Mecanica inimii – repetiţii deschise cu publicul la Teatrul Bulandra
https://www.ziarulmetropolis.ro/mecanica-inimii-repetitii-deschise-cu-publicul-la-teatrul-bulandra/

Am văzut şase spectacole regizate de Chris Simion în stagiunea 2012-2013. Regizoarea montează atât în teatre-cafenea, cât şi în teatrele clasice şi în sălile de cinema. Oriunde şi-ar duce spectacolele, acestea sunt jucate cu sala arhiplină, locurile fiind suplimentate de fiecare dată, indiferent de vechimea montării.

Un articol de Judy Florescu|16 aprilie 2014

Nu-mi doresc să aflu prea curând ce-i mână pe oameni să aleagă spectacolele lui Chris Simion, dar mi-am dorit să ştiu care a fost gândul ce i-a adus în sala Liviu Ciulei a Teatrului Bulandra, la repetiţiile obişnuite pentru spectacolul „Mecanica inimii“. Chiar regizoarea spunea pe Facebook că ne invită să vedem cum se face plăcinta şi nicidecum la plăcinta gata făcută.

Urma să asist la un soi de lecție de regie, cu întreruperi nenumărate ale replicilor actorilor și oareșce tensiuni dintre distribuție și regizor, care probabil s-ar fi diminuat sau amplificat în funcție de gravitatea greșelilor tehnice sau actoricești. Decorul ar fi fost singurul care ar trebui să scape necorectat de la repetiții.

Mecanica inimii Foto Oana Monica Nae

Actorii Maia Morgenstern şi Marius Manole, în „Mecanica inimii“.
Fotografii: Oana Monica Nae

Chris Simion deschide sesiunea de repetiții care se apropia de miezul nopții, spunându-ne că se vor relua scene, vom sta până dimineață și că trebuie să acoperim cu aplauze fiecare greșeală a actorilor. Mă pregătesc în gând să văd zorii zilei ieșind din Teatrul Bulandra împreună cu toți ceilalți curioși care au venit în număr substanțial să vadă cum se brodează miracolul spectacolului pe scenă.

Iată că începe. Vocea joasă și impetuoasă a Maiei Morgenstern denotă un exemplu de feminitate impunătoare, pe care nici măcar rolul său de moașă-vrăjitoare Madlene nu îl poate ascunde. Personajul interpretat de actriţă conferă stabilitate și cursivitate acțiunii piesei, dar îl destabilizează pe micul Jack (Marius Manole), pentru că îi distorsionează percepția asupra iubirii: „Să-i spargi ochiul cuiva nu e atât de grav pe cât ar fi să te îndrăgostești“, îi spune ea.

Jack are cusut în inimă un ceas care îl ajută să trăiască. Ceasul se va strica, dacă băiețelul se va îndrăgosti. Şi asta îl va ucide. Cu toate acestea, Jack pornește în căutarea iubirii vieții sale, dispus să îi dăruiască ultima bătaie a inimii sale-ceas.

«Mecanica inimii»: prospeţime

Pe drumul său ales cu prețul vieții, Jack întâlnește multe tentații. Este avertizat mereu de inima-ceas să nu cedeze. Pentru aflarea marii iubiri, Jack înfruntă necunoscutul, se împrietenește cu magicieni, se angajează la circ și se luptă cu dușmanul său din școala primară, Joe, interpretat de Șerban Pavlu. Actorul a fost inclus în distribuţie cu doar trei zile înainte de repetiţiile la care am asistat, deşi primele repetiţii avuseseră loc în luna octombrie 2013.

În seara de 12 aprilie, Marius Manole era la al patrulea spectacol, iar energia pe care o afișa prin mișcare, gesturi și dans stârnea un paradox față de vocea un pic răgușită de la celelalte trei spectacole: „Două liniuțe“ la Godot Cafe, „Lecția de violoncel“ la Teatrul Metropolis, „Noi4“ la Green Hours. Iubitorii spectacolelor de teatru în care joacă Marius Manole l-au urmat și la Bulandra, pentru a vedea cum lucrează la noua producție, „Mecanica inimii“.

Mecanica inimii Foto Oana Monica Nae

Marius Manole şi Marian Râlea, într-o scenă din spectacolul regizat de Chris Simion

Nu mi-am dat seama cum au zburat orele, tot văzând oameni (Medeea Marinescu, Marian Râlea, Șerban Pavlu, Marius Manole, Maia Morgenstern) care nu se opreau din lucru și care nu se aflau acolo pentru a-și irosi timpul. Ei ne invitaseră să vedem o altă parte a strălucirii teatrale – de la prima scânteie până la văpaia ce se transformă în spectacol.

