„Nu e deloc anapoda să fii «anapoda» într-o lume aiurea“
https://www.ziarulmetropolis.ro/nu-e-deloc-anapoda-sa-fii-anapoda-intr-o-lume-aiurea/

E provocator şi savuros, dar evident şi riscant să vezi o nouă montare a unui spectacol de mare succes care încă se joacă la TNB. Toţi ies, însă, câştigători dintr-un astfel de pariu atunci când noua montare este surprinzătoare şi captivantă din cu totul alte motive, aşa cum se întâmplă cu montarea piesei ”Idolul şi Ion Anapoda” de George Mihail Zamfirescu, în regia Marianei Cămărăşan şi a lui Toma Dănilă, de la ARCUB.

Un articol de Cristina Enescu Aky|7 octombrie 2016

Astrele se aliniază încă şi mai amuzant atunci când, în seara respectivă, în sală se află două dintre actriţele distribuţiei de la TNB, una dintre ele fiind Irina Cojar, nepoata regizorului montării de la TNB şi totodată strănepoata autorului piesei.

La ARCUB, decorul minimalist imaginat de Vladimir Turturică este populat repede de micile mari drame, orgolii şi frământări. Agitaţia interioară a personajelor creează un labirint aproape vizibil de stresuri şi probleme de un dramatism… „la firul ierbii“. Spectacolul are bine punctate momente de musical (fără a fi un musical), teatru non-verbal (în frumoasa tradiţie a Companiei Passepartout D.P., din care Bovnoczki a făcut parte) şi film mut, pe fundalul muzical al interbelicului parizian. De fapt, „la vie est belle”, noi însă ne complicăm existenţa atât de mult uneori încât uităm asta. Pardon, nu noi, ci ei, pe scenă.

Montarea de la ARCUB o are pe Oana Pellea ca perlă a coroanei. E absolut spumoasă şi consistentă cu sine, în ciuda paletei foarte largi de emoţii şi toane pe care le traversează. Imaginaţi-vă o combinaţie delicioasă dintre o zgripţuroaică şi o sentimentală însetată de iubire, o intrigantă de care Mata Hari ar fi mândră şi o zăpăcită cu acte în regulă. Madam Stavăr e un titirez vioi, delicios de parvenită, un mic dictator cu prinţipuri ferme uşor de schimbat. Realitatea nu e ceea ce ni se întâmplă, vedem prin Madam Stavăr, ci ceea ce alegem, ce vedem şi ce ţinem morţiş să schimbăm din ceea ce se întâmplă. La ea, răutatea e mai degrabă o toană capricioasă, nu un viciu de fond. Şi-apoi, cum să nu-ţi placă o cucoană care dansează precum cânta Florence Foster Jenkins muzică de operă, vede în aceeaşi formă a zaţului de cafea ba şerpi şi necaz, ba semne prevestitoare de iubire, sau preia brusc mătura servitoarei când interesul situaţiei o cere?

Celelalte personaje contribuie activ la ţesătura foarte vie, mobilă şi colorată a acestui spectacol. Richard Bovnoczki cel „total, dar total anapoda” are gentileţea şi fragilitatea emoţională, cu extreme euforice sau aprige, ale Idiotului dostoievskian. Îţi vine să îi dai palme uneori, poate s-o trezi la realitate, alteori constaţi că, prost de bun aşa cum e, nu e totuşi deloc prost, ci doar extrem de generos şi elegant. El dovedeşte că, în substrat, bunătatea nu e niciodată proastă, şi că adevărul şi sufletul sunt mereu cărţi câştigătoare, chiar dacă de regulă în modalităţi imposibil de anticipat.

Tinerele actriţe Florina Gleznea şi Cristina Casian compun partituri substanţial diferite de cele în care le puteţi vedea, tot alături de Oana Pellea, într-un alt spectacol, de o vibraţie mult mai grea, la Teatrul Metropolis („Efectul razelor gamma asupra crăiţelor lunatice”, în regia aceleiaşi Marina Cămărăşan). În „Idolul…”, una este servitoarea Frosa, aparent iremediabil de toantă, dar ascunzând un suflet frumos şi plin de căutări de sens (al vieţii ei, al iubirii). Cealaltă dă viaţă domnişoarei Mioara, care nu pare, dar chiar e profund toantă. Se crede puternică prin şarmul ei, dar are o fragilitate copilărească în faţa refuzului crud al realităţii de a îi împlini toate dorinţele şi uneltirile. Istvan Teglas, „băiatul deştept” Valter, creionează un amorez fanfaron, picant prin accesele de ambiţie, frustrările hilare şi tiradele persuasive.

87-1024x674

Florina Gleznea, Oana Pellea şi Cristina Casian. Foto: Cătălina Flămînzeanu / Arcub

Cu excepţia unor momente izolate, în care încărcătura dramatică este uşor subţire iar dialogurile trenează, spectacolul e un buchet savuros de partituri vivace, cu personaje care se zbat în micile lor lumi intersectate şi caută iubirea şi împlinirea în cele mai variate, oportune sau inoportune modalităţi. Umblând pe diferite căi, toţi căutăm aceleaşi lucruri de fapt, chiar dacă uneori de rătăcim consistent şi stângaci. Şi apoi, nu e deloc anapoda să fii „anapoda“ într-o lume aiurea, să fii în răspăr faţă de impulsurile egotice şi manipulatoare ale celor din jur. Există şansa – aşa cum i se întâmplă lui Ion, cel „atât, dar atât de anapoda” ca lumea celor strâmbi din jur să se îndrepte puţintel după tine.

Spectacolul de la ARCUB ne aminteşte că, chiar şi atunci când nu ne ies pasienţele şi ne întrebăm, asemenea lui Frusinel, „ce e cu mine şi cu viaţa mea?”, răspunsurile se lămuresc mai uşor dacă ne lăsăm în voia impulsurilor celor bune, sentimentale, amuza(n)te, generoase, iertătoare şi sinceritate.

Mergeţi să vedeţi ambele montări ale piesei „Idolul şi Ion Anapoda”, de la ARCUB şi de la TNB. Dincolo de faptul că la TNB veţi vedea o piesă clasic-interbelică, relaxantă şi fluidă, iar la ARCUB o punere în scenă şi un joc pline de prospeţime, umor şi bucurie ludică, în plus, cele două montări valorifică, de la un punct încolo, aspecte diferite ale piesei originale. Ambele, însă, vă vor binedispune copios.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.