Noul val cinematografic românesc – o nouă eră marcată de calitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/noul-val-cinematografic-romanesc-o-noua-era-marcata-de-calitate/

Noul val al filmului românesc reprezintă o nouă eră, potrivit jurnaliştilor de la BBC, care dedică un articol peliculelor regizate de cineaştii români, proiectate la recentul Festival Internaţional de Film de la Varşovia.

Un articol de Andrada Văsii|4 noiembrie 2013

Noul val al filmului românesc reprezintă o nouă eră, potrivit jurnaliştilor de la BBC, care dedică un articol peliculelor regizate de cineaştii români, proiectate la recentul Festival Internaţional de Film de la Varşovia, unde supremaţia României a fost „o chestiune care a însemnat mai mult decât cantitate”.

„Poziţia copilului”, filmul care a câştigat Ursul de Aur la Berlin, a fost lansat în acest weekend în cinematografele din Marea Britanie. Deşi „Poziţia copilului” s-a afirmat la Festivalul de la Berlin, Alison Frank, autoarea articolului, notează că a descoperit o serie de filme româneşti la recentul festival de la Varşovia. „Este acesta începutul unei noi ere pentru filmul românesc?”, se întreabă autoarea.

Conform acesteia, Noul Val al filmului românesc a început cu câţiva ani în urmă cu pelicule ca „Moartea domnului Lăzărescu”, de Cristi Puiu, şi „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, de Cristian Mungiu, care au triumfat la festivalurile internaţionale de film, deschizând uşi pentru viitoare producţii precum „California Dreamin'”, în regia lui Cristian Nemescu, şi „Amintiri din Epoca de Aur”, regizat de Cristian Mungiu.

La recentul Festival de Film de la Varşovia, România a fost la egalitate cu Polonia în ceea ce priveşte numărul de filme din competiţie, patru producţii, fiind situată chiar în spatele Republicii Cehe.

Producţiile din Noul Val sunt recompensate cu aplauze furtunoase

În timp ce nicio peliculă din cele cinci ale Cehiei nu a fost premiată, România şi-a asigurat un premiu şi o „declaraţie de apreciere”. Dominaţia României la Festivalul Internaţional de Film de Varşovia a fost mai mult decât o chestiune care ţine de cantitate. Producţii de debut, marca Noul Val, precum „Love Building” şi „Micul Spartan” şi-au demostrat originalitatea, în condiţiile în care alţi regizori debutanţi au oferit pale imitaţii ale unor maeştri ai cinema-ului, mai scrie BBC.

Comedia românească „Love Building” din Noul Val a fost ovaţionată la Festivalul de Film de la Varşovia, primind şi un premiu special din partea juriului.

„Cel mai de succes film al României la Varşovia a fost «Câinele japonez», regizat de Tudor Cristian Jurgiu. Pelicula a câştigat premiul cel mare în cadrul competiţiei «1-2» dedicată cineaştilor care se află la primul sau al doilea lungmetraj”, se mai spune în materialul BBC.

Potrivit sursei citate, chiar dacă pelicula prezintă un câine-jucărie kitsch, filmul are tensiune dramatică şi oferă un portret frumos şi sensibil al mediului rural românesc, al legăturilor dintre generaţii şi culturi, îndreptându-şi atenţia către problema inundaţiilor devastatoare.

Noul val - Cainele Japonez

Victor Rebengiuc în filmul încadrat de BBC în Noul Val – „Câinele japonez“

„Noul Val românesc era marcat de un realism social şi de o abordare clară atât în privinţa trecutului comunist, cât şi a viitorului neo-liberal. Potrivit acestei definiţii, «Câinele japonez» se încadrează cel mai bine în linia Noului Val, în timp ce «Love Building» se încadrează parţial în acest curent, fiind o satiră a noilor aspiraţii ale clasei mijlocii”, potrivit BBC.

„Publicul internaţional a ajuns să cunoască cinematografia română prin realismul «întunecat», dar următorii ani ar putea fi marcaţi de producţii mai populare, acest lucru neînsemnând că peliculele vor fi mai puţin proaspete şi inovatoare”, mai scrie site-ul BBC, citat de Mediafax.

Cinefilii din Marea Britanie vor avea ocazia să vizioneze filme ale unor regizori români la Festivalul de Film Românesc de la Londra, ediţia a X-a, care se va desfăşura între 28 noiembrie şi 2 decembrie. „Feresterele au fost deschise larg! Întoarcem pagina!” este sloganul festivalului.

Foto credit: Câinele japonez, filme din Noul Val

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.