O selecție de film german pentru toate gusturile, la #ZFG13
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-selectie-de-film-german-pentru-toate-gusturile-la-zfg13/

Programul de filme al celei de-a XIII-a ediţii a Zilelor Filmului German (23-29 noiembrie, Cinema Elvire Popesco) se adresează deopotrivă publicului larg, dar şi cinefililor obişnuiţi cu selecţiile festivaliere.

Un articol de Liliana Matei|13 noiembrie 2018

„Aș putea să spun că e ceva pentru fiecare persoană dornică să vadă un film cu ochii și cu inima deschisă”, spune Boglarka Nagy – curatoarea programului de anul acesta și continuă: „Am strâns laolaltă filme în care m-am putut regăsi din motive foarte diferite: convingerea mea că actul artistic este un act responsabil – chiar și când este extrem de jucăuș; că anumite alegeri îți schimbă viața în mod radical și este bine ca aceste alegeri să fie asumate chiar dacă aduc cu ele o perioadă de nesiguranță; frumusețea firescului și a profunzimii trăirilor umane; încercarea de a integra tehnologia modernă în viața de zi cu zi în așa fel încât să se evite dependența; digitalul ca posibilă cale de evadare către un univers ideal sau pur și simplu paralel. La toate acestea se adaugă și o sensibilitate pentru spiritul francez, imposibil de renegat după 9 ani bogați în cultură petrecuți la Institutul Francez.

Juxtapunerea filmelor a fost un joc aparte: Transit cu Zentralflughafen THF, fiindcă ambele vorbesc de (e)migrare? 3 Tage in Quiberon (foto sus) cu Beuys ca să combin portretele de artiști? Sau să rămân la considerente legate de premii, gen, stilistică? Într-un sfârșit am rămas la tematici libere care să permită perspective diferite asupra aceleiași probleme. Familii, legătura Franței cu Germania, istorie și istorii – într-o ordine care nu permite plictisul și are zilnic ceva neașteptat”.

Primul titlu din programul #ZFG13 este Transit, cel mai recent film al lui Christian Petzold, selectat anul acesta în competiția de la Berlin, un demers cinematografic la persoana I plasat într-un univers franco-german atemporal. Filmul nu este ales întâmplător ca film de deschidere, el marcând încă o dată relația de prietenie cu noile gazed ale festivalului: „În acest an, Goethe-Institut se află sub semnul mutării în sediul nou din Calea Dorobanți și, astfel, și sub cel al aproapierii de Institutul Francez. Luăm această nouă proximitate geografică ca pe o oportunitate de a intensifica și mai mult cooperarea noastră îndelungată cu Institutul Francez. În acest fel, instituția noastră nu și-a găsit doar o nouă casă, dar și o gazdă nouă pentru festivalul nostru de film la Cinema Elvire Popesco al Institutului Francez!”, spune Dr. Evelin Hust, Directoare Goethe-Institut

În cea de-a doua zi de festival suntem „față-n față cu FAMILIILE NOASTRE NEBUNE, în momente de criză care se depășesc (sau nu) cu înțelegere și deschidere. Titlurile propuse sunt filme de familie într-un sens foarte larg al cuvântului, viziunile a două regizoare, Isa Prahl și Sonja Kröner, cu o sensibilitate pentru viața tinerilor.

1000 Arten den Regen zu beschreiben | 1000 de feluri de a descrie ploaia

1000 Arten den Regen zu beschreiben | 1000 de feluri de a descrie ploaia ne prezintă un caz de Hikikomori, fenomen răspândit în Japonia și tot mai mult în Europa Occidentală, caracterizat de izolarea tinerilor, adolescenților care în mod neașteptat se hotărăsc să se închidă în cameră și într-o lume virtuală. O dramă cu tușă suprarealistă la confruntarea unei realități fizice și al unui univers personal, retras tot mai mult în virtual.

Am ales Sommerhäuser | Case de vacanță, fiindcă am recunoscut în acest film de debut umorul negru pe care l-am îndrăgit în teatrul și literatura germană. Punctul de plecare e obișnuit, o reuniune de familie cu ocazia unui deces, o ocazie excelentă însă pentru Sonja Kröner de a observa intrigile și secretele oamenilor și jocul copiilor care, din întâmplare, dezvăluie adevăruri cutremurătoare”, explică Boglarka Nagy.

