,,Nebun din dragoste”, un stigmat universal
https://www.ziarulmetropolis.ro/nebun-din-dragoste-un-stigmat-universal/

La Teatrul Naţional din Bucureşti se joacă ,,Nebun din dragoste” de Sam Shepard, în regia lui Claudiu Goga. E o piesă cu o naraţiune complicată, cu răsturnări de situaţie, intrigi şi tot ce trebuie.

Un articol de Diana Trăncuţă|6 aprilie 2017

De fapt, într-o oarecare măsură, povestea duce cu gândul la un soi de telenovelă, dacă ar fi să ne oprim la iubirile interzise, viețile duble, destinele încrucișate în moduri nebunești și, totuși, previzibile. Dragostea, însă, nu învinge de data asta, n-are cum. Eșecul ăsta al dragostei e fundamentat aici pe explicații logice, valide moral și uman și, cum se întâmplă mai rar, nici măcar nu doare să privești despărțirea.

Când nu sunt dialoguri violente, e zgomotul unei uși care se tot închide și deschide. Sau sunt țipetele lui May, femeie iubind și neiubind, căreia îi dă viață Diana Cavallioti. O văd pe actriță la doar câteva săptămâni după ce-am văzut-o în Ana, mon amour și mă trezesc gândindu-mă la o nouă față a disperării. În film, ca și în teatru, acum, Diana Cavallioti devine o îmblânzitoare de tulburări existențiale, controlează drame și întristări, deși în aparență se supune, cu totul, lor. Prin urmare, May este cea care aduce puțină emoție într-o atmosferă mai degrabă brutală. Ea, care râde și plânge la marginea unei mari iubiri.

Eddie (Gavril Pătru) e întruparea bărbatului căruia dragostea îi dă și drept de proprietate asupra femeii lui. Așa se explică ostilitatea față de eventualii pretendenţi ai lui May, viziunea unui destin exclusiv comun şi instinctul confruntării fizice cu aşa-zişii lui adversari. Totul se transformă într-o criză, rămasă, totuși, la nivel declarativ, semn că textul lui Shepard insistă pe descompunerea unui segment de viaţă agăţat de trecut, pe izbucniri născute din exploatarea post-iubirii, şi nu pe evoluţia în sine a relaţiei celor doi.

Înaintea lui Shepard, Jane Austen a zis prima oară we are all fools in love, în ,,Mândrie şi prejudecată”. Limitând iubirea la această explicaţie simplă, ingenuă, personajul interpretat de Mihai Călin devine justificabil. Bătrânul alcoolic e de fapt un tată ale cărui alegeri din tinereţe se răsfrâng dureros asupra copiilor lui. Omul a iubit prea mult. Prea multe. Aflat pe scenă într-un con de umbră, tatăl ajunge să fie, treptat, personaj principal. Cu el începe şi se termină acţiunea de fraudare sentimentală, iar don juanul epuizat abia dacă e conştient de propria vină.

Singurul individ exterior acestei lumi e Martin (Ioan Andrei Ionescu), un personaj caricatural, în fapt, exponentul unui umor necesar, care dinamizează. Căci piesa, deşi se învârte în jurul unor transformări sufleteşti grave, nu transmite neapărat suferinţa evidentă, ci, mai degrabă, stagnează într-o tensiune cumva mecanizată. Impactul afectiv riscă să fie minim, iar spectatorii să rămână, ca Martin, observatori şi-atât. Farmecul rezidă în rătăcirea bahică a tatălui şi în lacrimile vii ale lui May, menite să dărâme acest zid.

Când nu sunt dialoguri violente, e zgomotul unei uși care se tot închide și deschide. Sau sunt țipetele lui May, femeie iubind și neiubind, căreia îi dă viață Diana Cavallioti.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.