„Mo”. La limită ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/mo-la-limita-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Cu Dana Rogoz, Mădălina Craiu şi Răzvan Vasilescu în distribuţie, „Mo” (2019), scris şi regizat de Radu Dragomir, este un debut pe alocuri stângaci, dar în final onorabil, care are curajul de a aborda un subiect sensibil.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 septembrie 2019

„Mo” (2019), debutul în regie al lui Radu Dragomir, începe cu un cadru ca dintr-un film românesc realist: două fete sunt conduse la gară de mama uneia dintre ele şi se urcă în tren, pentru a merge la un examen la Bucureşti.

Imediat însă, când cele două studente s-au instalat în compartiment şi trenul s-a pus în mişcare, camera de filmat se opreşte pe una dintre ele. Fata, tunsă scurt, îşi pune căştile pe urechi, aşa că pe coloana sonoră izbucneşte un fragment de melodie rock, iar pe ecran apare numele personajului, cu roşu aprins, care este totodată şi titlul filmului: Mo.

Este un început proaspăt şi neaşteptat, iar surpriza este accentuată şi de descoperirea că în rolul tinerei este actriţa Dana Rogoz, cunoscută în special pentru emisiuni şi seriale de televiziune.

După acest moment reuşit, ce sugerează că am putea avea de-a face cu un alt fel de film românesc, urmează câteva scene lipsite de vitalitate, schematice. Sunt momente care aduc mai mult a producţie de televiziune şi care sunt parţial salvate de forţa jocului Danei Rogoz, interpreta unui personaj rebel.

Secvenţa examenului, când cele două colege şi prietene, Mo şi Vera (foarte bună şi interpretarea Mădălinei Craiu), sunt prinse încercând să copieze, este ratată, din cauza unei mizanscene şi a unui decupaj stângace, dar şi de o supralicitare a jocului exuberant al lui Răzvan Vasilescu, distribuit în rolul profesorului.

Neconvingător este şi momentul când fetele, după ce se plimbă prin oraş ţinându-se de gât ca în adolescenţă, îl întâlnesc seara pe profesor într-un restaurant din Centrul Vechi al Bucureştiului şi primesc invitaţia de a merge la el în apartament, pe care ele o acceptă, dintr-un amestec de provocare, curiozitate şi speranţa că îşi vor asigura totuşi examenul.

De aici încolo însă, filmul, care are o durată de nici 80 de minute, se redresează, deşi constrastul tot mai accentuat dintre realismul fetelor şi excentricitatea, revelată în intimitatea locuinţei, a personajului alunecos al lui Răzvan Vasilescu este uşor artificial.

Dar jocul imprevizibil, tensionat şi riscant, la limita dintre atracţie şi abuz, pe care Mo şi profesorul încep să îl facă sub privirile Verei are o energie bună, pe care Radu Dragomir o construieşte cu abilitate şi o încheie credibil, evitând pericolul simplificării.

„Mo” va intra în cinematografe la 4 octombrie, fiind distribuit de Bad Unicon.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.