Ziua de duminică – THE FRENCH CONNECTION – pune în prim plan coproducțiile franco-germane cele mai de succes ale anului, două filme care au făcut parte din Competiția Oficială la Berlinale în 2018. Transit al lui Christian Petzold și 3 Tage in Quiberon | Trei zile în Quiberon al lui Emily Atef sunt filme germane filmate în Franța cu eroi fascinanți prin fragilitate dar și prin puterea interioară de care dau dovadă; cel de-al doilea, cu siguranță filmul anului în Germania, luând șapte premii Lola dintre care Cel mai bun film, Cea mai bună regie, Cea mai bună actriță în rol principal (Marie Bäumer) și Cea mai bună cinematografie.

STAREA ARTEI – (A?)POLITICĂ, ziua a patra de festival. „Expresia artistică un e niciodată neutră. Într-un fel sal altul, fiecare artist, în cazul filmelor, fiecare regizor, trebuie să-și asume o poziție, oferind perspectiva sa asupra lucrurilor. Nu că asta ar însemna o stilistică șocantă de fiecare dată, dar valori în care creatorul crede și pe care le poate reprezenta cu convingere.” (Boglarka Nagy)

Documentarul Beuys semnat de Andres Veiel oferă o viziune asupra binecunoscutului artist visual de origine germană Joseph Beuys, un umanist hotărât să creeze Gesamtkunstwerkul, opera totală care să aducă o schimbare socio-politică.

Der lange Sommer der Theorie | Lunga vară a teoriei al lui Irene von Alberti este un act feminist, dar în același timp un film care pune în dezbatere directă prin cele trei personaje, trei artiste, tot ce afectează viața (artiștilor, dar nu numai) în orașele mari în momentul de față: remodelare, reorientare, consum, noile definiții ale muncii și ale artei.

The Best Thing You Can Do With Your Life | Cel mai bun lucru pe care îl poți face cu viața ta

QUO VADIS? sau ziua de marți din cadrul ediției de anul acesta a #ZFG13 sau, filme documentare care dezbat alegerile pe care le facem care, ajung să ne schimbe viața pentru totdeauna. The Best Thing You Can Do With Your Life | Cel mai bun lucru pe care îl poți face cu viața ta este un documentar foarte personal. Zita Erffa, regizoarea filmului, caută să-și înțeleagă fratele, omul cel mai apropiat din viața ei, care a luat o hotărâre cu care ea nu se poate împăca: a devenit preot catolic în ordinul Consagradas, considerat strict și care are și o istorie controversată din cauza fondatorului său. Este un film care caută dialogul, reconcilierea și înțelegerea în ciuda diferențelor și a dezbinării.

În Zentralflughafen THF |Aeroportul central THF regizorul și artistul vizual Karim Aïnouz reușește să reconstituie istoria Aeroportului Tempelhof, abandonat astăzi însă care în timpul lui Hitler ar fi trebuit să devină cel mai mare aeroport din lume.

Când ne gândim la filme de dragoste, de obicei suntem cu gândul la povești cu un sfârșit fericit până în adânci bătrâneți și protagoniști frumoși. Dacă e vorba de comedii romantice, cu siguranță prevedem neînțelegeri dintre personaje, care par să fie insurmontabile, dar pentru care se găsește o soluție întotdeauna. Iată că am găsit două filme germane care sunt povești de dragoste cu elemente comice, dar care pornesc dintr-un context neobișnuit. POVEȘTI DE DRAGOSTE NEAȘTEPTATE: Blind und hässlich | Oarba și urâtul ar putea fi și o comedie a neînțelegerilor: o poveste în care o fată care se preface oarbă și un băiat care se crede urât se îndrăgostesc unul de altul.

Descoperim un labirint plin de dificultăți Printre rafturi | In den Gängen al lui Thomas Stuber, un univers al cutiilor și al holurilor, al clanurilor formate în jurul diferitelor activități.

UNUL ÎMPOTRIVA TUTUROR SAU UNUL PENTRU TOȚI, ultima zi de festival aduce publicului două filme plasate în fosta Republică Deomocrată Germană. În Windspiel | Clopoței de vânt al lui Peyman Ghalambor întâlnim niște oameni în căutare de căldură umană: un băiat abandonat, de 13 ani, care refuză să accepte dominanța adulților și un bătrân singuratic care și-a găsit libertatea trăind singur în mașina sa, iar în Gundermann al lui Andreas Dresen facem cunoștință cu Gerhard Gundermann: șofer, cântăreț, poet și… fost informator.

