Moda în “Jocurile Foamei”: stil versatil și extravagant
https://www.ziarulmetropolis.ro/moda-in-jocurile-foamei-stil-versatil-si-extravagant/

Deşi, cu acest ultim film al francizei (“Jocurile Foamei: Revolta – partea 2”) se închide cercul celor trei ani în care Jennifer Lawrence a intrat în pielea lui Katniss Everdeen, gaiţa zeflemitoare rămâne un model de stil şi look pe care nu îl vom uita prea curând.

Un articol de Liliana Matei|5 decembrie 2015

Am văzut-o la început modestă şi temătoare, apoi am descoperit că e ambiţioasă şi necruţătoare, dar şi că crede în valorile universale ale binelui şi frumosului. Apoi am descoperit-o în suferinţă, încercând să îşi revină şi acum o regăsim mai puternică şi mai sigură pe ea ca niciodată. Stilul ei s-a transformat în consecinţă.

Poate cea mai bună lecţie de stil pe care ne-o dă Katniss, de-a lungul celor patru pelicule din franciza Lionsgate, este că orice neplăcere spontană se depăşeşte cel mai uşor cu o dispoziţie şi coafură bune.

Dar care sunt elementele stilului ei unic? Centura multifuncţională, dieta de supravieţuitoare, arcul şi săgeata, trainingul riguros şi lejeritatea cu care face trecerea între ţinutele de luptă şi cele elegante, ample. Cu siguranţă, însă, cel mai important aspect al look-ului lui Katniss este versatilitatea, care stă şi la baza tuturor transformărilor prin care trece de-a lungul celor patru filme ale seriei.

La fel ca ea, stilul multor personaje suferă schimbări radicale de-a lungul seriei, care chiar variază de la o extremă la alta: când umil şi modest, când ostentativ şi extravagant. În ultima peliculă, look-urile se schimbă încă o dată, iar la butoane sunt tot designerii Kurt & Bart, din mâinile cărora au ieşit cele mai fashionable ţinute din serie.

Responsabil de machiaj sunt Ve Neill şi Nikoletta Skarlats, alături de alţi membri ai echipei de producţie, printre care make-up artist Conor McCullagh şi hair stylist Camille Friend.

Încă de la debutul francizei, Ve Neill, care este câştigătoarea unui Oscar pentru machiaj, a fost principala forţă creativă din spatele esteticii chipurilor. Pentru ultimul film, ea a recurs la elementele magice şi capricioase reprezentative pentru universul din Panem, dar le-a conferit o tuşă realistă, în ton cu schimbările din Capitoliu.
“Machiajul nu mai este atât de orientat spre fantezie ca în primele filme, ci are elemente realiste, în ton cu acţiunea”, explică Ve Neill. “Acum suntem în plin război şi asta se reflectă diferit asupra fiecărui personaj în parte. Desigur că ne-am propus ca look-ul să fie cool, dar ultimul capitol al seriei e mult mai emoţional decât celelalte”, mai spune ea.
Şi nu doar emoţie şi realism se transmit prin machiaj, ci şi duritatea scenelor de luptă. Acum îi vedem pe Katniss, Peeta şi Gale drept soldaţii care mărşăluiesc spre Capitoliu cu gândul clar de a-l ucide pe preşedintele Snow.

“Unul dintre cele mai interesante aspecte ale faptului că am filmat scenele de luptă din Capitoliu în Europa, este că am putut colabora cu artişti make-up din Germania şi Franţa care au adus la bord un stil complet diferit, conferind un look foarte fresh”, spune Ve Neill. Nici apetenţa pentru lux şi glamour n-a dispărut complet din stil, ci a fost reinterpretată într-un mod neaşteptat.

Alte schimbări de look regăsim, în cel mai recent film al seriei, şi la Effie, complet transformată cu ajutorul designerului Nikoletta Skarlatos. “Effie sub bagheta Nikolettei este mult mai stilizată şi mult mai matură, elegantă, pragmatică”, spune Ve Neill.

Transformată este şi Coin, mai ales pentru că ambiţiile o ajung din urmă şi ni se arată un alt caracter al ei. “Caracterul i se schimbă, la fel şi aspectul. Julianne (Moore, care o interpretează pe Effie) e mult mai frumoasă şi mai puternică”, afirmă Ve Neill.

Revenind la eroina seriei, acum o vedem asumându-şi rolul de lider, puternică şi sigură pe ea, după ce a evoluat enorm de la adolescenta modestă şi nesigură din primul film şi a trecut prin momente extreme şi traume. “Când o vedem în costumul de gaiţă zeflemitoare observăm că a crescut, că s-a maturizat emoţional. Aşa că machiajul în ultimul film nu mai pune accent pe trenduri, ci pe feminitatea şi puterea lui Katniss. Pare frumoasă, puternică şi de încredere”, spune Ve Neill. Artista de make-up mărturiseşte că îi e dor de platourile de filmare, mai ales că experienţa în sine a fost unică şi a presupus trecerea de la machiaj de luptă, la glamour şi fantasy.

Filmul „Jocurile foamei: Revolta – Partea a doua / The Hunger Games: Mockingjay – Part 2” este distribuit de Forum Film România și a avut premiera pe 20 noiembrie 2015, fiind distribuit în format 3D, IMAX 3D și 4DX.

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.