O comedie neagră pe fundalul anilor ’90: „Masterminds”
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-comedie-neagra-pe-fundalul-anilor-90-masterminds/

Filmul „Masterminds” / „Hoţi de geniu”, o comedie plină de acţiune produsă de Relativity Studios şi bazată pe o întâmplare reală, redă povestea unuia dintre cele mai mari jafuri din istoria Americii, într-o atmosferă grunge-pop specifică anilor 1997-1998. Un film distribuit de Forum Film România.

Un articol de Liliana Matei|17 octombrie 2016

În „Masterminds / „Hoți de geniu”, vă întâlniți cu Zach Galifianakis, în rolul lui David Ghantt, autorul jafului în cadrul căruia au fost furate 17 milioane de dolari de la depozitul unei bănci din Carolina de Nord, Kristen Wiig, în rolul iubitei lui Ghantt, cea care împreună cu Steve Chambers, interpretat de Owen Wilson, pune la cale marele furt. Pelicula este regizată de Jared Hess, iar scenariul este semnat de Chris Bowman, Hubbel Palmer și Emily Spivey.

Nostalgia anilor 90

Cum acțiunea comediei negre are loc în 1997-1998, filmul redă din plin atmosfera acelei perioade, una dintre cele mai febrile din istoria culturii pop a Statelor Unite. Autenticitatea acelui deceniu se vede, în primul rând, în vestimentația aleasă de designerul Sarah Edwards, care mizează exact pe conceptul de nostalgie pentru acei ani nu chiar așa de îndepărtați.

afis_masterminds„A fost o provocare să găsesc cele mai adecvate haine, mai ales că nu au trecut atât de mulți ani de atunci și costumele nu sunt disponibile în magazinele de specialitate”, spune ea. Sunt încă mulți oameni care au astfel de haine în dulapurile lor, deci vestimentația asta nu e încă vintage, completează designerul, care a recurs la imaginație și improvizație.

„Oamenii încă purtau haine din anii 80. A fost foarte distractiv să recreez perioada respectivă, încă existau costume cu umeri ampli”, potrivit Edwards, chiar dacă acțiunea filmului se petrece în 1997, în Carolina de Nord. Cel mai amuzant i s-a părut designerului să creeze costumele pentru Owen Wilson, cel care îi dă viață lui Steve Chambers, mai ales că în respectivul an erau la modă pantalonii largi pentru bărbați. Oricum, mai spune Edwards, referințele vestimentare din film sunt în mod voit lipsite de eleganță, e vorba de oameni simpli care nu se îmbrăcau neapărat ținând cont de tendințele din modă.

Cât privește stilul hoțului de geniu Ghantt, un amănunt e demn de menționat: în viața reală el a fugit în Mexic cu 30.000 de dolari îndesați în niște cizme de cowboy, dar în film banii sunt băgați în lenjeria intimă, ceea ce, spune actorul Zach Galifianakis, dă o notă substanțială de umor.

Momente suprarealiste

Mare parte din peliculă a fost filmată în Asheville, Carolina de Nord, singura excepție fiind scenele din Mexic pentru echipa de producție a ales o locație din Puerto Rico. „Decorurile noastre n-au fost foarte elaborate, ceea ce mi-a plăcut la nebunie pentru că ne-a permis o anume creativitate și libertate de mișcare”, spune Zach Galifianakis.

De-a lungul filmărilor, întreaga echipă s-a familiarizat cu restaurantele și cluburile de noapte din Ashville, mai ales în zilele când vremea nu era tocmai potrivită pentru filmări. Din cauza ploilor torențiale, scena plină de tensiune din casa familiei Chambers – cumpărată cu banii furați de Ghantt – a fost filmată cu o întârziere de nouă zile. Însă, potrivit lui Devin Ratray, unul dintre actorii în rol secundar, scena în sine a fost o nebunie totală, care a presupus momente desprinse parcă din opera lui Salvador Dali: mult nămol, bandă adezivă, sacouri albe, ochelari de soare, puști.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.