Cea de-a 13-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN este organizată de Goethe-Institut și se va desfășura la Cinema Elvire Popesco din București între 23 și 29 noiembrie.

Mai multe detalii găsiți aici.
Biletele au fost puse în vânzare și sunt disponibile pe Eventbook.ro.

Goethe-Institut este o instituţie culturală care promovează cultura Republicii Federale Germania pe plan mondial. Prin informaţii despre viaţa culturală, socială şi politică prezintă un tablou vast al realităţii germane. ZILELE FILMULUI GERMAN este unul dintre programele culturale pe care le desfășoară în România.

Foto sus: Tage in Quiberon / ZFG

10
/02
/15

CineȘoc este noul eveniment marca ARCUB, care va transforma lunar sala de spectacole din Batiște 14 într-o sală de proiecție cinematografică. Astfel, programul urmărește să devină o alternativă la filmul de mall și, în același timp, o completare a ofertei existente deja în sălile independente din Centrul Bucureștiului.

10
/02
/15

Prima dintre cele trei statuete Oscar primite de Charlie Chaplin, evaluată la peste un milion de dolari, a fost furată luna trecută, în cadrul unei spargeri organizate la Paris. Trofeul câştigat de legendarul actor din perioada filmelor mute a fost furat din sediul Asociaţiei Chaplin, compania care protejează numele şi imaginea artistului.

08
/02
/15

O maşină Ferrari 250 SWB California, parte a colecţiei Baillon şi care i-a aparţinut pentru scurt timp actorului francez Alain Delon, a fost vândută pentru 14,2 milioane de euro, fiind vedeta unei licitaţii organizate de casa Artcurial în cadrul evenimentului Salon Rétromobile de la Paris.

08
/02
/15

Ovidiu-Iuliu Moldovan, Şerban Ionescu, Victor Rebengiuc. Mari actori ce recomandă filmele din Seria „Duminica filmului românesc”. Puteţi urmări „Dreptate în lanţuri” „Ion: blestemul pământului şi „Tandreţea lăcustelor”, duminică, 8 februarie, la TVR2.

07
/02
/15

Actriţa americană Natalie Portman, care locuieşte de curând la Paris, după căsătoria ei cu coregraful francez Benjamin Millepied, a declarat, într-un interviu acordat publicaţiei Madame Figaro, că este pregătită să joace într-un film turnat în limba lui Molière

07
/02
/15

Lungmetrajul "Aferim", de Radu Jude, care va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de la Berlin, se numără printre cele nouă filme pe care prestigioasa revistă americană IndieWire le recomandă la evenimentul cinematografic din capitala Germaniei.

07
/02
/15

CRONICĂ DE FILM „Whiplash”, scris și regizat de americanul Damien Chazelle, este un film încrâncenat care susține ideea de act artistic ca simplă mecanicitate, folosind ca pretext narativ o relație maladivă între un toboșar de jazz ambițios și un profesor despotic.

06
/02
/15

Channing Tatum şi Mila Kunis formează pentru prima dată un cuplu pe marile ecrane în „Ascensiunea lui Jupiter”, o aventură SF de proporţii epice, realizată de Lana şi Andy Wachowski şi produsă de Warner Bros. Pictures. Filmul care are premiera în 3D şi IMAX 3D pe 6 februarie.

06
/02
/15

Capitala Germaniei a devenit centrul mondial al cinematografiei o dată cu Gala de Deschidere a celei de-a 65-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (5-15 februarie). Evenimentul a avut loc aseară la Berlinale Palast în prezența a peste 1500 de invitați. Gazdele serii au fost Dieter Kosslick, directorul Berlinalei, și Anke Engelke.

05
/02
/15

CRONICĂ DE FILM Câştigător în 2014 al Premiului Gopo pentru cel mai bun documentar, „Experimentul Bucureşti” este un experiment cinematografic despre un posibil experiment social imaginat pentru a atrage atenţia asupra unui experiment istoric dureros, Fenomenul Piteşti.

05
/02
/15

Șase proiecții pentru public și presa internațională vor aduce povestea procurorului Cristian Panait, cea care a inspirat scenariul filmului De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, peste hotare, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin. Evenimentul începe astăzi, 5 februarie, și se va încheia pe 15 februarie, cel de-al treilea lungmetraj al lui Tudor Giurgiu fiind inclus în secțiunea Panorama Special.