emoții puternice.

La întrebarea „De ce a ales să facă acest film tocmai în acest moment al carierei sale”, Alexandra Gulea a răspuns: „Când am luat decizia de a scrie un film de ficțiune, am simțit nevoia să îl concep ca pe o confesiune, de poziționare. Trebuia să încep cu copilăria, iar experienţa morţii, ca punct de ruptură, să devină o temă centrală”.

„Un film care se adresează atât adulților, cât și copiilor”, spune producătorul Thomas Ciulei – „o poveste despre copilărie pe înțelesul celor mici, dar în care orice părinte se poate regăsi. Povestea lui Matei este povestea multor copii din România. În ciuda experiențelor dramatice prin care este nevoit să treacă, Matei are șansa fie un învingător.”

O poveste de viaţă prin ochii lui Matei Copil Miner

Filmul este inspirat din cazurile reale, din păcate, extrem de numeroase, ale copiilor abandonaţi de părinţii obligaţi de sărăcie să muncească în străinătate. Personajul principal din filmul Matei Copil Miner, Matei, are ca punct de pornire un asemenea caz, un copil pe care Alexandra Gulea l-a întâlnit în urmă cu mai mai mulţi ani, cu ocazia unei filmări în Gara de Nord.

Citiţi şi: Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“

O parte din personajul Matei se numeşte, de fapt, Ionel. În anii ‘90, Ionel era unul dintre primii copii ai străzii de după revoluţia din Decembrie 1989. Copil de miner, el fugise de-acasă, din Valea Jiului, ajunsese la Bucureşti şi îşi făcea veacul prin Gara de Nord.

Alexandra Gulea l-a cunoscut şi ulterior l-a urmărit, spune ea, „pe drumurile pe care l-a dus viaţa: la un cămin, la o casă pentru copii cu dizabilităţi, apoi la spital, suferind de tuberculoză”. Acum, Ionel are peste 20 de ani şi trăieşte în Italia.

Pentru primul ei film de ficțiune, Alexandra Gulea a revenit în Valea Jiului, la Uricani. „Ca să găsim copilul pentru film, am mers în toate şcolile din Valea Jiului şi am văzut la probe sute de băieţi între 10-12 ani. Alexandru a apărut cu foarte puţin timp înainte de filmare. A dat o probă pentru un copil care trebuia să cânte în film. Când l-am auzit cântând mi-a fost clar: îl găsisem. Un copil de miner muzician.”

Matei Copil Miner

Alexandru Czuli, în filmul „Matei Copil Miner“

Alexandru Czuli, cel ales pentru rolul lui Matei, este pasionat de muzică. Lui Alexandru i-a fost uşor să se adapteze la multe repetiţii sau duble. „Fluieratul lui Matei exista în scenariu, dar secvenţele în care cântă la chitară au apărut odată cu Alex”, povestește Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea, regizoarea filmului, îşi aminteşte: „La Antipa eram cu toţii încărcaţi de atmosfera muzeului în şantier, cu mamuţi sub plastic şi urşi în pungi de gunoi. Era o atmosferă halucinantă, ireală. La Antipa, lui Matei i se revela o lume, care în pofida prezenţei morţii, traversează epocile. Acolo intelege noţiunea de evoluţie.”

Băiatul din rolul lui Matei, Alexandru Czuli, nu este singurul din film care nu are nici o legătură cu meseria de actor. Personajul la care Matei fuge de-acasă într-o primă fază se numeşte Izidor şi este chiar cioban la o stână. Pe ciobanul Izidor, Alexandra Gulea l-a cunoscut încă de la primele incursiuni în Valea Jiului. Ea îşi aminteşte: „Îl enervau îngrozitor dublele… Mai ales că în ziua în care filmam s-a născut mielul din film şi Izidor era preocupat de animalele lui.”

Şi una din femeile care se ocupă de bunicului lui Matei când acesta este grav bolnav este tot din Uricani şi se numeşte Gheorghiţa. Alexandra spune: „Pentru mine era esenţial să lucrez cu oameni din Vale. Am rămas foarte legată de locul acela“.

Foto credit: Cinemagia, Nicu Ilfoveanu, Matei Copil Miner

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.