Milk. Honey. Blood – Roman Tolici la palatul Știrbei, 23 mai – 5 iulie
https://www.ziarulmetropolis.ro/milk-honey-blood-roman-tolici-la-palatul-stirbei-23-mai-5-iulie/

Din ce în ce mai precarul spaţiu al palatului Știrbei de pe Calea Victoriei găzduieşte, între 23 mai şi 5 iulie, expoziţia Milk. Honey. Blood a artistului Roman Tolici, organizată de Zorzini Art Gallery, curator al manifestării fiind Adina Zorzini.

Un articol de Ştefania Dumbravă|19 iunie 2014

Desfășurată în patru săli de la parterul clădirii, expoziția propune un realism fotografic aparent, deturnat de sugestii simbolice spre reprezentarea a trei componente fundamentale ale naturii umane: spiritualitatea, sociabilitatea și angoasa.

Titlurile lucrărilor expuse, notate fugar cu creionul pe tencuiala scorojită a pereților, aduc vocea artistului în prezentul privirii, actualizând o subiectivitate uneori literal-cinică, precum în titlurile lucrărilor care alcătuiesc tema Blood, alteori ludică, așa cum se impun numele de zeități și profeți din seria Milk.

Milk transformă populația de figurine ludic-himerice ale iepurilor recurenți în creația lui Roman Tolici (seria The Gospel According to Santa Claus) într-un panteon cumințit de zeități și profeți ale căror atribute simbolice fac apel, spre identificare, la inventarul ireductibil intrat în cultura universală.

roman tolici

Suspendată imponderabil și atemporal în sfere, mitologia recapitulată de artist se supune, prin transparență și repetiția perfect egală, unei serialități uniformizatoare care este la rândul ei sugestivă.

Secvențialitatea caracterizează și ansamblul celor zece lucrări din seria Honey, ale cărei episoade surprind instanțe ale sociabilității. Capului de serie, Zero, îi conferă tonul unei critici sociale și artistice atât titlul, cât și citarea unui fragment din cornișa Palatului Parlamentului din București (în care își găsește loc și Muzeul Național de Artă Contemporană), deasupra căruia siluetele negre ale unui stol de ciori punctează cerul.

Seria Blood, dedicată fantasmelor și conflictelor spiritului uman, este dominată, după cum cu fidelitate sintetizează titlul său, de simboluri a căror însângerare le denunță superficialitatea și substratul sinistru (Bloody Victory, Bloody Dollar, Bloody Curtain).

Li se alătură reprezentările terorii (Bloody Draco), inutilității finale a conflictului și eroismului (Bloody Memorial), fragmentării (Bloody Hand, Bloody Penis). Finalmente, între ochiul însângerat și șarpele decapitat, autoportretul (Bloody Self-Portrait) instaurează mântuitor spiritul artistului în acest univers al supra-realității cotidiene încărcate de angoasă.

roman tolici

Preocupat constant de fotografie și mediul video, Roman Tolici translează aceste interese și în pictura sa, unde realitatea vizuală familiară este citată pentru a fi subordonată unui mesaj al cărui ton cinic este atenuat de un spirit ludic îndreptat spre interogarea hiper-sensibilității artistice în context social.

Roman Tolici, născut în 1974 la Ghetlova, pe teritoriul basarabean atunci parte din U.R.S.S, este absolvent al Universității Naționale de Arte din București. Activ în expoziții de grup din anul 2000 și organizând constant manifestări personale din 2002 până în prezent, este interesat de medii de expresie diferite: pictură, video, bandă desenată.

roman tolici

21
/10
/22

Finalul lunii octombrie aduce două expoziții noi în spațiile neconvenționale ale Celulei de Artă – pe 22 octombrie, la Galeria Verticală by Celula de Artă, găzduită de Random Space (str. Popa Petre nr. 21) va avea loc vernisajul „Let’s run back to a zero point. Look inside” a artistei Marina Aristotel, iar pe 24 octombrie, la Celula de Artă din Bd. Carol nr. 53, Daniel Loagăr aduce „Protoype for Future Cities”.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

04
/10
/22

Gaep prezintă „Ecologies of Repair” (10 septembrie – 5 noiembrie 2022), o expoziție de lucrări noi de la opt artiste emergente – Amaia Molinet, Anca Bucur, Andreea Medar & Mălina Ionescu, Diana Popuț, Lucia Ghegu, Stanca Soare și Thea Lazăr – care aduc în discuție relația umanului cu non-umanul și dinamicile construire-distrugere, risipă-creație, extracție-adiție.

02
/10
/22

Un fotograf român explorează pentru prima dată viața sălbatică prin prisma emoțiilor transmise de păsări și animale. Este vorba despre Rareș Beșliu și expoziția „Emoții”, un preview al albumului fotografic cu același nume, ce va fi lansat în primăvara anului viitor.