Greșelile au venit mai mult din partea tehnică, iar faptul că actorii reluau scenele fără indicații regizorale, doar cu ajutorul sufleurului, au format un adevărat document despre teatru. Actorii sunt oameni care îşi recreează în permanență personajele, pentru ca noi, spectatorii niciodată mulțumiți, să nu ne plictisim singuri în scaun.

O producție precum „Mecanica inimii” aduce prospețime în aerul îmbâcsit al teatrelor instituționalizate și ne îndeamnă să ne imaginăm realitatea peste propriile limite. Poate că nu ar fi trebuit să se numească „repetiții“, ci muncă la un spectacol de teatru, muncă pe care noi, spectatorii, o definim prin câteva adjective și multe, multe interjecții.

Spectacolul va avea premiera la Teatrul Bulandra pe 30 aprilie, la ora 21.30, în Sala „Liviu Ciulei“.

Video: Judy Florescu / Ziarul Metropolis
Foto din spectacolul „Mecanica inimii“ – Oana Monica Nae

21
/04
/23

Despre Corina Sîrghi, cea care și-ar fi dorit să se nască în Sicilia, cea care crede că zambilele miros a un nou început, cea care are o slăbiciune pentru cuvântul „șarlatan“, Corina care bea prosecco și care ar întinde mese de dimineața până seara. Despre ea și despre alfabetul vieții ei, în rândurile următoare.

21
/04
/23

Ultima săptămână a lunii aprilie aduce pe scena Operei Naționale București titluri de operă și balet din repertoriul clasic universal precum „Nabucco" de Giuseppe Verdi, „La Bohème" de Giacomo Puccini, „Raymonda" de Alexander Glazunov și „La Traviata" de Giuseppe Verdi, dar și o seară de lieduri intitulată „Moşteniri muzicale" închinată compozitorului Marțian Negrea.

21
/04
/23

Mai sunt 4 zile până când noul serial western „Django” va fi difuzat în premieră exclusivă în România de Focus Sat. Producția filmată integral în România este un western complet diferit de canoanele genului, care are în distribuție nume celebre precum Matthias Schoenaerts, Noomi Rapace, Lisa Vicari, Nicholas Pinnock și promite să ofere o experiență TV unică.

21
/04
/23

Festivalul Internațional „Vara Magică" invită pentru a 12-a vară consecutiv iubitorii de muzică clasică aflați în București în sezonul cald să vină la seria de opt concerte camerale și simfonice ce se va desfășura între 5 iulie și 23 august, în serile de miercuri, de la ora 19.30, la Ateneul Român.

20
/04
/23

Spotlight – Bucharest International Light Festival revine între 21 şi 23 aprilie la Bucureşti cu noi experienţe şi locaţii în premieră. Cea de-a şaptea ediţie Spotlight Festival se numeşte ”Geometry of the City” şi transformă Calea Victoriei şi ARCUB – Hanul Gabroveni prin spectacole de video mapping, proiecţii de lumină şi instalaţii multimedia din Franţa, Austria, Ungaria şi România.

20
/04
/23

Expoziția colectivă centrală Chronic desire – Sete cronică, inaugurată odată cu Deschiderea Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, va avea finisajul în acest sfârșit de săptămână. Evenimentul ce se va desfășura pe parcursul a trei zile va conține ateliere, dezbateri, performance, tururi ghidate și concerte care intră în dialog cu sau activează lucrările din expoziție.

20
/04
/23

Doar o zi ne mai desparte până la cel mai așteptat spectacol de muzică și dans, susținut de Georgian Legend. Cei mai apreciați 40 de artiști georgieni de muzică și dans, revin mâine 21 aprilie pe scena Sălii Palatului din București cu show de excepție. Prințese și prinți ai dansului vor încânta publicul cu dansuri pe melodii georgiene din vremuri de poveste, demult apuse.

20
/04
/23

„E cool să fii pe COOLsound” a avut loc la CREART (Teatrelli), miercuri, pe 19 aprilie. Una dintre noile direcții de dezvoltare anunțate ale COOLsound este promovarea reprezentanților așa-numitei Generații Z, viitori artiști, absolvenți ai facultaților de arte, sau încă masteranzi ori doctoranzi, aflați la început de carieră sau care încă își caută drumul.