O noapte furtunoasă, între clasic şi modern, la mall
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-noapte-furtunoasa-intre-clasic-si-modern-la-mall/

O nouă versiune a piesei lui Caragiale, „O noapte furtunoasă“, poate fi văzută la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, Bucureşti. Distribuţia adună multe nume importante precum: Magda Catone, Daniela Nane, Doru Ana, Mircea Rusu, George Ivaşcu, Vlad Corbeanu, Vlad Logigan şi Andrei Mateiu. Regia îi aparţine unuia dintre cei mai buni regizori de comedie […]

Un articol de Elena Simion|10 februarie 2014

O nouă versiune a piesei lui Caragiale, „O noapte furtunoasă“, poate fi văzută la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, Bucureşti. Distribuția adună multe nume importante precum: Magda Catone, Daniela Nane, Doru Ana, Mircea Rusu, George Ivașcu, Vlad Corbeanu, Vlad Logigan și Andrei Mateiu. Regia îi aparține unuia dintre cei mai buni regizori de comedie din România: Gelu Colceag.

Versiunea lui Gelu Colceag nu se îndepărtează de textul lui Caragiale, deși este una modernă, din multe puncte de vedere: ştergerea graniţei dintre personajele secundare şi cele principale, decorul minimalist adaptat sălii de cinema sau «accesoriile» unora dintre personaje. Unul dintre elementele originale este deschiderea spectacolului cu monologul lui Spiridon. Astfel, totul porneşte de la nedumeririle sale şi devine, într-un fel, povestea lui.

Tânărul Vlad Logigan face un Spiridon excepțional, isteț şi amuzant; un copil care ştie să profite de slăbiciunile celor mari. Nu mai este băieţaşul nătâng care încasează mereu bătaie de la jupân Dumitrache, ci un mic şmecher care se strecoară prin diferite situaţii cu şiretenie. Nu întâmplător, în scena finală este cocoţat şi îi priveşte de sus pe toţi.

O Ziță inedită este Daniela Nane. Ingenuă și vicleană deopotrivă, ea conturează imaginea cochetei inventate de Caragiale. Frumoasa actriţă reuşeşte să suprindă cu eleganţă eforturile personajului în descifrarea biletului de amor, dar şi dorinţa de iubire demnă de o tânără care a savurat «Dramele Parisului». Cum a studiat la pension, nu poate să fie lipsită de un animal de companie, pe care îl poartă cu multă naturaleţe, chiar dacă este o găină. Totodată, latura de mahala a Ziţei dispare, fiind înlocuită prin cochetărie şi gesturi copilăreşti.

Magda Catone schimbă imaginea Vetei mizericordioase cu care ne-am obișnuit și construiește un personaj puternic, adesea colţuros, dar plin de umor. Este imaginea femeii voluntare, dornice de amor, care îşi camuflează durerea şi-i joacă pe degete, cu multă abilitate, pe bărbaţii din jur.

Jupân Dumitrache, interpretat de Doru Ana, se evidențiază prin tuşe groase, ca şi Nae Ipingescu, interpretat de Mircea Rusu. Talentul acestor doi actori aduce pe scenă un cuplu caricatural, dar bine ancorat în realitate. Atât în cea a secolului al XIX-lea, cât şi în cea a secolului XXI.

Mircea Rusu este întruchiparea funcţionarului incult, cuprins de aburii alcoolului, dar îndrăzneț cu ochii și cu gândul. Chiar dacă este mereu cu sticla în brațe, nu-i lipsește spiritul de observație, căruia i se adaugă viclenia necesară «foncției» și «misiei».

Scena citirii anevoioase a articolului din ziar pare trasă de păr pentru cunoscătorii piesei, dar elocventă pentru cei care descoperă lumea lui Caragiale şi care îşi conturează imaginea despre personaje.

Rolul încornoratului îl prinde pe Doru Ana, care a mai jucat şi rolul lui Trahanache, în «O scrisoare pierdută», pusă în scenă chiar de el, la Teatrul Bulandra. Gospodar şi preocupat de chivernisire, uită de onoarea de familist. În acestă versiune, încrâncenarea lui Titircă Inimă-Rea pare să treacă în plan secundar, lăsând loc unui personaj echilibrat care îşi justifică gesturile.

Andrei Mateiu este un Rică Venturiano cu alură de Don Juan, amestec de frică şi curaj, de ridiculitate amoroasă şi demagogie. Scena în care îşi prezintă încercarea eşuată de a scăpa din casa lui Jupân Dumitrache este unul din momentele care stârnesc hohote de râs. Aflat într-un moment de brainstorming, personajul îi desenează spectatorului traseul labirintic şi cere soluţii, facând publicul părtaş la disperarea sa.

O noapte furtunoasa

Magda Catone şi Daniela Nane, într-o scenă din spectacolul „O noapte furtunoasă“
Click pe imagine pentru a cumpăra bilete!

Vlad Corbeanu construieşte un Chiriac neînduplecat, cu trăsături dure şi frivole, pe alocuri. Chiar şi acest personaj stârneşte umorul în momente scenice cu iz telenovelistic. Probabil că personajul Chiriac este intepretat în altă cheie în versiunea cu George Ivaşcu.

Ideea de teatru în sala de cinema îi poate încuraja şi pe aceia care considerau că teatrul este un concept elitist. Chiar dacă publicul s-a purtat la premieră ca la cinema: a mănâncat popcorn, a întârziat în sală, presupunând ca la început sunt reclame, iar la final a alergat spre ieşire, gândindu-se că urmează să curgă genericul, aplauzele au fost furtunoase. Marele câştig este că mulţi iubitori ai vieţii la mall au prins gustul teatrului şi vor reveni.

«O noapte furtunoasă» este o compoziţie reuşită, cu nume mari pe afiş, dar şi cu personaje grandioase pe scenă. O puteţi vedea joi, 13 februarie, de la ora 19.00, la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, în sala Epika, care oferă confort şi 640 de locuri.

Foto din spectacolul O noapte furtunoasă – Paul Buciuta

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.